3 min. czytania

Drogie paliwa. Jak ograniczyć negatywne skutki w firmie?

Drogie paliwa
Autor
Adam Adamski
Opublikowano
10 03 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Coraz więcej firm decyduje się na znaczące cięcia kosztów i radykalne decyzje w związku z coraz wyższymi cenami paliw. Drogie paliwa najbardziej uderzają w transport. Większe wydatki ponoszą także firmy handlowe, oraz te wykonujące usługi u klienta.

Drogie paliwa i decyzje w firmach

Magazyn Firma rozmawiał z przedsiębiorcami prowadzącymi mikro i małe przedsiębiorstwa. W badaniu fokusowym zgodnie przyznali, że drogie paliwa to poważny problem, który w stopniu poważnym (40%), lub bardzo poważnym (60%) uderza w finanse przedsiębiorstwa. Największy problem mają firmy transportowe. Źle sytuacja kształtuje się w tych przedsiębiorstwach, które opierają się na długoterminowych umowach, zawartych w zupełnie innej rzeczywistości.

Na 60-kilometrowej trasie sprzedajemy bilety pasażerom za 12 złotych” – mówi jeden z przedsiębiorców prowadzących usługi transportu busami w województwie łódzkim. „Rentowność utrzymywanych przez nas linii spada, musimy radykalnie podnieść ceny. Cena biletu na tej samej trasie musi przekroczyć 15 złotych i nie jest to ostatnie słowo. Na razie obserwujemy, co robi konkurencja” – tłumaczy.

Drogie paliwa i przełożenie na ceny

To tylko przykład, ale ceny paliw przekładają się na ceny wszystkiego. Presja na podwyżki jest nie tylko konieczna, ale także… łatwa do akceptacji. „Nasi klienci rozumieją, dlaczego podnosimy ceny naszych artykułów. Przyjmują je zazwyczaj bez marudzenia, czy sprzeciwu” – mówi właściciel cukierni w świętokrzyskim.

CZYTAJ TAKŻE: Ropa i gaz nie popłyną do USA - co to oznacza dla firm?

Jak ciąć koszty w firmie?

Wysokie ceny paliw, wymuszają na właścicielach firm wiele decyzji. Część firm już zdecydowała o ograniczeniu wyjazdów swoich handlowców. „Preferujemy spotkania w formie wideokonferencji. W czasie pandemii przetestowaliśmy już taką możliwość. Teraz musimy do tego wrócić” – mówi właściciel niewielkiej firmy sprzedającej elementy wykończenia wnętrz. Jak przyznaje, od końca lutego udało się znacznie ograniczyć liczbę delegacji. „W pierwszym tygodniu marca, liczba przejechanych kilometrów przez naszych handlowców spadła o około 30-40 procent, ale jest przestrzeń, by skala oszczędności była większa” – mówi.

Są też firmy, również średnie i duże, które w związku z aktualną sytuacją ograniczyła profit w postaci wykorzystania służbowego samochodu do celów prywatnych. To dość trudna operacja, która wiąże się ze sprzeciwem części uprzywilejowanej załogi. Firmy jednak muszą zareagować na znaczący wzrost kosztów, jaki rysuje się w obecnej sytuacji gospodarczej.

Zmiana logistyki

Firmy inaczej podchodzą do całego obszaru logistyki. W ramach transportu wewnętrznego między oddziałami firm, lub w transporcie do klientów, wyzwaniem dyspozytorów jest ograniczenie transportu "na pusto". Firmy czasem łączą swoje siły, tam, gdzie mogą i organizują wspólny transport.

Zmienia się także sposób wykorzystania wózków widłowych na LPG w halach produkcyjnych tak, aby pokonywały jak najkrótszy dystans. Coraz więcej firm rozważa także zmianę floty na samochody elektryczne i hybrydowe, jednak na razie decyzje w tej sprawie pozostają często w sferze odległej przyszłości.

Strategia pełnego zbiornika

Perspektywa wzrostu cen paliw wymusiła na części zarządzających flotą wprowadzenie "zasady pełnego zbiornika", nawet po krótkiej trasie. „Częściej tankujemy, bowiem spodziewamy się, że wkrótce ceny paliw będą znacznie wyższe. Do pełna zatankowane mamy nawet te auta, których aktualnie nie używamy” – mówi właściciel przedsiębiorstwa zajmującego się rozwożeniem pieczywa.

Jakie prognozy dla paliw?

Nie mamy dobrych informacji. Drogie paliwa zostaną z nami na dłużej. Niewykluczone, że ceny będą jeszcze rosły. W ocenie analityków w obecnej sytuacji jest duża przestrzeń dla podwyżek. Ropa naftowa będzie jeszcze drożeć, a perspektywy złotego są niestety nadal bardzo niejasne.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Czym są czynniki chłodnicze i jakie są ich rodzaje?

Klimatyzacja ze względu na swoje praktyczne rozwiązanie, które jest niezwykle pomocne w trakcie upałów, staje się coraz częstszym…
czynnik chłodniczy

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier