magazyn-firma
2 min. czytania

Co to jest ZUS IMIR i do kiedy trzeba go wysłać

klawiatura
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
08 02 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Przedsiębiorcy, którzy zatrudniają pracowników muszą przestrzegać wynikających z tego faktu obowiązków. Jednym z nich jest przekazywanie ubezpieczonym corocznej informacji o pobranych składach. Z tego artykułu dowiesz się, co to jest ZUS IMIR i jakie obowiązki się z nim wiążą.

Co to jest ZUS IMIR

Formularz ZUS IMIR zastąpił w 2019 roku ZUS RMUA. Jest to dokument zawierający informacje na temat pobranych w danym roku przez pracodawcę składek na ubezpieczenia. Wysyła się go wszystkim pracownikom i zleceniobiorcom. A termin na spełnienie tego obowiązku mija 28 lutego. W tym roku z racji tego, że 28 lutego to niedziela, ostatnim dniem na przekazanie ZUS IMIR jest 1 marca.

CZYTAJ TAKŻE: Koszt całkowity zatrudnienia pracownika w 2021 roku

KIEDY NIE TRZEBA WYSYŁAĆ ZUS IMIR

Płatnicy składek na mocy ustawy z 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych powinni co miesiąc informować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o kwotach przeznaczanych na składki za każdego wskazanego imiennie pracownika. Współpracownikom można ten dokument przekazać w ujęciu rocznym, wykorzystując właśnie opisywany formularz.

Jeżeli należysz do przedsiębiorców, którzy nie przekazywali pracownikom miesięcznej informacji o składkach musisz we wskazanym terminie dostarczyć im dane za poprzedni rok. Z ZUS IMIR adresat powinien dowiedzieć się o wysokości przekazanych w każdym miesiącu składek. Jeżeli wysyłałeś informacje co miesiąc, jesteś zwolniony w obowiązku przekazania podwładnym rocznego podsumowania. O ile pracownik lub zleceniobiorca nie poprosi o wystawienie wspomnianego dokumentu.

CZYTAJ TAKŻE: Ile wynoszą składki ZUS w 2021 roku? To pewne, zapłacisz więcej

Kolejnym powodem zwolnienia jest fakt, że w trakcie roku odprowadzane były tylko składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zatrudnionym emerytom i rencistom także nie przesyłasz ZUS IMIR.

O czym trzeba pamiętać

Formularz możesz przekazać zarówno w wersji elektronicznej jak i tradycyjnej. Ważne, by na dokumencie był podpis pracodawcy lub osoby upoważnionej.

Jeśli pracownik zgłosi, że na formularzy znajduje się błąd, należy zrobić korektę. Żądanie korekty powinno zostać zgłoszone przy użyciu wniosku o sprostowanie. Na wprowadzenie poprawek masz 3 miesiące.

CZYTAJ TAKŻE: Na czym polega mały ZUS plus? Liczymy, ile dokładnie mogą zaoszczędzić przedsiębiorcy

To Cię zainteresuje

Deficyt pracowników. Pełna lista zawodów, w których brakuje rąk do pracy

W wielu branżach deficyt pracowników to wciąż normalność. Oto pełna lista zawodów, w których brakuje rąk do pracy.…
praca

Kalendarz dni wolnych od pracy. Kiedy jest ustawowo wolne?

Osoba prowadzącą działalność gospodarczą rzadko ma przerwy w pracy. Jeśli jednak zatrudniasz pracowników, pokaż wszystkim kalendarz dni wolnych…
dni wolne od pracy

Nieodpłatna praca na próbę. Co na to prawo?

W ostatnim czasie pojawiają się pogłoski o weryfikacji potencjalnego pracownika w czasie tzw. próbnego dnia pracy. Ma być…
Nieodpłatna praca na próbę

W tych województwach najtrudniej o pracownika

Z jednej strony spowolnienie gospodarcze i potężna inflacja, z drugiej… bardzo mocny, jeśli nie najmocniejszy od lat rynek…
w tych województwach najtrudniej o pracownika

Brak umowy PPK? Możesz dostać wezwanie, a potem KARĘ!

Brak umowy PPK? Spodziewaj się wezwania z Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. Co to dla Ciebie oznacza? Co może…
Braku umowy PPK
15 11 22

500+, trzynastki i czternastki za drogie? ZPP: nie stać nas na taki socjal

Ograniczenie wydatków na programy socjalne i społeczne są KONIECZNE w coraz trudniejszych czasach – twierdzi Związek Przedsiębiorców i…
500+

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier