magazyn-firma
3 min. czytania

Apteczka pierwszej pomocy w firmie. Czy jest potrzebna?

apteczka
Autor
Maciej Nowicki
Opublikowano
06 07 21

Apteczka pierwszej pomocy powinna być w każdej firmie. Czy jest obowiązkowa?

Choć słowo „apteczka” nie pojawia się w kodeksie pracy, z przepisów jasno wynika, że pracodawca musi zapewnić środki do udzielania pierwszej pomocy. Co musi zawierać? Tego przepisy nie precyzują. Na szczęście warto bazować na radach doświadczonych BHP-owców oraz lekarzy medycyny pracy. Ale o tym za chwilę.

Apteczka w zakładzie pracy

Poduszka powietrzna, polisa NNW, linka asekuracyjna, hamulec bezpieczeństwa w pociągu, maska tlenowa w samolocie, szybka do stłuczenia przed naciśnięciem przycisku alarmu ppoż. – są takie rzeczy, które dobrze, że są, ale nigdy nie chcielibyśmy z nich musieć korzystać. Do tego katalogu z pewnością wpisuje się także apteczka pierwszej pomocy, której obowiązek zakupu i skompletowania wynika wprost z kodeksu pracy, choć jej nazwy w kodeksie nie znajdziemy. Niemniej, to inwestycja, która w wielu potencjalnych sytuacjach może uratować zdrowie, a nawet życie.

Apteczka w Kodeksie pracy

W artykule 2091  §1 Kodeksu pracy czytamy:

„Pracodawca obowiązany jest zapewnić środki niezbędne do udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników”.

Tyle i... aż tyle. To zdanie to dość szeroka dyspozycja dla pracodawców. Nie znajdziemy ani tutaj, ani w żadnych rozporządzeniach szczegółów co do wyposażenia apteczki, czy „gęstości” rozlokowania apteczek w zakładzie pracy. Ustawodawca odwołuje się do zdrowego rozsądku pracodawców, oraz wyznaczonych przez nich osób zajmujących się kwestiami bezpieczeństwa i higieny pracy. I może i dobrze. Aż trudno wyobrazić sobie tak szczegółowe regulacje, które wskazywałyby liczbę apteczek na 1000 m kw., a są takie kraje, które w tej kwestii brną mocno w szczegóły.

Wyposażenie apteczki w firmie

Wyposażenie apteczki w zakładzie pracy bez problemu skompletuje nie tylko doświadczony specjalista ds. BHP. Pamiętajmy jednak, że w tej materii jesteśmy zdani wyłącznie na siebie. Nie ma nigdzie oficjalnego wykazu elementów wyposażenia takiego miejsca. W rozporządzeniu ds. BHP czytamy jedynie, że jej skład trzeba ustalić z lekarzem medycyny pracy. Choć umówmy się, nie zawsze te kwestie odbywają się w aż tak formalny sposób.

Przyjmuje się, że apteczka pierwszej pomocy w firmie powinna zawierać

  • - środki opatrunkowe – opaski dziane, elastyczne; jałowe opatrunki, chusty trójkątne, plastry (zarówno z jak i bez opatrunku).
  • - rękawiczki jednorazowe, nożyczki, maski/ustniki do sztucznego oddychania.

Niektórzy twierdzą, że w apteczce powinny pojawić się także popularne środku przeciwbólowe. Lepiej jednak nie stawiać na jeden rodzaj, z uwagi na możliwe alergie lekowe pracowników.

Specyfika zakładu pracy a wyposażenie apteczki

Inne będzie wyposażenie firmowej apteczki w biurze podatkowym, a inne w zakładzie energetycznym lub hucie. Dlatego kompletując apteczkę, należy wziąć pod uwagę specyfikę oraz charakter miejsca pracy. Warto więc wziąć pod uwagę takie dodatkowe elementy jak np. opatrunki z hydrożelem, czy koc ratunkowy termiczny.

Pierwsza pomoc w wypadku przy pracy

Jednym z obowiązków wynikających z przepisów BHP jest to, że w zestawie powinna znaleźć się instrukcja udzielania pierwszej pomocy. Powiedzmy szczerze. To trochę przerażające – wyobraźcie sobie, że jeden pracownik leży z podejrzeniem zawału, lub padł porażony prądem, a drugi czyta właśnie instrukcję „obsługi” zestawu pierwszej pomocy. Umówmy się, szkolenie z pierwszej pomocy to podstawa w każdym zakładzie pracy i na serio warto podejść do tego obowiązku na poważnie.

Liczba apteczek pierwszej pomocy w firmie

W naszym zadaniu z niewiadomymi natrafiamy właśnie na kolejny „x”. Prawo, jak wspomnieliśmy, nie wskazuje, ile apteczek musi znajdować się na terenie firmy. Ustawodawca odwołuje się do zdrowego rozsądku osób odpowiedzialnych za zdrowie i bezpieczeństwo pracowników firmy.

Dobrze jest tak zaplanować rozmieszczenie apteczek, by znajdowały się one, jeśli nie w zasięgu wzroku, to w „niedużej” odległości każdego stanowiska pracy. W przypadku małych biurowców wystarczy czasem jedna apteczka na całe piętro, w przypadku hal produkcyjnych, niezbędny jest zakup i wyposażenie kilku, a czasem kilkunastu apteczek. Mogą mieć one formę szafki, ale często stosuje się także inne, jak np. skrzynki, czy szuflady pierwszej pomocy. Najważniejsze, by były odpowiednio oznakowane, a każdy pracownik doskonale znał ich lokalizację.

 

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

05 12 22

Nietypowy skutek inflacji. To ostrzeżenie dla branży handlowej.

Inflacja, drożyzna i szybkie ubożenie Polaków powoduje, że w sklepach jest coraz więcej kradzieży. Liczba tego typu przestępstw…
kradzieże w sklepach
30 11 22

Będą nowe numery PKD? GUS wspomina o „piątym znaku”

Niewykluczone są zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) – wynika z komunikatu GUS. Obecnie Główny Urząd Statystyczny prowadzi…
PKD
29 11 22

Ustawa o fundacji rodzinnej może wejść w życie już w 2023 roku

Wyczekiwana przez przedsiębiorców Ustawa o fundacji rodzinnej, a dokładnie jej projekt, jest już w Sejmie. To oznacza, że…
Ustawa o fundacji rodzinnej
25 11 22

ING: BLIK bez kodu dla biznesu

Bank ING wprowadza usługę płatności BLIK bez kodu, czyli tzw. opcję „one click”. Jest ona dostępna w aplikacji…
BLIK bez kodu
25 11 22

Śmierć przedsiębiorcy. Już 40,5 tys. przypadków powołań zarządów sukcesyjnych

Śmierć przedsiębiorcy nie musi oznaczać końca jego firmy. Od 15 listopada 2018 roku, powstało już 40,5 tys. zarządów…
śmierć przedsiębiorcy

W tych województwach najtrudniej o pracownika

Z jednej strony spowolnienie gospodarcze i potężna inflacja, z drugiej… bardzo mocny, jeśli nie najmocniejszy od lat rynek…
w tych województwach najtrudniej o pracownika
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier