magazyn-firma
2 min. czytania

Fiskus namawia Twoich klientów by… donieśli na Ciebie

fiskus
Autor
Maciej Nowicki
Opublikowano
23 07 21
Z tego artykułu dowiesz się:

W życiu trzeba być uczciwym, zarówno w stosunku do klientów, jak i przepisów prawa. Tego podatkowego w szczególności. Może się jednak zdarzyć, że w ferworze pracy, twój pracownik zapomni wydać klientowi paragonu. Lub klient zapomni, że go wziął, ale zgubił. Uważaj! Fiskus namawia właśnie Twoich klientów by… donieśli na Twoją firmę.

Akcja „Weź paragon”

„Uprzejmie informuję, że w dniu 21 lipca 2021 roku, o godzinie 14:22, w (tu pada nazwa Twojej firmy) nie otrzymałem/am paragonu fiskalnego za zakupione towary. Z wyrazami szacunku…” Być może taka krótka informacja od klienta wystarczy byś znalazł się pod lupą fiskusa, albo w oku fiskalnego cyklonu (jak, kto woli). Trzeba mieć się na baczności, bowiem rusza właśnie ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna Ministerstwa Finansów pod tytułem „Weź paragon”.

Oczywiście nie podważamy szczytnej idei akcji, dzięki której twoi klienci dowiedzą się, jak wygląda prawidłowy paragon oraz jak ważny jest to dokument. To także ochrona uczciwej konkurencji i dbałość o to by do budżetu państwa trafiły należności. Pełna zgoda, bez dwóch zdań.

Zawsze wystawiaj paragon!

W komunikacie na temat akcji „weź paragon” możemy przeczytać wiele ciekawych informacji, które z edukacyjnego punktu widzenia są bardzo ważne. Gdyby nasi klienci uważnie czytali paragony, pewnie dowiedzieliby się, jaka część ceny za pomidory, colę czy piwo trafia do budżetu z racji podatku VAT (mają tam dokładną kwotę). Ile z tego tytułu państwo zarabia na ich śniadaniu, komórce, gofrze nad morzem, czy wymianie opon.

Donos za brak paragonu?

Fiskus w tym samym komunikacie, jest jednak uprzejmy przypomnieć, że „Każdy ma prawo zgłosić, że nie otrzymał paragonu fiskalnego, gdy sprzedawca miał obowiązek go wystawić”. Słowo „Każdy” i zwrot „ma prawo” zawsze działało na Polaków ambicjonalnie, bowiem lubimy „mieć prawo”, a skoro ma je „każdy” to dlaczego z tego nie skorzystać?

W dalszej części MF daje instrukcję, w jaki sposób możemy dokonać takiego obywatelskiego zgłoszenia. Twój klient może skorzystać bowiem z aż trzech kanałów komunikacji: bezpośrednio w urzędzie skarbowym, przez całodobowy (!), bezpłatny numer interwencyjny, oraz przez pocztę e-mail.

W ten sposób, o gapiostwie twojego pracownika dowie się skarbówka. Nie wliczając w to nieuczciwych zgłoszeń, bo... ktoś nie zgodził się sprzedać papierosów na zeszyt.

Klient powinien mieć obowiązek zabrania paragonu

I tutaj nasz postulat. A może nazwa akcji „weź paragon” niech stanie się przepisem i obowiązkiem każdego klienta. Ma wziąć paragon i koniec! Najlepiej z własnoręcznym potwierdzeniem odbioru. Może to przesada z naszej strony, a może jedyny sposób (jak z Barei), by przedsiębiorca w sytuacji zgłoszenia do US, miał prawo do obrony?

To Cię zainteresuje

Saxo Bank z nowymi produktami dla klientów. Gratka dla inwestorów

Saxo Bank, duński bank inwestycyjny rozwija ofertę dla polskich klientów. Instytucja wyspecjalizowana w obsłudze inwestorów zapowiada zmiany w…
saxo bank
08 02 23

Lista nowych zawodów. Rynek pracy się zmienia

Minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek podpisał rozporządzenie, które wprowadzi do polskich szkół branżowych dziewięć nowych zawodów. Te…

Przedsiębiorcy tracą miliardy na korzystaniu z internetu

Analitycy szacują, że do 2025 r. straty z tytułu przestępstw internetowych na świecie przekroczą 200 mld dolarów. Już…
02 02 23

Zamrożenie cen gazu dla piekarni i cukierni. Jak skorzystać?

Rząd zapowiada zamrożenie cen gazu dla piekarni i cukierni. Rozwiązanie takie wejdzie w życie na początku kwietnia. Piekarnie…

Wirtualne biuro – łatwy sposób na zmniejszenie kosztów prowadzenia firmy

Oddzielenie sfery prywatnej od zawodowej jest podstawową czynnością, na jakiej powinniśmy się skupić podczas prowadzenia firmy. Prowadząc jednoosobową…
12 01 23

Shopee niespodziewanie kończy działalność w Polsce. Allegro pozbyło się poważnej konkurencji

Shopee, platforma zakupowa kojarzona z krzykliwych reklam kończy działalność. 13.01.2023 platforma znika z polskiego rynku. Shopee kończy działalność…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier