magazyn-firma
2 min. czytania

Dyskryminacja małych sklepów? Badanie nie pozostawia złudzeń

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
29 09 21

Dyskryminacja małych sklepów to problem, na który skarżą się lokalni przedsiębiorcy i sprzedawcy. Polska Izba Handlu po raz kolejny przedstawiła wyniki raportu „Równi w biznesie”. Tym razem za drugi kwartał 2021 roku.

Dyskryminacja małych sklepów? Co pokazuje badanie?

Niemal 2/3 największych graczy FMCG czerpie część dochodów z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów i supermarketów. Nie mówimy tutaj o markach własnych. Często to poważne brandy na produktach, których próżno szukać we wszystkich punktach handlowych. Czy to już jest dyskryminacja małych sklepów?

Na co zwracają uwagę klienci?

Wg Polskiej Izby Handlu, przykładem mogą być specjalne i niedostępne dla wszystkich warianty. Mogą różnić się pojemnością, nietypowym smakiem lub w oryginalnym zestawie promocyjnym. Nie trzeba być specjalistą od marketingu, by wiedzieć, że to, co wyjątkowe jest ciekawsze dla odbiorcy. I tu pojawia się problem. Niektórzy producenci inaczej traktują wsparcie swoich marek. Nie do każdego docierają ze specjalnymi ofertami – wynika z oceny Polskiej Izby Handlu.

Złudzeń nie pozostawia cytowany przez PIH dyrektor działu zakupów centralnych Grupy Eurocash Dominik Kasperek. Należy to traktować jako przejaw dyskryminacji klientów lokalnych, niezależnych sklepów i ewidentnego wspierania przez największych producentów ekspansji centralnie zarządzanych sieci” – powiedział.

Współpraca wielkich sieci z producentami

Jak czytamy na stronie PIH: „Z nieosiągalnej dla pozostałych uczestników rynku współpracy wielkich sieci z wielkimi producentami mogą cieszyć się obie strony i klienci »wyróżnionych« sklepów. Jednak w praktyce oznacza to faworyzowanie wybranych producentów kosztem pozostałych i odbieranie klientom swobody wyboru miejsca zakupu”.

Przykłady producentów, którzy sprzedają produkty na wyłączność wielkich sieci  znajdują się w raporcie „Równi w Biznesie”. Można zapoznać się z nimi np. tutaj.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy?

Czy w małym sklepie zawsze jest drożej?

Nie jest jednak powiedziane, że wartości na cenówkach w niezależnych sklepach są wyższe niż w dyskoncie i supermarkecie. Pokazują to wyniki raportu. „W okresie od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku 17 producentów (10,6 proc. badanych) z 11 kategorii produktowych miało w sklepach niezależnych niższe ceny detaliczne niż w dyskontach i supermarketach. Oprócz tego ceny 39 innych producentów były takie same jak w dyskontach i supermarketach lub różnica nie przekraczała 5 proc.” - czytamy w analizie PIH.

Kto kupuje w niezależnych sklepach?

Polscy konsumenci nie zaopatrują się tylko w jednym miejscu i korzystają z różnych kanałów dystrybucji. Nawet jeśli ktoś 1 lub 2 razy w tygodniu jedzie na „większe” zakupy do dyskontu. Nie jest powiedziane, że taka osoba nie zagląda częściej do najbliższego spożywczaka „za rogiem”. Na przykład po produkty FMCG. 

Według wspomnianego wcześniej Dominika Kasperka z Grupy Eurocash - „lokalne, niezależne sklepy są dla kilkunastu milionów konsumentów jedynym miejscem, w którym robią zakupy w ciągu 5 minut i znajdują ofertę produktową znacznie szerszą niż w dyskoncie”. I właśnie dlatego, w jego opinii - „Nie wolno poprzez zawyżone ceny lub nieatrakcyjną ofertę asortymentową zniechęcać ich do zakupów, bo to uderzy w interesy wszystkich uczestników rynku.”

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Budowlanka hamuje, ale nie tak mocno jak w pandemii

Ogłaszanie wielkiego kryzysu w budowlance, póki co, należy traktować jako przedwczesne. Wprawdzie budowlanka hamuje, ale nie przebiła pod…
budowlanka hamuje
26 09 22

Co się stanie z firmą po Twojej śmierci? W 2023 r. ruszą fundacje rodzinne

Od 2023 roku w Polsce będzie można zakładać fundacje rodzinne – poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ocenie…
fundacje rodzinne

Made in Poland. W jakich branżach Polacy są wśród liderów? (WIDEO)

W jakich branżach Polacy są wśród światowych liderów? Okazuje się, że etykieta made in Poland na niektórych towarach…
Made in Poland

Abonament RTV – w poszukiwaniu radia poczta zagląda do samochodów służbowych

Abonament RTV to chyba jedna z najsłabiej egzekwowanych danin publicznych w Polsce. Poczta Polska, która ma ustawowe prawo…
Abonament RTV

LikePOS – terminal płatniczy w smartfonie dla klientów firmowych PKO Banku Polskiego

Klienci biznesowi PKO Banku Polskiego mogą już korzystać z innowacyjnej aplikacji LikePOS, która zmieni ich smartfon w terminal…

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier