Służbowy telefon to jedno z najpopularniejszych narzędzi pracy udostępnianych pracownikom przez pracodawców. Czy należycie chronisz znajdujące się na nim dane? Inwestujesz w antywirus na telefon?

Jesteśmy przyzwyczajeni, że w program chroniący przed wirusami i atakami hakerskimi powinien być wyposażony każdy komputer. A co z urządzeniami mobilnymi? Antywirus na telefon oraz tablet to

Polacy w internecie

Jak pokazują najnowsze badania, spędzamy w sieci bardzo dużo czasu. Według raportu „Digital 2021” przygotowanego przez We Are Social i Hootsuite od stycznia 2020 roku do stycznia 2021 roku z sieci w Polsce korzystało blisko 32 miliony osób. Z czego 52,6 procent ruchu pochodziło ze smartfonów. Komputery zajęły drugą pozycję z wynikiem 46,2 procent. Tablety były na trzecim miejscu z wynikiem 1,2 procent.

Skoro tak chętnie korzystamy z dostępu do wirtualnego świata z wykorzystaniem telefonów, dlaczego nie dbamy o bezpieczeństwo swoje i przechowywanych na urządzeniu danych? Po pierwsze dlatego, że się o tym tyle nie mówi. Poza tym wiele osób uważa, że oprogramowanie telefonu jest chronione przez zagrożeniami. To duży błąd, dlaczego niby telefon miałby być na uprzywilejowanej pozycji względem komputera?

CZYTAJ TAKŻE: Tajemnica przedsiębiorstwa i selfie. Czego z FB dowiaduje się o tobie konkurencja?

Internet dodatkowo zyskał na popularności w trakcie pandemii, kiedy to stał się przymusowym łącznikiem ze światem. Przeniosło się do niego wiele aktywności, od komunikację po zakupy i pracę. Wykonywanie zawodowych obowiązków przez sieć jest wygodne, ale musisz sobie zdawać sprawę z zagrożeń. I musisz poinformować o nich swoich pracowników. Zapewne zabezpieczyłeś udostępniane im sprzęty, może nawet zainwestowałeś w bezpieczne połączenie VPN. Ale czy pamiętałeś o telefonach? Zarówno tych służbowych, jak i prywatnych? O tym, że to najczęściej używane urządzenie, doskonale wiedzą hakerzy, którzy prześcigają się w pomysłach na nowe ataki.

Cały świat w telefonie

W ostatnich latach urządzenie, które początkowo służyło do komunikacji na odległość przeszło ogromną metamorfozę. Nie tylko w kwestii wyglądu, ale przede wszystkim możliwości jakie posiada i spraw, które dzięki nim możemy szybko załatwić.

CZYTAJ TAKŻE: Używany telefon w firmie – uważaj na te pułapki!

Smarfony spełniają w tej chwili tak wiele funkcji, że aż trudno uwierzyć, że poręczne urządzenie tyle potrafi. I tu tkwi największy problem. Ponieważ obecne telefonu komórkowe to wielka baza danych. Nie tylko tych prywatnych, ale również służbowych. A ten, kto przechwyci twoje dane może wszystko.

Są tam: dane wpółpracowników i kontrahentów, umowy, grafiki. Wszystko. To, że możesz za pomocą smartfonu pracować w każdym miejscu i czasie jest wygodne, ale i niebezpieczne. Jeżeli ktoś włamie się do twojego urządzenia zyska dane firmowe, łącznie ze stanem konta oraz informacjami, które stanowią dane osobowe. A te masz prawny obowiązek chronić. Jeżeli wyjdzie na jaw, że przez brak ostrożności wyciekły dane objęte RODO, możesz nie tylko stracić wiarygodność, ale i zostać pozwanym. Nawet jeśli chronisz komputer, może okazać się to niewystarczające. Wprawiony haker bez problemu dotrze do twoich danych na przykład przez chmurę, do której masz podpięte wszystkie urządzenia. Brzmi strasznie, prawda?

CZYTAJ TAKŻE: Najlepszy telefon dla pracowników fizycznych. Lista TOP5 (wybór redakcji)

Czy antywirus na telefon jest potrzebny

Tak. Każdy kto twierdzi inaczej nie ma racji. Co prawda może okazać się, że będziesz mieć dużo szczęścia i żadne technologiczne zagrożenie cię nie dotknie. Ale nie radzimy liczyć na opatrzność. Ewentualne straty z pewnością przekroczą wartość antywirusa.

CZYTAJ TAKŻE: Czy podsłuchiwanie pracownika jest legalne

Dosyć często pojawiają się stanowiska, mówiące o tym że do pełni bezpieczeństwa wystarczy uaktualnianie oprogramowania. To nieprawda. Oprogramowanie jest tworem ludzkim, a jak wiadomo ludzie popełniają błędy. Najlepiej świadczą o tym aktualizacje, których głównym zadaniem jest naprawa lub ulepszenie tego co nie działa prawidłowo.

Jak już wspominaliśmy stawka jest wysoka, a hakerzy nie są głupi. Skoro poświęcają czas na znalezienie i wykorzystanie luki, to musi im się to opłacać. Pytanie, czy będzie się opłacać tobie i twojej firmie. Dodatkowa ochron a w postaci antywirusa z pewnością nie zaszkodzi.

Android czy iOS, który lepszy

Gdy masz już świadomość na temat istnienia zagrożeń, czas przyjrzeć się sprzętom z których korzystasz i które udostępniasz pracownikom. To ważne, ponieważ sposób postępowania uzależniony będzie od tego czy są to urządzenia z systemem Android stworzonym przez Google czy iOS związanym z produktami firmy Apple.

CZYTAJ TAKŻE: Biznesowe decyzje zależne od państwa. MON chce kontrolować przedsiębiorców

Podstawowa różnica polega na tym, że Android jest systemem otwartym. Można go instalować na różnych urządzeniach bez względu na producenta. Z kolei iOS jest związany tylko i wyłącznie z produktami Apple. Co utrudnia wprowadzenie do nich wirusów czy zainfekowanych aplikacji.

Stworzenie programów na Androida jest o wiele łatwiejsze, tak jak ich rozprzestrzenianie. Ale właśnie ten system jest bardziej rozpowszechniony, szczególnie w telefonach służbowych. Dlatego to na sprzęty z Androidem trzeba szczególnie uważać.

Poza tym musisz zastanowić się, czy interesują cię rozwiązania darmowe czy płatne. Z pewnością te płatne zapewnią większe bezpieczeństwo, ale jeżeli nie masz odpowiednich funduszy i darmowe będą lepsze niż nic.