magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Auto elektryczne jako służbowe to coraz częstszy wybór firm. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych postuluje do ministra finansów, by pracodawcy mogli zwracać pracownikom pieniądze za ładowanie takich pojazdów. Konieczne są jednak korekty w ustawie o PIT.

Auto elektryczne jako służbowe. Gdzie ładować?

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) regularnie prowadzi badania pod nazwą Barometr Polskiej Mobilności. Wynika z nich, że ponad 80% użytkowników aut elektrycznych woli ładować pojazdy w swoim domu – niezależnie od tego, czy auto jest ich własnością, czy używają auto elektryczne jako służbowe. Podobne preferencje wskazują badania przeprowadzone wśród kierowców, którzy są zarejestrowani w EV Klub Polska.

CZYTAJ TAKŻE: Mój elektryk dla firm

Auto elektryczne jako służbowe. Kiedy ładować?

W ocenie zarówno specjalistów, jak i praktyków, najbardziej optymalnym finansowo czasem ładowania takich pojazdów jest pora nocna, szczególnie jeśli korzystamy z preferencyjnej taryfy. W konsekwencji ładowanie w domu pozwala znacznie obniżyć koszty eksploatacji samochodów elektrycznych wykorzystywanych jako pojazdy służbowe. Poważną przeszkodę stanowią jednak obowiązujące regulacje podatkowe” – informuje PSPA.

Jak rozliczyć ładowanie auta elektrycznego należącego do pracodawców

Jak się okazuje, proste rozwiązanie ma swoje minusy. Po pierwsze, auto elektryczne jako służbowe ładowane pod domem faktycznego użytkownika obciąża budżet pracownika. I nawet, gdyby pracodawca chciał to w prosty sposób rozwiązać, dużego pola do manewru nie ma, zauważa PSPA.

W myśl obowiązujących przepisów, pracodawca nie ma obecnie możliwości rozliczenia zużytej przez pracownika energii elektrycznej bezpośrednio z dostawcą prądu. Ten koszt ponosi każdorazowo zatrudniony, by następnie otrzymać od pracodawcy zwrot, który odpowiada kosztowi pracownika. Taki zapis stanowi poważną barierę rozwoju elektromobilności w Polsce, ograniczającą popyt na samochody elektryczne jako pojazdy służbowe”– alarmuje stowarzyszenie promujące elektromobilność w transporcie.

Problemy podatkowe z elektryczną służbówką

Okazuje się, że potencjalni nabywcy oraz użytkownicy samochodów elektrycznych zgłaszają obawę, że wynagrodzenie netto pracowników może ulec redukcji, bo do ładowania dołożą z własnej kieszeni. PSPA podkreśla, że za około ¾ rejestracji nowych aut odpowiadają właśnie przedsiębiorcy. Dyrektor generalny tego stowarzyszenia Maciej Mazur apeluje więc o stworzenie takich warunków regulacyjnych, by wspierać wzrost zainteresowania autami na prąd.

Auto elektryczne jako służbowe – zwrot za ładowanie

Po pierwsze, wykazaliśmy, że auto elektryczne jako służbowe nie jest ładowane tylko na komercyjnych stacjach ładowania. Drugim takim miejscem jest dom użytkownika. W tej sytuacji PSPA postuluje wprowadzenie zapisu, który pozwoliłby pracodawcy zwrócić koszty poniesione na ładowanie elektryka, bez dodatkowego obciążenia finansowego. Obecnie mowa o zwrocie w wysokości około 250 złotych miesięcznie na samochód.

Zdaniem eksperta:

Doradca podatkowy i partner w zespole doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG Przemysław Szywacz:

„Obecnie nie jest to możliwe. W świetle indywidualnych interpretacji prawa podatkowego wydanych na podstawie obowiązujących przepisów podatkowych taki zwrot – jako świadczenie pieniężne – stanowi dla pracowników dodatkowy przychód, który w przeciwieństwie do kosztów ponoszonych w przypadku tankowania samochodu spalinowego na stacji benzynowej, nie może być uwzględniony w kwocie ryczałtu z tytułu użytkowania samochodu służbowego do celów prywatnych”

To Cię zainteresuje

Polski biznes coraz chętniej wdraża podpis elektroniczny – liczba jego użytkowników dynamicznie rośnie od kilku lat

Polscy przedsiębiorcy coraz śmielej sięgają po e-podpis. Certum z grupy Asseco, największy dostawca usług zaufania w Polsce z…

Poradnik dla właściciela małego parkingu. Zarządzanie w oparciu o cyfryzację

Cyfryzacja i automatyzacja parkingu wpływa na redukcję kosztów i optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni z uwzględnieniem zmieniającego się zapotrzebowania…
navi parking

Izera – polski samochód elektryczny na platformie Geely

Spółka ElectroMobilty Poland (EMP) zdecydowała. Chiński Geely Holding będzie partnerem technologicznym marki Izera – polskiego samochodu elektrycznego. Izera…
Izera

Padł PUESC i e-Zamówienia. Dwa ważne systemy dla przedsiębiorców nie działają

Cyfryzacja ma wiele plusów. Jednak kiedy pojawia się awaria, robi się stresująco. Tak było w poniedziałek (7.11) kiedy…
Padł PUESC

Pieniądze dla firm. Trwa nabór w konkursie Polski Produkt Przyszłości

Pieniądze dla firm – tym razem jako nagroda w konkursie. PARP informuje o rozpoczęciu jubileuszowej, 25. odsłony konkursu…
Pomysł na biznes

Nakładanie ograniczeń na służbowe telefony to konieczność

Telefony służbowe to dziś nie tylko kieszonkowe komputery, ale także urządzenia końcowe sieci firmowej. Urządzenia pozwalają na łączenie…
telefony służbowe

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier