magazyn-firma

Albo leasing, albo wcale – z taką odpowiedzią w jednym z salonów samochodowych spotkał się internauta, których chciał za gotówkę kupić mały miejski samochód znanej marki. Czy naprawdę jedynym sposobem sprzedaży aut stanie się leasing lub kredyt? Spytaliśmy eksperta.

Albo leasing, albo wcale – czyli jak kupić samochód?

Branża motoryzacyjna nie ma łatwego czasu. Najpierw pierwsze dwie fale pandemii przeczołgały producentów samochodów po dawno niewidzianych nizinach statystyk sprzedaży. Potem okazało się, że brakuje elektronicznych podzespołów, bez których współczesny samochód współczesnym nie będzie. I w dodatku nie pojedzie. To spowodowało, że zakup samochodu stał się trudniejszy niż kiedykolwiek. Wybór wymarzonych czterech kółek wiąże się z długim oczekiwaniem, albo… braniem tego co jest. Z tym że nie do końca. Niektórzy mówią klientom: albo leasing, albo wcale.

Jeden z internautów napisał na Facebooku, na grupie osób zainteresowanych leasingiem o swojej historii. Chciał kupić mały, miejski samochód popularnej marki. Co ciekawe, auto było dostępne, a on był gotów je kupić. Za gotówkę, lub przelewem. Odpowiedź sprzedawcy mocno go zdziwiła. Okazało się, że auto może wziąć… ale w leasing. Opcja tradycyjnej sprzedaży z transferem 100 procent środków w ogóle nie wchodziła w grę.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż samochodów 2021

Ekspert: są plany sprzedażowe, są plany finansowe

Opowiedzieliśmy tę historię prezesowi Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego „SAMAR” Wojciechowi Drzewieckiemu. W rozmowie z Magazynem Firma przyznał, że taka praktyka rzeczywiście jest stosowana „szczególnie przez marki, które mają »własny« bank”. Ale nie tylko. - „Trzeba pamiętać, że każdy sprzedawca ma do zrealizowania określony plan sprzedaży. Może się okazać, że musi wyrobić określoną sprzedaż produktów finansowych np. leasingu, by móc liczyć na jakiś bonus, czy premię” – powiedział Wojciech Drzewiecki. Jednocześnie dodał, że w obecnej skomplikowanej sytuacji rynkowej podobne zdarzenia mogą pojawiać się jeszcze częściej. Inne pytanie, czy są to praktyki zgodne z duchem prawa.

CZYTAJ TAKŻE: Do kiedy wybrać formę opodatkowania? 51 kluczowych dni dla firmy

„Sytuacja związana z >>wymuszoną<< sprzedażą wraz z narzędziami finansowymi może zdarzyć się, gdy dealer ma wciąż niezrealizowane plany sprzedaży narzędzi finansowych. Jeżeli realizuje je na bieżąco, auta za gotówkę także są dostępne. Może jednak zdarzyć się sytuacja, że pojawi się jeden duży kontrakt z finansowaniem zewnętrznym, który spowoduje, że wszystkie pozostałe auta, które dealer ma szansę wydać w danym miesiącu, będzie musiał sprzedawać z własnym finansowaniem, aby mieć szansę na bonus” – ocenia Wojciech Drzewiecki.

Duży leasingodawca też miał problemy

W tym kontekście prezes IBRM „SAMAR” opowiedział nam historię jednej z największych firm zajmujących się leasingiem w Polsce, która od jednego z producentów chciała kupić większą ilość samochodów. „Okazało się, że i oni mieli podobny problem. Sprzedawca powiedział, że mogą kupić te samochody, ale od razu z… finansowaniem” – wspomina Wojciech Drzewiecki. To pokazuje, że w ostatnim czasie „ciśnienie” na tego typu opcje jest coraz większe.

Branża motoryzacyjna potrafi liczyć

Należy pamiętać także, że w dłuższej perspektywie czasu takie łączenie sprzedaży samochodu z usługą finansową jest bardziej opłacalne. Kto jak kto, ale firmy motoryzacyjne i dealerzy znają się na matematyce i potrafią porównywać efekt finansowy. Może się więc okazać, że branża moto będzie szła w kierunku coraz głębszych związków z sektorem finansowym z banalnego powodu. To małżeństwo z rozsądku może się jej dużo bardziej opłacać. Sprzedaż auta z placu, za walizkę pieniędzy lub sześciocyfrowy przelew stawać się coraz mniej preferowane.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

Frankowicze w tarapatach. Najpierw cios od Moskwy, teraz od Berna

Ogłoszenie mobilizacji przez Putina umocniło w środę franka, uznawanego za bezpieczną przystań do rekordowych poziomów. 24 godziny później…
Frankowicze

OLX ma problem. Serwis z zarzutami UOKiK

OLX usłyszał zarzuty od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sortowanie ofert w serwisie, które może…
OLX
20 09 22

Ile kosztuje polecony priorytet? Poczta Polska znów podnosi ceny

Ile kosztuje polecony priorytet? Odpowiedź na to pytanie znów zmieni się od 1 października 2022 r. Poczta Polska…
Ile kosztuje polecony priorytet?
20 09 22

Tarcza Solidarnościowa dla firm

Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw oraz ograniczenie dynamiki wzrostu cen dla konsumentów – takie efekty w ocenie Ministerstwa Rozwoju ma…
Tarcza Solidarnościowa

iPhone 14. Ile trzeba zapłacić za najbardziej wypasionego iPhone’a?

10 tysięcy pękło – grzmią polskie portale branżowe, pisząc o cenach najnowszego i najdroższego iPhone’a w naszym kraju.…
iPhone 14
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier