Z tego artykułu dowiesz się:

Firma w czasie inflacji często wymaga podejmowania wielu decyzji, które pozwolą jej nadal się rozwijać. Zmiana dostawców, polityki cenowej, strategii marketingu to tylko niektóre z nich. A jakie decyzje są najczęściej odkładane przez przedsiębiorców? Przedstawiamy zestawienie pięciu spraw, którymi wolimy zająć się później.

Firma w czasie inflacji – z czego rezygnujemy

Nasze zestawienie opracowaliśmy na podstawie pojawiających się w mediach oraz w komentarzach organizacji pracodawców wypowiedziach ekspertów i praktyków biznesu. Są bowiem sprawy, które w obecnej sytuacji z marszu lądują na dalszym planie. I trudno się temu dziwić. Szalejąca inflacja oraz ryzyko spowolnienia gospodarczego przestawiają sposób zarządzania na zupełnie inne tory, niż w dobie prosperity. Firma w czasie inflacji zaczyna działać inaczej. Z czego rezygnujemy najczęściej?

Odmłodzenie floty samochodowej

Zarówno dane sprzedaży IBRM Samar, jak również wypowiedzi samych przedsiębiorców wskazują na jedną tendencję. W obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym, a także biorąc pod uwagę koszty leasingu, coraz więcej firm odkłada na później odmłodzenie floty samochodowej.

Po pierwsze samochody systematycznie i szybko drożeją. Po drugie, trzeba czekać na nie bardzo długo. Trzeci czynnik to wysokie stopy procentowe, które sprawiają, że koszt zakupu nowych aut staje się zdecydowanie wyższy niż jeszcze rok, czy dwa lata temu. Rata leasingowa tego samego modelu w 2020 i 2022 roku potrafi być wyższa o… kilkadziesiąt procent.

Przedsiębiorcy decydują się na dłuższą eksploatację już posiadanego parku pojazdów. Niektórzy, przy obecnych cenach paliw znacznie redukują flotę, obniżając w ten sposób koszty.

CZYTAJ TAKŻE: Zakup nowego samochodu odkładamy na później. Potwierdzają to dane

Ograniczenie inwestycji w firmach

Dość niepokojący jest kolejny symptom obserwowany wśród polskich firm. Z uwagi na wzrost cen maszyn, urządzeń, materiałów oraz usług budowanych, wiele z nich odkłada na przyszłość kolejne inwestycje. Część z nich była już zaplanowana. Niestety w obliczu konieczności przekalkulowania kosztów oraz stopy zwrotu, są firmy, które już wstrzymały się z realizacją swoich zamierzeń.

To bardzo zła informacja dla polskiej gospodarki. Jak wiadomo, inwestycje to dźwignia gospodarki. Ich brak wpływa na PKB, a także dalsze perspektywy rozwoju przedsiębiorstw. Firmy, które mimo niesprzyjających okoliczności inwestują, liczą się często z dużo większym ryzykiem. Część z nich wydłuża oczekiwany okres zwrotu poniesionych nakładów.

Wstrzymanie się z zatrudnianiem nowych pracowników

Firmy sygnalizują także coraz częściej powstrzymanie się przed zatrudnianiem nowych pracowników. Zazwyczaj rozpoczęte już procesy rekrutacyjne są kontynuowane, jednak są firmy, które wstrzymują się z rozpoczynaniem nowych. Szczególnie dotyczy to firm, które ograniczyły, lub wstrzymały zaplanowane inwestycje (patrz wyżej). To one często były powiązane z planami wzrostu zatrudnienia.

Rezygnacja z podwyżek – koniec rynku pracownika?

Organizacje przedsiębiorców, coraz wyraźniej wskazują na koniec rynku pracownika. Faktycznie w obliczu spowolnienia gospodarczego, firmy bardzo ostrożnie podchodzą do udzielania podwyżek. Należy się spodziewać, że rynek pracy w średnim terminie mogą czekać poważne perturbacje, które na dłużej mogą zmienić układ sił na rynku zatrudnienia.

 

 

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
07 02 24

Żabka poza Polską. Stworzy sklepy stacjonarne za granicą?

Żabka planuje ekspansję za granicą. Pierwszym krokiem jest nowa jednostka. Utworzona właśnie Żabka International ma zajmować się rozwojem…
żabka

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier