magazyn-firma
3 min. czytania

Czym jest dress code i czy należy wprowadzać go w firmie

dress code
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
27 05 21

Dress code zyskuje na popularności. Zastanawiasz się czy możesz zobowiązać swoich pracowników do noszenia określonego stroju?

Co to jest dress code

Dress code to zasada savoir-vivre mówiąca o tym, by zawsze ubierać się stosownie do okazji. Wpływ na niego ma przede wszystkim krąg kulturowy i przyjęte w danej społeczności normy.

Co ma wspólnego to pojęcie z zawodowymi obowiązkami? Sporo. Wyobrażasz sobie, że negocjujesz kredyt z pracownikiem banku ubranym w plażowe szorty? A co byś pomyślał o instruktorce fitness prowadzącej zajęcia w stroju motocyklowym? No właśnie!

CZYTAJ TAKŻE: Pracownik wnioskuje o urlop bezpłatny. Możesz odmówić

Nieodpowiedni ubiór pracowników może negatywnie wpłynąć na odbiór całego biznesu. Pierwsze wrażenie robi się raz. A na osobie, której powierzasz reprezentowanie swojej firmy spoczywa bardzo duża odpowiedzialność. Klient, który się raz zrazi może nie wrócić. A na to mało którego przedsiębiorcę stać.

Jakie korzyści zalecana odzież może przynieść firmie

Stworzenie spójnych zasad ubioru w danym przedsiębiorstwie ma z punktu widzenia właściciela więcej zalet niż wad. Pierwszą niezaprzeczalną korzyścią jest to, że wprowadzając je masz jako szef pewność, że twoi podwładni swoim wyglądem nie wpłyną negatywnie na wizerunek firmy.

Poza tym wspólny element ubioru to świetny sposób identyfikacji. Gdy wszyscy pracownicy na przykład baru noszą takie same koszulki klient od razu wie, która osoba należy do obsługi.

Kiedy nieobecność pracownika jest usprawiedliwiona

Po trzecie, koszulki z logo noszone przez pracowników mogą stanowić „żywy” element wystroju. A spójna strona wizualna również może być ciekawym wyróżnikiem przedsiębiorstwa.

Czy pracodawca może nakazać pracownikowi określony ubiór

Odpowiedź na to pytanie jest niejednoznaczna. Z jednej strony w przekazaniu pracownikom wytycznych co do ubioru nie ma nic złego. Jest to rozwiązanie często praktykowane, między innymi w barach czy bankach.

Granicą jest sytuacja, gdy ubiór jest wyzywający czy przekracza normy danego pracownika. Zalecenie, aby baristka parzyła kawę w czarnej koszulce z logo firmy nie powinno wzbudzić więcej emocji. Ale prośba o obsługiwanie gości w krótkim topie to już przesada. Pokazywanie roznegliżowanego ciała może nie spodobać się pracownikowi i szef powinien to zrozumieć.

CZYTAJ TAKŻE: Najlepszy telefon służbowy dla pracownika – podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę przy zakupie

Jak tłumaczy adwokat Marta Kowalczyk, przepisy prawa pracy nie określają sposobu ubierania się do pracy ani w pracy. Ale z zasad savoir-vivre oraz zasad współżycia społecznego można wywnioskować wskazanie, by osoby wykonujące pracę polegającą na kontaktach z klientami posiadały schludny wygląd. Wyjątkiem jest regulacja mówiąca o odzieży roboczej.

Odzież robocza a dress code

Jedynym przepisem nawiązującym do ubioru pracowników jest art. 1041 1 pkt 1 Kodeksu pracy, który wskazuje, że pracodawca w regulaminie pracy, określając prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników związane z porządkiem w zakładzie pracy, powinien ustalać w szczególności organizację pracy, warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w odzież i obuwie robocze oraz w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej – wyjaśnia adwokat Kowalczyk.

Jej zdaniem, wprowadzenie obowiązku używania w pracy odzieży roboczej np. w formie fartuchów, czepków i rękawiczek ochronnych, kombinezonów ognioodpornych dla funkcjonariuszy Straży Pożarnej, mundurów żołnierzy, Policji, albo tzw. odzieży służbowej odpowiadającej wymogom poszczególnych stanowisk, warunkom klimatycznym, wizerunkowi firmy, będącemu także elementem reklamy firmy, poprzez barwę, krój, logo wiąże się z obowiązkiem pracodawcy wyposażenia pracowników w odzież i obuwie, o którym mowa we wskazanym wyżej paragrafie.

Dzień wolny na szczepienie przeciwko COVID-19. Czy przysługuje pracownikowi

Ale jak zauważa ekspertka zagadnienie to można zakwalifikować także do obowiązków pracodawcy wynikających z artykułów: 15 i 94 Kodeksu pracy. Zgodnie z nim, pracodawca musi zapewnić podwładnym bezpieczne i higieniczne warunki pracy. A także wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego.

Przestrzeganie zasad BHP to nie tylko obowiązek pracodawcy. Każdy pracownik powinien wykonywać pracę sumiennie i starannie, stosując się do poleceń przełożonych. Zatrudnieni mają też obowiązek przestrzegać regulaminu pracy ustalonego w zakładzie pracy, przepisów oraz zasad bhp i przepisów przeciwpożarowych oraz zasad współżycia społecznego obowiązujących w zakładzie pracy.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

06 10 22

Specjalne ceny prądu dla MŚP? Jest zapowiedź premiera!

Specjalne ceny prądu dla MŚP? Niewykluczone. W czwartkowy poranek premier Mateusz Morawicki zapowiedział m.in. specjalną taryfę dla małych…
Specjalne ceny prądu dla MŚP

Umowa na okres próbny 2023. Co się zmienia?

Od 1 stycznia 2023 roku wejdą w życie nowe zasady dotyczące zatrudniania osób na okres próbny. Mowa o…
umowa na okres próbny

Licytacje komornicze. Samochody dostawcze da się kupić. Sprawdziliśmy jakie!

Kiedy na rynku auta drożeją, a wybór jest czasem iluzoryczny, warto zajrzeć na licytacje komornicze. Samochody dostawcze potrzebne…
Licytacje komornicze. Samochody dostawcze
30 09 22

Zatory płatnicze: Małe firmy wreszcie lepiej chronione?

Zatory płatnicze to zmora wielu firm. Sejm przyjął właśnie nowelizację ustawy antyzatorowej, której efektem ma być m.in. wzmocnienie…
zatory płatnicze

Nasza narodowa duma na skraju bankructwa. Piekarnie w głębokim kryzysie

Polacy od zawsze szczycili się pysznym i zdrowym pieczywem bez ulepszaczy. Jakość jednak ma swoją cenę, a ta…
piekarnia
29 09 22

Gigantyczna kara dla przedsiębiorcy. Chciał pomóc – musi zapłacić MILION złotych!

1.128.604 złote kary powinien decyzją urzędnika zapłacić właściciel małej firmy rodzinnej z Suwałk (Podlaskie). A wszystko zaczęło się…
kara dla przedsiębiorcy
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier