magazyn-firma
3 min. czytania

Jak podawać cenę. Klient musi wiedzieć ile zapłaci

paragon
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
26 05 21

Jeśli prowadzisz biznes, który opiera się na sprzedaży musisz wiedzieć jak podawać cenę. Za błędy możesz dostać sporą karę.

Cena to nie tajemnica

To najważniejsza zasada, którą powinieneś zapamiętać do końca prowadzenia biznesu opartego na sprzedaży. Twój klient musi wiedzieć ile zapłaci.

A jeśli okaże się, że widniejąca na cenniku informacja była błędna, ale korzystniejsza dla kupującego. Masz obowiązek sprzedaż mu towar po niższej cenie.

CZYTAJ TAKŻE: Programy lojalnościowe i aplikacje – to kochają konsumenci

Niestety mimo, że przepisy dotyczące cen pochodzą z 2014 i 2015 roku: ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług, rozporządzenie Ministra Rozwoju w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Nadal jest z tym problem. A Inspekcja Handlowa nie jest łaskawa w kwestii kar dla przedsiębiorców nie spełniających swoich obowiązków.

Czym jest cena

Cena to nic innego jak wartość, jaką kupujący musi zapłacić, aby dany produkt stał się jego własnością. Jej wysokość trzeba ująć w pieniądzach.

We wszystkich opracowaniach dotyczących cen pojawia się także pojęcie "cena jednostkowa". Nie jest to wbrew pozorom wartość tylko jednej sztuki. Określenie to stosuje się gdy specyfika towaru wymaga podawania jego ilości w określonych jednostkach np. litrach, kilogramach.

Od obowiązku podawania ceny jednostkowej zwolnione są następujące kategorie:

  1. produkty, w przypadku których cena jednostkowa jest tożsama z ceną opakowania
  2. fabrycznych kompletów
  3. par np. odzieży
  4. produktów leczniczych.

Jak podawać cenę w sklepie

Wspominaliśmy już, że cena musi być widoczna. Co oznacza, że klient bez nadmiernego zaangażowania będzie w stanie ją znaleźć. A co więcej bez problemu będzie mógł porównać ja z wartością innych produktów.

Cena musi znajdować się w takim miejscu, aby konsument nie miał wątpliwości że dotyczy tej właśnie rzeczy. Dlatego najlepiej by była na produkcie, ale takiego wymogu w przepisach nie ma. Zainteresowana osoba ma być w stanie samodzielnie sprawdzić ile kosztuje wybrana przez nią rzecz. To samo dotyczy informacji prezentowanych w katalogach czy na stornie internetowej. Oznaczenie ma być czytelne i zrozumiałe.

Obowiązek przyjęcia gotówki w sklepie coraz bliżej

Przedstawiona cena powinna być ostateczna. Niedopuszczalne jest aby klient sam musiał liczyć jej wartość z podatkiem. To obowiązek sprzedawcy, konsument ma więc widzieć cenę brutto.

Gastronomia, hotele i inne usługi

Płacimy nie tylko w sklepach, dlatego wytyczne dotyczące cenników obowiązują również w hotelach, barach, restauracjach. Wszędzie tam ma wisieć cennik. Ale ten dotyczący potraw, musi dodatkowo zawierać informację o gramaturze.

Ponadto klient powinien móc się zapoznać z wizualną wersją kosztów. To, że kelner opowiada o danym daniu nie jest wystarczające. Przed złożeniem zamówienia konsument powinien mieć świadomość ile i za co zapłaci. Jeśli zamówienie dotyczy dań sprzedawanych na wagę np. ryb, powinien wiedzieć ile kosztuje 100 g.

W każdym pokoju hotelowym trzeba umieścić zestawienie cen oferowanego jedzenia i dodatkowych usług na przykład SPA.

Ale obowiązki związane z prezentowaniem ceny ciążą tak naprawdę na właścicielach wszystkich biznesów, w których dochodzi do obsługi klienta.

Jaka kara za brak podania ceny

Organem odpowiedzialnym na kontrole i uprawnionym do nakładania cen jest Inspekcja Handlowa. Jeżeli w trakcie weryfikacji okaże się, że przedsiębiorca dopuścił się zaniechań, zostanie na niego nałożona kara w wysokości nawet 20 tys. zł.

CZYTAJ TAKŻE: Jak kupują Polacy. Pandemia stworzyła nowe typy konsumentów

Wskazana kwota nie jest wielkością maksymalną. Przedsiębiorcy, którzy dopuszczają się naruszeń kolejny raz, albo nie wprowadzają pokontrolnych zaleceń mogą otrzymać nawet dwukrotnie wyższą karę. dlatego ważne, abyć wiedział jak podawać cenę i się do tego stosował.

Gdy inspektorzy zauważą, że w ciągu 12 miesięcy co najmniej trzy razy cena produktu nie była widoczna lub była przedstawiona nieprawidłowo, kara może sięgać nawet 40 tys. zł. Decydujące będą: skala przewinienia i wielkość obrotów.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

OLX ma problem. Serwis z zarzutami UOKiK

OLX usłyszał zarzuty od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sortowanie ofert w serwisie, które może…
OLX

Stacja benzynowa coraz bardziej niebezpiecznym biznesem. Liczba kradzieży bije rekordy

Ceny paliw nie maleją, rośnie też inflacja. To skłania do kradzieży na stacjach paliw. Wzrost liczby przestępstw i…
stacja benzynowa
15 09 22

Stacje Kontroli Pojazdów mają problem: nowe wymogi, a stawki ciągle niskie

Związek Pracodawców SKP wraz z Konfederacją Lewiatan krytykują planowane zmiany w ustawie o ruchu drogowym, które mają implementować…
stacje kontroli pojazdów

Transport: od 1 października 2022 Ukraina stroną Konwencji SAD

1 października 2022 roku Ukraina przystępuje do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej i Konwencji SAD – poinformowało Ministerstwo…
Ukraina SAD
12 09 22

Biznes.gov.pl – oszuści podszywają się pod portal dla przedsiębiorców!

Oszuści chcą naciągać przedsiębiorców. Przestępcy podszywają się pod znany rządowy portal Biznes.gov.pl. Przed nowym procederem ostrzega CERT Polska.…
biznes.gov.pl
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier