magazyn-firma
3 min. czytania

Inflacja. Jak komunikować klientom wzrost cen?

inflacja
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
04 11 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Inflacja ma to do siebie, że klientom nie trzeba specjalnie uzasadniać powodów podniesienia cen towarów i usług. Z reguły przyjmują do wiadomości, że muszą za coś zapłacić więcej. Do czasu.

Inflacja i konkurencja – jak się zachować?

Podajmy prosty przykład. W jednym z powiatów działają trzy hurtownie materiałów hydraulicznych. Dwie z nich w ostatnim czasie podniosły ceny średnio o 15%. Wiadomo - inflacja. Jedna z nich, mocno ryzykując, podniosła ceny jedynie o 5%. Mogła sobie na to pozwolić m.in. ze względu na stany magazynowe i naprawdę dobre umowy z dostawcami. Szału na marży nie było, ale jest przecież efekt skali.

Inflacja potrafi mocno namieszać nie tylko w gospodarce krajowej, ale także na poziomie lokalnym. Łatwo sobie wyobrazić jak duży odpływ klientów zaliczyły dwie pierwsze hurtownie. Trzeci podmiot zdecydowanie wygrał wojnę nerwów. Pewnie do czasu, ale etykieta najtańszego punktu w okolicy, zwykle utrzymuje się dość długo.

Komunikacja podwyżek cen

Zazwyczaj firmy o podwyżkach cen milczą. I słusznie. Nikt nie wywiesi baneru z napisem „u nas teraz wszystko drożej”. Nikt nie będzie o tym pisał w firmowych mediach społecznościowych. Zwykle dla kręcących nosem klientów odpowiedź jest jedna: „wszystko drożeje”.

Paradoksalnie, w większości przypadków to wystarcza. Paradoksalnie, bowiem mogłoby się wydawać, że na niekorzystne zmiany cen reakcja klientów powinna być stanowcza i negatywna. Tymczasem, jak pokazują badania socjologów, mimo ogromnych emocji drożyzna nie wpływa natychmiast na decyzje konsumenckie. Ten proces zawsze trwa. Nikt nie chce z dnia na dzień pogodzić się z obniżeniem poziomu życia. I znów musimy dodać tutaj kluczowy zwrot – „do czasu”.

 

Kiedy podwyżka cen staje się gwoździem do trumny

Są jednak branże, w których podwyżka cen, może być gwoździem do przysłowiowej trumny danego biznesu. Dzieje się tak często w relacjach B2B. Tu w sposób szczególny trzeba uważać na podwyżki cen. Nie wiemy jakie stawki oferuje nasza konkurencja. Nie wiemy, jaki jest próg bólu klienta. Oczywiście nie ma sensu na siłę utrzymywać nieopłacalnych stawek. Trudno wyobrazić sobie, by firma transportowa w obliczu gigantycznych podwyżek cen paliw, oferowała swoje usługi po cenach np. z kwietnia 2020 roku. Zwyczajnie może tego nie wytrzymać.

Innym przykładem, tym razem na gruncie B2C może być renomowana przychodnia stomatologiczna. Zawsze była droższa od konkurencji, ale mogła sobie na to pozwolić. Miała wyrobioną markę i świetnych specjalistów na pokładzie. Jeśli jednak zdecyduje się podnieść ceny usług proporcjonalnie do tego co robi konkurencja, może mieć problem. Każdy klient, pacjent, gospodarstwo domowe ma inny próg wytrzymałości na wzrost cen. W ramach poszukiwania oszczędności, klienci mogą wybrać inną przychodnię. Niekoniecznie renomowaną z piękną poczekalnią i najwyższą jakością usług. To taki kompromis z własnymi możliwościami i oczekiwaniami. Normalny w kanonie konsumenckich zachowań.

Klienci i tak wiedzą swoje

Jakiś czas temu w Magazynie Firma napisaliśmy artykuł o tym, że większość konsumentów o wzrost cen oskarża… przedsiębiorców. „Tych złych, którym ciągle mało”. Być może na skutek kolejnych publikacji i wypowiedzi w mediach, świadomość opinii publicznej w tym zakresie wzrosła. Eksperci zalecają jednak maksymalną ostrożność we wprowadzaniu nowej polityki cenowej. Wprawdzie tłumaczyć jej nikomu nie trzeba. Trzeba jednak dobrze wywarzyć, czy w naszej branży, otoczeniu i uwarunkowaniach makroekonomicznych, możemy sobie pozwolić na cenową ułańską fantazję.

To Cię zainteresuje

25 01 23

Otwartość BNP Paribas Faktoring

Feminatywy pozostają jedną z najgłośniejszych kwestii poruszanych w dyskusjach o ewolucji języka polskiego. Sam temat nadal budzi wiele…
BNP Parbas
24 01 23

Ceny biletów PKP. Ma być taniej. Rząd ma plan

Ceny biletów PKP mają być niższe. I to jeszcze w styczniu. Będą też dodatkowe pieniądze dla PKP. Są…
ceny biletów
13 01 23

Tylko u nas: Onesano. Znana spółka giełdowa zmienia formułę działalności

Onesano jest innowacyjnym producentem naturalnych suplementów diety. Innowacyjna spółka giełdowa stawia na nowe technologie, a w tym roku…
13 01 23

Inflacja w Polsce. Są nowe dane. Jest zaskoczenie?

Inflacja w Polsce w grudniu 2022 była zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami GUS. Wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rok…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Grupa Żywiec podnosi kaucję za butelki. Sklepy będą chętniej przyjmować opakowania?

Grupa Żywiec zapowiedziała, że od lutego kaucja za butelki wyniesie 1 zł. To o 100 proc. więcej niż…
żywiec

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier