magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

61 proc. Polaków uważa, że za wzrostami cen stoi chęć przedsiębiorców do nadrobienia pandemicznych strat. Pomijają przy tym zupełnie zjawisko inflacji, która coraz mocniej widoczna jest w polskiej gospodarce.

Takiego zdania są głównie respondenci po 35-tym roku życia. Młodsi obwiniają rząd – wynika z najnowszych danych opublikowanych przez ARC Rynek i Opinia.

Dlaczego wszystko drożeje?

O inflacji słyszał każdy. Jeden z podstawowych terminów w ekonomii jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych w badaniach świadomości ekonomicznej Polaków. Jednak dla większości społeczeństwa jest jak Yeti – niby każdy o nim słyszał, ale… no właśnie.

W opinii prawie 2/3 Polaków za wzrostami cen nie stoją makroekonomiczne zależności, drożejące paliwa, słaby kurs złotego, czy coraz wyższe rachunki za prąd! Skądże! To Ty drogi przedsiębiorco w ocenie 61% Polaków, dodajmy głównie tych posiadających życiowe doświadczenie, stoisz za wszechobecną drożyzną. Jest przecież pandemia, były obostrzenia, miałeś straty, no to teraz odbijasz sobie je na wszelkie możliwe sposoby. Prawda? Akurat Ty wiesz, że nie do końca.

Ciekawe jest jednak to, że większość młodszych respondentów, czyli osób, które nie skończyły 35 roku życia uważa, że za podwyżkami stoi polityka gospodarcza rządu. W przypadku popularnych napojów słodzonych z gazem, maja w sumie rację…

Jak Polacy oceniają podwyżki cen?

Podwyżki cen w sklepach zauważyło 91% Polaków między 18. a 65. rokiem życia. Wśród najbardziej bolesnych wymieniamy żywność, paliwa, opłaty za mieszkanie, gastronomię oraz materiały budowlane. Aż 63% ocenia, że ceny mocno poszły w górę, 28% używa określenia „trochę”.

Czy będą dalsze podwyżki cen?

Aż 81% Polaków jest pesymistami, albo przyjmując pogląd ekonomistów – realistami. Taki właśnie odsetek badanych spodziewa się dalszych wzrostów cen w kolejnych miesiącach. Wśród osób spodziewających się narastającej inflacji więcej jest osób młodych oraz z wyższym wykształceniem. To, w sposób oczywisty, musi mieć przełożenie na decyzje konsumenckie. I to jest bardzo zła wiadomość.

Polacy w obliczu rosnących cen

Trzeba się spodziewać, że obserwowana inflacja przełoży się na decyzje konsumenckie. Ponad połowa osób już przyznaje, że podczas wizyty w sklepie chętniej sięga po tańsze produkty. To samo dotyczy usług.

39% już ogranicza konsumpcję oraz rezygnuje z niektórych usług. Jedynie 16% wskazuje na konieczność poszukiwania dodatkowego zajęcia. Niewiele mniej, bo 14% rozwiązania problemu upatruje w znalezieniu nowej, lepiej wynagradzanej pracy. Siedmiu na stu pracowników zamierza iść do szefa z wnioskiem o podwyżkę. Tu widzimy, że w obliczu pandemii i inflacji, presja płacowa na razie wygląda mizernie.

Kto lepiej radzi sobie z inflacją?

Najmłodsi, samodzielni już konsumenci, nie znają jeszcze realiów życia z inflacją. To dla nich zupełnie nowe doświadczenie, w przeciwieństwie do starszej, bardziej doświadczonej części naszego społeczeństwa.

KOMENTARZ EKSPERTA:

Łukasz Mazurkiewicz, ARC Rynek i Opinia:

„Życie w warunkach inflacji, znane osobom ze średniego i starszego pokolenia, jest doświadczeniem stosunkowo nowym i nieznanym dla osób młodszych, niepamiętających pierwszych lat transformacji rynkowej. Tworzy to atmosferę rosnącej niepewności materialnej oraz sprzyja szukaniu różnych strategii radzenia sobie z nowymi realiami. Pandemia jest z jednej strony uznawana za jeden z powodów tych zjawisk ekonomicznych, z drugiej – wpływa na częściowe zrelatywizowanie reakcji na wysokie ceny w obliczu zagrożeń zdrowotnych i utrudnień w codziennym życiu wynikających z obostrzeń sanitarnych”

To Cię zainteresuje

12 01 23

Shopee niespodziewanie kończy działalność w Polsce. Allegro pozbyło się poważnej konkurencji

Shopee, platforma zakupowa kojarzona z krzykliwych reklam kończy działalność. 13.01.2023 platforma znika z polskiego rynku. Shopee kończy działalność…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy
05 01 23

Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłużyła okres finansowania terminali i softposów

Do 12 miesięcy Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłuża okres finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne (tzw. softposy).…
terminal
04 01 23

Rekord restrukturyzacji. Jak działa restrukturyzacja?

26 proc. więcej postępowań restrukturyzacyjnych niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy nie chcą bankrutować. Wolą restrukturyzację. Jak działa restrukturyzacja? W…
restrukturyzacja

Zła informacja dla początek roku. Gigantyczny wzrost składek ZUS.

Składki ZUS 2023 dla przedsiębiorców będą wysokie jak nigdy dotąd. A to jeszcze nie koniec. W latach 2016-2026 wzrost…
stopy procentowe

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier