Z tego artykułu dowiesz się:

Wysoka inflacja od prawie roku drenuje kieszenie polskich konsumentów. Mało kto jednak zauważa, że w dobie wszechobecnej drożyzny, mogą bardzo poważnie ucierpieć mali- i mikroprzedsiębiorcy. Szczególne ci, którzy pracują na długookresowych umowach B2B. Warto pamiętać, że firma w czasie inflacji jest szczególnie zagrożona na utratę płynności. Jak to możliwe?

Firma w czasie inflacji. Główne zagrożenia

W centralnych statystykach próżno szukać danych, które choćby po części dotyczyłyby bardzo małych firm. Powód? Wiele parametrów makroekonomicznych liczona jest od przedsiębiorstw zatrudniających co najmniej dziewięciu pracowników. To oznacza, że w krajowych odczytach mikrofirmy są niemal przezroczyste. Niestety mała firma w czasie inflacji przypomina okręt dryfujący między górami lodowymi. Zagrożeń jest cała masa. My wymienimy trzy zasadnicze

CZYTAJ TAKŻE: Czy to już ostatnia podwyżka stóp procentowych w Polsce?

Marże w czasie inflacji

Rosną koszty, pracownicy domagają się podwyżek, przejechanie 100 kilometrów dostawczakiem kosztuje dwa razy tyle w porównaniu do sytuacji sprzed półtora roku. Krótko mówiąc – jest źle. Małe firmy, które w swoim portfolio mają niewielu klientów, boją się utraty każdego z nich. Chcąc zachować konkurencyjną pozycję, nie podnoszą cen lub robią to w bardzo ograniczonym stopniu. Jeśli instynkt samozachowawczy każe Ci ratować się kosztem własnego zarobku, wiedz, że, ta hydra pożre kiedyś swój ogon.

Obserwowana inflacja nie ma charakteru przejściowego. Zresztą przyznaje to sam Narodowy Bank Polski. Czeka nas co najmniej kilkanaście miesięcy stałego wzrostu cen. Całkiem możliwe, że dwucyfrowego. Jeśli nie uda Ci się podwyższyć cen – nie przetrwasz. Gospodarka to taki grupowy bieg. Ktoś, kto nie utrzymuje tempa, odpada. W dobie inflacji to porównanie jest boleśnie aktualne.

Renegocjacja umów B2B to konieczność

Pamiętasz, kiedy podpisywałeś umowy B2B ze swoimi klientami? A może żyjesz z jednego kontrahenta, który co miesiąc gwarantuje Ci stały napływ pracy i środków? Być może nadszedł czas na renegocjację warunków.

Ten ruch można porównać do pójścia do szefa po podwyżkę. Przyszedł do Ciebie już Twój pracownik? Może powinieneś zrobić to samo z klientem? W praktyce jednak to bardzo trudne zadanie. Zdarza się, że prośba o zmianę warunków kończy współpracę, i to w momencie przedstawienia samej propozycji. Mowa o branżach szczególnie konkurencyjnych, w których nie brakuje tańszych, choć nie koniecznie lepszych podwykonawców.

Ostrożnie z podwyżkami dla pracowników

Ostatnim zagrożeniem jest brak asertywności w negocjacjach z własnymi pracownikami. Jeśli firma w czasie inflacji nie zarabia więcej, udzielanie podwyżki bez asertywnej próby znalezienia złotego środka z pracownikiem kończy się jedynie zwiększeniem kosztów i pogłębieniem problemów firmy. Szczególnie dotyczy to małych przedsiębiorstw. Z drugiej jednak strony, brak podjęcia takich rozmów lub wypracowania kompromisu może zakończyć się utratą rąk do pracy, a co za tym idzie kolejnymi problemami, które odbiją się dramatycznie na kondycji biznesu.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne Problemy finansowe to nie tylko…
problemy_finansowe

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier