magazyn-firma
3 min. czytania

Czym jest ulga sponsoringowa?

Autor
Adam Adamski
Opublikowano
14 10 21

Rząd chce zachęcić przedsiębiorców do wspierania sportu i kultury. Właśnie dlatego Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie szczególnej ulgi podatkowej. Czym jest ulga sponsoringowa? Ile będzie można odliczyć?

Ulga sponsoringowa dla firm inwestujących w kluby

Można wybrać się na pierwszy z brzegu jesienny turniej drużyn dziecięcych, czy młodzieżowych w kategorii żaka starszego lub orlików. Szybko przekonamy się, że wiele firm, często w odruchu serca wspiera małe, lokalne kluby. Na koszulkach siedmio-, ośmio-, czy dziewięciolatków można znaleźć logotypy lokalnych firm. Zakupiły one stroje, finansują transport do pobliskiej miejscowości, kupują piłki i inny potrzebny sprzęt.

Teraz zachęta do wspierania tego typu klubów będzie większa. Ulga sponsoringowa, którą na swoim facebooku zapowiedział premier Mateusz Morawicki, może sprawić, że więcej firm zainteresuje się tego typu mecenatem. „Mój rząd również chce związać te aspekty – biznesowy i sportowy, naukowy i kulturalny – z pożytkiem dla przedsiębiorców, sportowców naukowców i artystów” – napisał.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes w mieście powiatowym 2021

Jak ma działać ulga sponsoringowa?

Morawiecki zwraca uwagę, że przepisy, które stanowią bazę dla tego typu odliczeń, już zostały uchwalone przez sejm. Mowa o zmianach w podatku CIT, które zakładają, że sponsor w sytuacji, w której ponosi koszty na klub sportowy lub dotując działalność kulturalną lub naukową, może je wykorzystać podatkowo i to podwójnie.

Po pierwsze chodzi o wyliczenie podstawy podatkowej, czyli prosta operacja odjęcia kosztów od przychodów. Po drugie, o odjęcie 50% takich kosztów od wyliczonej już podstawy opodatkowania. Mówimy więc o 150% kosztów, które zostały poniesione w związku ze wsparciem działalności sportowej, kulturalnej czy związanej ze szkolnictwem wyższym i szeroko rozumianą nauką.

Czy opłaca się sponsorować lokalne kluby sportowe?

Ulga sponsoringowa to oczywiście nowość. Pamiętajmy jednak o tym, że wiele firm jeszcze na długo przed jej zapowiedziami, dostrzegało potrzebę wspierania tego typu działań. Zdaniem specjalistów od marketingu, firmy, które działają na lokalnym rynku, są w stanie mocno wypozycjonować swoją markę w najbliższym otoczeniu. Wspierając nawet niewielkich klubów związanych z daną miejscowością bywa bardzo korzystne.

W pierwszej kolejności reklama skutecznie działa np. na rodziców dzieci. Kiedy oglądają swoje pociechy w pierwszym ważnym meczu i są one ubrane w koszulki z logotypem np. miejscowej hurtowni materiałów budowlanych czy sklepu z armaturą. Widzowie automatycznie, pozytywnie łączą brand z dobrymi emocjami. Wybierając się na zakupy związane np. z remontem, zapewne skierują swoje kroki właśnie do tych firm.

Spójrzmy dalej. Mecze lokalnych drużyn cieszą się zazwyczaj dużym zainteresowaniem lokalnej społeczności. Reklama na koszulkach czy bandach wzdłuż boiska może być jedną z najbardziej efektywnych, biorąc pod uwagę przełożenie kosztów i rezultatów. Jeśli odpowiednio będzie wzmocniona działaniami w mediach społecznościowych, kampania może być naprawdę udana.

Sponsoring a kultura

Innym przykładem stosowania ulgi sponsoringowej jest płaszczyzna kulturalna. Pewnie każdy, lokalny przedsiębiorca, co jakiś czas otrzymuje „pisemko” z miejscowego domu kultury, orkiestry dętej OSP, czy stowarzyszenia kulturalnego o wsparcie różnego rodzaju przedsięwzięć.

Teraz dofinansowanie organizacji koncertu, zakupu puzonu, strojów ludowych, lub wsparcia wernisażu lokalnej artystki-fotograficzki będzie wiązało się z konkretnymi korzyściami podatkowymi. I dobrze, bo w polskiej gospodarce działa naprawdę bardzo wiele firm, które chętnie wspierają przedsięwzięcia kulturalne. Dotąd otrzymywały w zamian co najwyżej podziękowanie oprawione w ramkę. Teraz mogą liczyć na nieco więcej od państwa. A to przecież ono powinno wspierać w większym stopniu lokalną kulturę czy sport.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

26 09 22

Co się stanie z firmą po Twojej śmierci? W 2023 r. ruszą fundacje rodzinne

Od 2023 roku w Polsce będzie można zakładać fundacje rodzinne – poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ocenie…
fundacje rodzinne

Abonament RTV – w poszukiwaniu radia poczta zagląda do samochodów służbowych

Abonament RTV to chyba jedna z najsłabiej egzekwowanych danin publicznych w Polsce. Poczta Polska, która ma ustawowe prawo…
Abonament RTV

LikePOS – terminal płatniczy w smartfonie dla klientów firmowych PKO Banku Polskiego

Klienci biznesowi PKO Banku Polskiego mogą już korzystać z innowacyjnej aplikacji LikePOS, która zmieni ich smartfon w terminal…

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

Pieniądze dla firm. Będzie pomoc publiczna w związku z cenami energii

Będą pieniądze dla firm, w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024 – wynika z przyjętego…
Pieniądze dla firm
20 09 22

Ile kosztuje polecony priorytet? Poczta Polska znów podnosi ceny

Ile kosztuje polecony priorytet? Odpowiedź na to pytanie znów zmieni się od 1 października 2022 r. Poczta Polska…
Ile kosztuje polecony priorytet?
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier