magazyn-firma

61 proc. Polaków uważa, że za wzrostami cen stoi chęć przedsiębiorców do nadrobienia pandemicznych strat. Pomijają przy tym zupełnie zjawisko inflacji, która coraz mocniej widoczna jest w polskiej gospodarce.

Takiego zdania są głównie respondenci po 35-tym roku życia. Młodsi obwiniają rząd – wynika z najnowszych danych opublikowanych przez ARC Rynek i Opinia.

Dlaczego wszystko drożeje?

O inflacji słyszał każdy. Jeden z podstawowych terminów w ekonomii jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych w badaniach świadomości ekonomicznej Polaków. Jednak dla większości społeczeństwa jest jak Yeti – niby każdy o nim słyszał, ale… no właśnie.

W opinii prawie 2/3 Polaków za wzrostami cen nie stoją makroekonomiczne zależności, drożejące paliwa, słaby kurs złotego, czy coraz wyższe rachunki za prąd! Skądże! To Ty drogi przedsiębiorco w ocenie 61% Polaków, dodajmy głównie tych posiadających życiowe doświadczenie, stoisz za wszechobecną drożyzną. Jest przecież pandemia, były obostrzenia, miałeś straty, no to teraz odbijasz sobie je na wszelkie możliwe sposoby. Prawda? Akurat Ty wiesz, że nie do końca.

Ciekawe jest jednak to, że większość młodszych respondentów, czyli osób, które nie skończyły 35 roku życia uważa, że za podwyżkami stoi polityka gospodarcza rządu. W przypadku popularnych napojów słodzonych z gazem, maja w sumie rację…

Jak Polacy oceniają podwyżki cen?

Podwyżki cen w sklepach zauważyło 91% Polaków między 18. a 65. rokiem życia. Wśród najbardziej bolesnych wymieniamy żywność, paliwa, opłaty za mieszkanie, gastronomię oraz materiały budowlane. Aż 63% ocenia, że ceny mocno poszły w górę, 28% używa określenia „trochę”.

Czy będą dalsze podwyżki cen?

Aż 81% Polaków jest pesymistami, albo przyjmując pogląd ekonomistów – realistami. Taki właśnie odsetek badanych spodziewa się dalszych wzrostów cen w kolejnych miesiącach. Wśród osób spodziewających się narastającej inflacji więcej jest osób młodych oraz z wyższym wykształceniem. To, w sposób oczywisty, musi mieć przełożenie na decyzje konsumenckie. I to jest bardzo zła wiadomość.

Polacy w obliczu rosnących cen

Trzeba się spodziewać, że obserwowana inflacja przełoży się na decyzje konsumenckie. Ponad połowa osób już przyznaje, że podczas wizyty w sklepie chętniej sięga po tańsze produkty. To samo dotyczy usług.

39% już ogranicza konsumpcję oraz rezygnuje z niektórych usług. Jedynie 16% wskazuje na konieczność poszukiwania dodatkowego zajęcia. Niewiele mniej, bo 14% rozwiązania problemu upatruje w znalezieniu nowej, lepiej wynagradzanej pracy. Siedmiu na stu pracowników zamierza iść do szefa z wnioskiem o podwyżkę. Tu widzimy, że w obliczu pandemii i inflacji, presja płacowa na razie wygląda mizernie.

Kto lepiej radzi sobie z inflacją?

Najmłodsi, samodzielni już konsumenci, nie znają jeszcze realiów życia z inflacją. To dla nich zupełnie nowe doświadczenie, w przeciwieństwie do starszej, bardziej doświadczonej części naszego społeczeństwa.

KOMENTARZ EKSPERTA:

Łukasz Mazurkiewicz, ARC Rynek i Opinia:

„Życie w warunkach inflacji, znane osobom ze średniego i starszego pokolenia, jest doświadczeniem stosunkowo nowym i nieznanym dla osób młodszych, niepamiętających pierwszych lat transformacji rynkowej. Tworzy to atmosferę rosnącej niepewności materialnej oraz sprzyja szukaniu różnych strategii radzenia sobie z nowymi realiami. Pandemia jest z jednej strony uznawana za jeden z powodów tych zjawisk ekonomicznych, z drugiej – wpływa na częściowe zrelatywizowanie reakcji na wysokie ceny w obliczu zagrożeń zdrowotnych i utrudnień w codziennym życiu wynikających z obostrzeń sanitarnych”

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

Frankowicze w tarapatach. Najpierw cios od Moskwy, teraz od Berna

Ogłoszenie mobilizacji przez Putina umocniło w środę franka, uznawanego za bezpieczną przystań do rekordowych poziomów. 24 godziny później…
Frankowicze
20 09 22

Ile kosztuje polecony priorytet? Poczta Polska znów podnosi ceny

Ile kosztuje polecony priorytet? Odpowiedź na to pytanie znów zmieni się od 1 października 2022 r. Poczta Polska…
Ile kosztuje polecony priorytet?
20 09 22

Tarcza Solidarnościowa dla firm

Poprawa konkurencyjności przedsiębiorstw oraz ograniczenie dynamiki wzrostu cen dla konsumentów – takie efekty w ocenie Ministerstwa Rozwoju ma…
Tarcza Solidarnościowa

Inflacja ekstremalna, czyli inflacyjna krzywa cukrowa

Jeśli szukamy towaru, który najmocniej kojarzy się z obserwowaną inflacją, to bez chwili zastanowienia wskazalibyśmy lidera podwyżek cen.…
Inflacja
14 09 22

Zatory płatnicze niszczą firmy. Ministerstwo Rozwoju chce zniszczyć zatory. Uda się?

Zatory płatnicze to zło. I wie o tym każdy. Ba, zdają sobie sprawę nawet ci, którzy je tworzą,…
zatory płatnicze
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier