magazyn-firma

Biznes gastronomiczny zaskoczył kontrolerów. Pracownicy Inspekcji Handlowej przekonują, że tak złej sytuacji się nie spodziewali. Jak oszukują restauratorzy?

Inspekcja handlowa wysłała swoich przedstawicieli do lokali gastronomicznych zlokalizowanych głównie w miejscowościach turystycznych. Wyniki kontroli za 2021 r. zaskoczyły. Tak złej sytuacji się nie spodziewano.

– Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy – poinformował UOKiK po kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Handlową w lokalach gastronomicznych. W rezultacie nałożono blisko 130 kar pieniężnych na łączną kwotę przekraczającą 70 tys zł., 73 mandaty karne na łączną kwotę 12,4 tys zł oraz 32 wnioski do sądów rejonowych.

Kontrola inspekcji handlowej

Kontrola objęła 360 lokali gastronomicznych w miejscowościach turystycznych, w tym dwie stacje paliw łączone z gastronomią i handlem. Nieprawidłowości stwierdzono w co drugiej firmie.

Właściciele biznesów gastronomicznych zostali ukarani na łączną kwotę 70 426 zł. Do sądu skierowano 32 wniosku o ukaranie sprawców wykroczeń.

Jak oszukują restauratorzy?

Przejrzeliśmy wyniki kontroli UOKiK. Oto, jak oszukują restauratorzy

  • Błędny skład produktów

Kontrolerzy odkryli, że w czasie przygotowywania posiłków, wykorzystywano inny składnik niż ten, który znajdował się w menu. Przykład? W lokalach stosowano krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany, sery twarde zamiast parmezanu, sery wędzone zamiast oscypka, czy baraninę zamiast jagnięciny.

  • Doliczanie opakowania

Do rachunków klientów doliczano opakowanie produktu. W rzeczywistości klient go nie otrzymywał.

  • Zawyżone ceny

Lokale gastronomiczne stosowały niższe ceny alkoholi w jadłospisach, a pobierały przy kasie w rzeczywistości wyższe opłaty za „produkty z procentami”

  • Nierzetelne jadłospisy

W menu nie wpisano ponad 6289 potraw, które oferowano do sprzedaży (klienci nie znali wcześniej cen tych produktów). 22% napojów była sprzedawana bez informacji o nich w jadłospisie

  • Brak cen przy produktach

Prawie 450 potraw, które sprzedawano w lokalach gastronomicznych w opakowaniach jednostkowych (np. pakowane pierogi, lody itd.) nie zawierało informacji o cenach

Az 714 napojów alkoholowych i bezalkoholowych nie miało oznaczenia ile kosztują

  • Doliczanie 10% za serwis bez informowania o tym klienta

Zdarzało się, że klient nie wiedział w momencie zamówienia, że lokal dolicza 10% za serwis

  • Sprzedaż towarów bez rejestracji działalności gospodarczej

Kontrolerzy wykryli przedsiębiorców, którzy prowadzili działalność gastronomiczną bez zarejestrowania jej w odpowiednich rejestrach.

  • Domowe wagi zamiast przemysłowych

Część przedsiębiorców używała wag bez legalizacji lub do użytku domowego, które nie podlegają tak restrykcyjnym wymaganiom legalizacyjnym.

  • Nielegalna sprzedaż alkoholu

Lokale gastronomiczne oferowały alkohol nie posiadając zezwolenia na sprzedaż alkoholu lub kupowały go od kontrahentów, którzy nie mieli zezwolenia na hurtowy obrót alkoholem.

  • Brak tabliczek „alkohol szkodzi zdrowiu”

Prawie 20% lokali nie było wyposażonych w obowiązkowe oznaczenia dotyczące szkodliwości spożywania alkoholu. W kilku nie było podobnych tabliczek odnoszących się do palenia tytoniu

  • Przeterminowane towary

Wciąż zdarzają się lokale z przeterminowaną żywnością

W linku lista lokali, w których wykryto nieprawidłowości

Informacja_z_kontroli_gastronomii_-_wykaz_podmiotów,_u_których_stwierdzono_nieprawidłowości

 

 

 

 

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Allegro: program powitalny dla sprzedawców – co oferuje?

Czy wiesz, że ok. 80% transakcji e-sprzedaży w Polsce rozpoczyna się na Allegro, a kończy się tu ponad…

Branża alkoholowa liczy zyski. Polacy „przepili” w rok równowartość 20 stadionów piłkarskich.

Branża alkoholowa ma powód do zadowolenia. W całym ubiegłym roku padł rekord wydatków na alkohol. Polacy kupili trunki…
branża alkoholowa

Będzie porównywarka cen węgla. I to rządowa!

26 września 2022 rusza rządowa porównywarka cen węgla, a dokładnie możliwość rejestracji w niej przedsiębiorców. Kancelaria Premiera uruchomiła…
porównywarka cen węgla

Made in Poland. W jakich branżach Polacy są wśród liderów? (WIDEO)

W jakich branżach Polacy są wśród światowych liderów? Okazuje się, że etykieta made in Poland na niektórych towarach…
Made in Poland

Stacja benzynowa coraz bardziej niebezpiecznym biznesem. Liczba kradzieży bije rekordy

Ceny paliw nie maleją, rośnie też inflacja. To skłania do kradzieży na stacjach paliw. Wzrost liczby przestępstw i…
stacja benzynowa
16 09 22

Komunikacja z klientem wspierana przez AI — jakie daje możliwości?

Obsługa klienta i komunikacja z nim to jeden z największych, najobszerniejszych i najbardziej kluczowych obszarów działania firmy, bez…
komunikacja
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier