Wspólnicy około pół miliona spółek działających w Polsce będą mieli dostęp do danych identyfikacyjnych spółki przez internet. Do tej pory, by sprawdzić aktualne dane własnej firmy, musieli przyjść do urzędu skarbowego, teraz zrobią to z domu. Zupełnie jak w nowym KRS! 

Skarbówka jak KRS?

Fiskus najwyraźniej pozazdrościł Temidzie, która oprócz charakterystycznej wagi dysponuje całkiem niezłymi cyfrowymi rozwiązaniami, takimi jak elektroniczny KRS, o którym niedawno pisaliśmy w Magazynie Firma. Teraz kolejną e-usługę ułatwiającą życie przedsiębiorcom uruchamia Ministerstwo Finansów w ramach e-Urzędu Skarbowego, który działa pod adresem podatki.gov.pl.

Jak chwali się resort finansów, nowa usługa otwiera wspólnikom spółek osobowych dostęp do danych identyfikacyjnych podmiotu, w który są zaangażowani. Tym samym, z listy powodów dla odwiedzenia najbliższego urzędu skarbowego będzie można wykreślić kolejny punkt.

Informacja o spółce w e-Urzędzie Skarbowym

Elektroniczny Urząd Skarbowy nie jest narzędziem starym. Wystartował z początkiem lutego 2021 roku, a już zalogowano się do niego ponad 22,5 mln razy. Wraz z nowymi usługami, zainteresowanie fiskusem w sieci powinno rosnąć.

 „Wprowadziliśmy kolejną usługę, która ułatwi naszym klientom kontakt z administracją skarbową. Wspólnicy spółki osobowej mogą szybko i wygodnie, bez wychodzenia z domu, przeglądać dane spółki po zalogowaniu do naszego serwisu, który cieszy się rosnącą popularnością” powiedziała wiceszefowa Krajowej Administracji Skarbowej Anna Chałupa.

Dla kogo informacja o spółce w e-US

Z nowej usługi mogą korzystać wspólnicy następujących podmiotów: spółki partnerskie, spółki jawne, spółki cywilne, spółki komandytowe, a także spółki komandytowo-akcyjne. Po skutecznym zalogowaniu się do e-US oprócz dostępu do osobistych danych, zyskają dostęp do danych identyfikacyjnych spółki, które zostały zgłoszone do urzędu skarbowego. Chodzi o dane w zakresie adresu siedziby, miejsca lub miejsc prowadzenia działalności, lokalizacji przechowywania dokumentacji rachunkowej, danych do kontaktu oraz szczegółów rachunków bankowych.

Dzięki takiemu rozwiązaniu każdy wspólnik będzie mógł szybko i z dowolnego miejsca z dostępem do internetu sprawdzić, czy wszystkie dane znajdujące się w dyspozycji KAS są prawidłowe oraz aktualne. Dotąd, konieczna była wizyta w Urzędzie Skarbowym.

Nowe usługi w e-Urzędzie Skarbowym

Krajowa Administracja Skarbowa już zapowiada kolejne funkcjonalności, jakie w najbliższych miesiącach zostaną uruchomione w ramach projektu e-US. Jeszcze w tym roku, a dokładnie w jego końcówce, za pośrednictwem e-US będzie można pobrać różnego rodzaju zaświadczenia m.in. o niezaleganiu w podatkach. Również w czwartym kwartale 2021 roku, wdrożona zostanie usługa dla notariuszy. Dzięki niej, akty notarialne będą przesyłane przez e-Urząd Skarbowy, co znacznie ograniczy papierowy obieg dokumentów.

Z kolei na 2022 rok planowana jest inauguracja usługi interaktywnych formularzy podatkowych, które obecnie zgromadzone są w systemie e-Deklaracje. Również w 2022 roku mają wystartować specjalne funkcjonalności dla komorników sądowych.

Jak skorzystać z e-Urzędu Skarbowego?

Aby skorzystać z e-Urzędu Skarbowego, nie jest potrzebne dodatkowe oprogramowanie na komputerze, czy urządzeniu mobilnym. Wystarczy do tego zwykła przeglądarka internetowa. Wszystkie usługi dostępne są pod adresem podatki.gov.pl. Można z nich skorzystać jedynie po zalogowaniu się Profilem Zaufanym (PZ), elektronicznym dowodem osobistym bądź poprzez bankowość elektroniczną.

Jeśli chcemy skorzystać z usługi Twój e-PIT wystarczy zalogować się danymi podatkowymi. Z serwisu można korzystać 24 godziny na dobę i siedem dni w tygodniu.

Ile kosztuje e-US

Elektroniczny Urząd Skarbowy to potężne przedsięwzięcie, którego całkowita wartość szacowana jest na prawie 102 mln złotych. Powstaje on ze środków Unii Europejskiej (86 mln zł) oraz Budżetu Państwa (15,6 mln zł).