magazyn-firma
2 min. czytania

Auta elektryczne po 2035 roku – jedyny wybór?

Autor
redakcja
Opublikowano
12 11 21

Czy auta elektryczne po 2035 roku będą jedynym wyborem? Polska jest jednym z 24 państw rozwiniętych, które podpisały podczas COP26 w Glasgow deklarację w sprawie zerowej emisji. To oznacza, że nasz kraj poparł odejście od silników spalinowych po 2035 roku. Deklarację podpisało prawie 40 miast i regionów oraz 6 producentów samochodów.

Auta elektryczne po 2035 r.

Sygnatariusze porozumienia zgadzają się co do tego, aby wszystkie nowo sprzedawane i rejestrowane samochody osobowe oraz dostawcze do 2040 roku były całkowicie zeroemisyjne. Na wiodących rynkach ma to nastąpić już w 2035 roku – wynika z treści dokumentu.

W kategorii zeroemisyjności oprócz aut na prąd mieszczą się także pojazdy z napędem wodorowym. Biorąc jednak pod uwagę zaawansowanie prac nad tego typu napędem oraz infrastrukturę do ładowania H2, to zbyt wczesny moment, by ocenić konkurencyjność tej technologii.

CZYTAJ TAKŻE: Mój elektryk dla firm

Deklaracja z Glasgow i auta elektryczne po 2035 r.

Siła” deklaracji z Glasgow nie jest jednak mierzona tym, kto porozumienie podpisał, lecz wielkimi nieobecnymi. Podpisu nie złożył takie kraje jak USA, Chiny, Australia czy Indie. Po drugie, warto zwrócić uwagę na samo słowo „deklaracja”, które nie oznacza, że dokument posiada moc wiążącą. Niewątpliwie jest to jednak pewien „kierunek”, który będzie forsowany przy okazji kolejnych szczytów klimatycznych. Auta elektryczne po 2035 roku jako jedyny wybór, to raczej marzenie i idea. To nie jest konkretny plan.

Czy odejście od silników spalinowych jest możliwe?

Do 2035 roku pozostało zaledwie 14 lat. To oznacza, że wcielenie jej w życie oznaczałoby konieczność dokonania transportowej rewolucji. Bez poparcia takiej idei ze strony największych graczy trudno spodziewać się powodzenia dla tej inicjatywy. To po pierwsze.

Sektor motoryzacyjny, który posypuje głowę popiołem i wskazuje, że właściwym kierunkiem jest pójście w stronę elektromobilności, to potężna gałąź przemysłu. Nie bez powodu wypracowano w ostatnich latach szereg rozwiązań hybrydowych oraz obniżających spalanie oraz emisję groźnych gazów, by teraz, w ciągu niewiele ponad dekady żegnać się również z tymi rozwiązaniami. Przecież kosztowały one miliardy. Do tego dochodzi ogromny nakład pracy po stronie centrów badawczo-rozwojowych. Czy należy go dziś wyrzucić do kosza?

Według różnych opinii ekspertów realne jest, by do lat trzydziestych XXI wieku zdecydowanie zwiększyć udział pojazdów zeroemisyjnych w transporcie indywidualnym i zbiorowym. Duże nadzieje wiązane są ze wspomnianymi technologiami wodorowymi. Jak jednak pokazują przykłady ostatnich lat i podobnych deklaracji, wiele z nich staje się manifestami. Spora część z nich w ograniczonym stopniu wchodzi w życie.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

LikePOS – terminal płatniczy w smartfonie dla klientów firmowych PKO Banku Polskiego

Klienci biznesowi PKO Banku Polskiego mogą już korzystać z innowacyjnej aplikacji LikePOS, która zmieni ich smartfon w terminal…

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

OLX ma problem. Serwis z zarzutami UOKiK

OLX usłyszał zarzuty od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sortowanie ofert w serwisie, które może…
OLX

Stacja benzynowa coraz bardziej niebezpiecznym biznesem. Liczba kradzieży bije rekordy

Ceny paliw nie maleją, rośnie też inflacja. To skłania do kradzieży na stacjach paliw. Wzrost liczby przestępstw i…
stacja benzynowa

iPhone 14. Ile trzeba zapłacić za najbardziej wypasionego iPhone’a?

10 tysięcy pękło – grzmią polskie portale branżowe, pisząc o cenach najnowszego i najdroższego iPhone’a w naszym kraju.…
iPhone 14
15 09 22

Stacje Kontroli Pojazdów mają problem: nowe wymogi, a stawki ciągle niskie

Związek Pracodawców SKP wraz z Konfederacją Lewiatan krytykują planowane zmiany w ustawie o ruchu drogowym, które mają implementować…
stacje kontroli pojazdów
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier