PODATKI

Oznaczenia szczególnych rodzajów transakcji oraz dowodów sprzedazy i nabycia w JPK – Kody literowe, które trzeba znać.

JPK_V7 to nowy wzór Jednolitego Pliku Kontrolnego, który „zadebiutował” 1 października 2020 roku. Choć wiele pytań ze strony przedsiębiorców dotyczy kodów GTU, warto pamiętać także o innych wymogach stawianych przez fiskusa. Mowa na przykład o oznaczeniu szczególnych rodzajów transakcji, które będzie się odbywało poprzez wpisanie odpowiedniego kodu literowego.

Jednolity Plik Kontrolny JPK_V7

Przypomnijmy JPK_V7, to nowy, obowiązujący od 1 października 2020 roku wzór Jednolitego Pliku Kontrolnego, którego zadaniem jest połączenie struktur plików, jakich używaliśmy do tej pory –mowa o: JPK_VAT i deklaracji VAT-7/VAT7-K. Z definicji ma być łatwiej, bowiem oba obowiązki spełnimy korzystając z jednego elektronicznego formularza.

Pakiet NA PLUS – nowa oferta Pekao dla małych i średnich firm

Wprowadzenie nowego wzoru JPK wiąże się jednak z nowymi obowiązkami. Oprócz słynnych już kodów GTU (PRZECZYTAJ: Co to jest kod GTU?) są to także oznaczenia rodzajów transakcji a także dowodów sprzedaży oraz nabycia.

Na czym polegają oznaczenia szczególnych rodzajów transakcji w JPK?

Nowe obowiązki nakłada na przedsiębiorców rozporządzenie ministra finansów, inwestycji i rozwoju z dnia 15 października 2019 roku w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Oprócz wspomnianych kodów GTU zobowiązuje ono do oznaczania dedykowanym kodem literowym określonych rodzajów transakcji – 13 dotyczących sprzedaży oraz 2 wiążącem się z zakupem. Pełną listę znajdziemy w przytoczonym rozporządzeniu. Dla porządku poniżej, zamieszczamy pełny wyciąg oznaczeń literowych:

Sprzedaż:

1) dostawy w ramach sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, o której mowa w art. 23 ustawy – oznaczenie „SW”;

2) świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych, o których mowa w art. 28k ustawy – oznaczenie „EE”;

3) istniejących powiązań między nabywcą a dokonującym dostawy towarów lub usługodawcą, o których mowa w art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy – oznaczenie „TP”;

4) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów dokonanego przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy – oznaczenie „TT_WNT”;

5) dostawy towarów poza terytorium kraju dokonanej przez drugiego w kolejności podatnika VAT w ramach transakcji trójstronnej w procedurze uproszczonej, o której mowa w dziale XII rozdział 8 ustawy – oznaczenie „TT_D”;

6) świadczenia usług turystyki opodatkowanych na zasadach marży zgodnie z art. 119 ustawy – oznaczenie „MR_T”;

7) dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, opodatkowanej na zasadach marży zgodnie z art. 120 ustawy – oznaczenie „MR_UZ”;

8) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następującej po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 42 (import) – oznaczenie „I_42”;

9) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów następującej po imporcie tych towarów w ramach procedury celnej 63 (import) – oznaczenie „I_63”;

10) transferu bonu jednego przeznaczenia dokonanego przez podatnika działającego we własnym imieniu, opodatkowanego zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy – oznaczenie „B_SPV”;

11) dostawy towarów oraz świadczenia usług, których dotyczy bon jednego przeznaczenia na rzecz podatnika, który wyemitował bon zgodnie z art. 8a ust. 4 ustawy – oznaczenie „B_SPV_DOSTAWA”;

12) świadczenia usług pośrednictwa oraz innych usług dotyczących transferu bonu różnego przeznaczenia, opodatkowanych zgodnie z art. 8b ust. 2 ustawy – oznaczenie „B_ MPV_PROWIZJA”;

13) transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności – oznaczenie „MPP”

W przypadku transakcji zakupowych:

1) podatku naliczonego z tytułu importu towarów, w tym importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a ustawy – oznaczenie „IMP”;

2) transakcji objętej obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności – oznaczenie „MPP”.

Jakie są oznaczenia dowodów sprzedaży i nabycia?

Oprócz konieczności określenia Grup Towarów i Usług oraz oznaczenia szczególnych rodzajów transakcji, nowe przepisy, nakładają obowiązek oznaczenia w JPK niektórych dowodów sprzedaży i nabycia. Zgodnie z przytoczonym już wcześniej rozporządzeniem wprowadzono trzy oznaczenia. Co ważne , może się zdarzyć, że jeden dokument może być oznaczony więcej niż jednym kodem.

Kody dot. oznaczenia dowodów sprzedaży (wyciąg z rozporządzenia):

Ewidencja zawiera następujące oznaczenia dowodów sprzedaży:

1) „RO” – dokument zbiorczy wewnętrzny zawierający sprzedaż z kas rejestrujących;

2) „WEW” – dokument wewnętrzny;

3) „FP” – faktura, o której mowa w art. 109 ust. 3d ustawy

Kody dot. oznaczenia dowodów nabycia (wyciąg z rozporządzenia):

1) „VAT_RR” – faktura VAT RR, o której mowa w art. 116 ustawy;

2) „WEW” – dokument wewnętrzny;

3) „MK” – faktura wystawiona przez podatnika będącego dostawcą lub usługodawcą, który wybrał metodę kasową rozliczeń określoną w art. 21 ustawy.

Jaka kara za błędne oznaczenia GTU?

Jak informuje na swojej stronie internetowej resort finansów – Podatnicy, na prośbę naczelników urzędów skarbowych, będą mogli skorygować ewentualne błędy w złożonej ewidencji JPK_VAT. Jeżeli podatnik w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania, prześle skorygowany plik lub wykaże, że ewidencja nie zawiera błędów wskazanych w wezwaniu, nie zostanie ukarany. Jednak na tych podatników, którzy poprzez celowe, uporczywe działania i wprowadzane błędy, będą uniemożliwiać weryfikację transakcji, naczelnicy urzędów będą mogli nałożyć karę 500 zł. Kary te mają charakter fakultatywny i będą nakładane w wyjątkowych sytuacjach – napisano na stronie ministerstwa. 

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *