magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Albo leasing, albo wcale – z taką odpowiedzią w jednym z salonów samochodowych spotkał się internauta, których chciał za gotówkę kupić mały miejski samochód znanej marki. Czy naprawdę jedynym sposobem sprzedaży aut stanie się leasing lub kredyt? Spytaliśmy eksperta.

Albo leasing, albo wcale – czyli jak kupić samochód?

Branża motoryzacyjna nie ma łatwego czasu. Najpierw pierwsze dwie fale pandemii przeczołgały producentów samochodów po dawno niewidzianych nizinach statystyk sprzedaży. Potem okazało się, że brakuje elektronicznych podzespołów, bez których współczesny samochód współczesnym nie będzie. I w dodatku nie pojedzie. To spowodowało, że zakup samochodu stał się trudniejszy niż kiedykolwiek. Wybór wymarzonych czterech kółek wiąże się z długim oczekiwaniem, albo… braniem tego co jest. Z tym że nie do końca. Niektórzy mówią klientom: albo leasing, albo wcale.

Jeden z internautów napisał na Facebooku, na grupie osób zainteresowanych leasingiem o swojej historii. Chciał kupić mały, miejski samochód popularnej marki. Co ciekawe, auto było dostępne, a on był gotów je kupić. Za gotówkę, lub przelewem. Odpowiedź sprzedawcy mocno go zdziwiła. Okazało się, że auto może wziąć… ale w leasing. Opcja tradycyjnej sprzedaży z transferem 100 procent środków w ogóle nie wchodziła w grę.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż samochodów 2021

Ekspert: są plany sprzedażowe, są plany finansowe

Opowiedzieliśmy tę historię prezesowi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego „SAMAR” Wojciechowi Drzewieckiemu. W rozmowie z Magazynem Firma przyznał, że taka praktyka rzeczywiście jest stosowana „szczególnie przez marki, które mają »własny« bank”. Ale nie tylko. - „Trzeba pamiętać, że każdy sprzedawca ma do zrealizowania określony plan sprzedaży. Może się okazać, że musi wyrobić określoną sprzedaż produktów finansowych np. leasingu, by móc liczyć na jakiś bonus, czy premię” – powiedział Wojciech Drzewiecki. Jednocześnie dodał, że w obecnej skomplikowanej sytuacji rynkowej podobne zdarzenia mogą pojawiać się jeszcze częściej. Inne pytanie, czy są to praktyki zgodne z duchem prawa.

CZYTAJ TAKŻE: Do kiedy wybrać formę opodatkowania? 51 kluczowych dni dla firmy

„Sytuacja związana z >>wymuszoną<< sprzedażą wraz z narzędziami finansowymi może zdarzyć się, gdy dealer ma wciąż niezrealizowane plany sprzedaży narzędzi finansowych. Jeżeli realizuje je na bieżąco, auta za gotówkę także są dostępne. Może jednak zdarzyć się sytuacja, że pojawi się jeden duży kontrakt z finansowaniem zewnętrznym, który spowoduje, że wszystkie pozostałe auta, które dealer ma szansę wydać w danym miesiącu, będzie musiał sprzedawać z własnym finansowaniem, aby mieć szansę na bonus” – ocenia Wojciech Drzewiecki.

Duży leasingodawca też miał problemy

W tym kontekście prezes IBRM „SAMAR” opowiedział nam historię jednej z największych firm zajmujących się leasingiem w Polsce, która od jednego z producentów chciała kupić większą ilość samochodów. „Okazało się, że i oni mieli podobny problem. Sprzedawca powiedział, że mogą kupić te samochody, ale od razu z… finansowaniem” – wspomina Wojciech Drzewiecki. To pokazuje, że w ostatnim czasie „ciśnienie” na tego typu opcje jest coraz większe.

Branża motoryzacyjna potrafi liczyć

Należy pamiętać także, że w dłuższej perspektywie czasu takie łączenie sprzedaży samochodu z usługą finansową jest bardziej opłacalne. Kto jak kto, ale firmy motoryzacyjne i dealerzy znają się na matematyce i potrafią porównywać efekt finansowy. Może się więc okazać, że branża moto będzie szła w kierunku coraz głębszych związków z sektorem finansowym z banalnego powodu. To małżeństwo z rozsądku może się jej dużo bardziej opłacać. Sprzedaż auta z placu, za walizkę pieniędzy lub sześciocyfrowy przelew stawać się coraz mniej preferowane.

To Cię zainteresuje

12 01 23

Shopee niespodziewanie kończy działalność w Polsce. Allegro pozbyło się poważnej konkurencji

Shopee, platforma zakupowa kojarzona z krzykliwych reklam kończy działalność. 13.01.2023 platforma znika z polskiego rynku. Shopee kończy działalność…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy
05 01 23

Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłużyła okres finansowania terminali i softposów

Do 12 miesięcy Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłuża okres finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne (tzw. softposy).…
terminal
04 01 23

Rekord restrukturyzacji. Jak działa restrukturyzacja?

26 proc. więcej postępowań restrukturyzacyjnych niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy nie chcą bankrutować. Wolą restrukturyzację. Jak działa restrukturyzacja? W…
restrukturyzacja

Zła informacja dla początek roku. Gigantyczny wzrost składek ZUS.

Składki ZUS 2023 dla przedsiębiorców będą wysokie jak nigdy dotąd. A to jeszcze nie koniec. W latach 2016-2026 wzrost…
stopy procentowe

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier