Jak uzyskać polski kod kreskowy?

kod kreskowy
Autor
Maciej Nowicki
Opublikowano
13 08 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Nie wiesz jak uzyskać kod kreskowy? Wprowadzasz na rynek nowy produkt ale potrzebujesz kod EAN? Podpowiadamy, co zrobić by go uzyskać.

Polski kod kreskowy

Warto wiedzieć, że nawet jeśli produkujesz tylko jeden towar to liczba kodów kreskowych do niego przypisanych może być różna.

Każda cecha, która odróżnia produkt od innego wymaga nadania innego kodu. Ciasteczka tego samego rodzaju ale w różnych opakowaniach, będą miały inny kod kreskowy. Takimi wyróżnikami mogą być kolor, smak, rozmiar, czy właśnie sposób pakowania.

"Bar code" pozwala szybko odczytać dane dotyczące konkretnego produktu. Dzięki czytnikom kodów kreskowych połączonych z bazą w danym sklepie i ceną można znacząco przyspieszyć proces sprzedaży produktu przy kasie. Obliczono, że każdego dnia kody sczytywane są w sklepach na świecie ponad sześć miliardów razy

>>> SPRAWDŹ Ile kosztuje kod kreskowy

Jak uzyskać kod kreskowy?

Jeśli weźmiemy np. producenta wędlin, małą rodzinną wytwórnię, która sprzedaje te produkty wyłącznie na wagę, to z dużym prawdopodobieństwem bez kodu kreskowego się obejdziemy. Jeśli jednak ta sama firma zdecyduje się swoje produkty zapakować, stworzyć niezależną markę i sprzedawać je w lokalnej sieci handlowej, to kod kreskowy będzie już niezbędny.

Kod kreskowy, czyli kod EAN służy do identyfikacji danego rodzaju produktu. Każdy towar ma swój unikalny kod przypisany tylko do niego. Pieczę nad wszystkimi kodami sprawuje międzynarodowa organizacja GS1. Główna siedziba GS1 mieści się w Belgii. Żeby uzyskać kod kreskowy na polskiego produktu, wystarczy skontaktować się z polskim oddziałem GS1 (GS1 Polska). Cały proces można przeprowadzić przez internet. Wystarczy wypełnić wniosek wybierając jeden z wariantów:

  • Kody kreskowe na produkty detaliczne, opakowania zbiorcze oraz możliwość znakowania lokalizacji
  • numer GLN na dokumenty elektroniczne (EDI)
  • Produkty o bardzo małych wymiarach, na które nie zmieści się kod
  • Produkty o zmiennej ilości (ważone)

Wniosek jest rozpatrywany w ciągu kilku dni. Jeśli jeden produkt występuję w kilku wariantach, od razu można wystąpić o przydzielenie całej puli kodów.

Ile kosztuje uzyskanie kodu kreskowego?

Opłata za składa się z opłaty rejestracyjnej, także kosztu związanego z wydaniem każdego kodu. Pojedynczy kod bez wliczania opłaty rejestracyjnej to 40 zł. Szczegółowy cennik można znaleźć tutaj

Jak uzyskać kod 590?

Powszechnie uważa się, że kod z prefiksem „590” to oznaczenie produktu polskiego. Jednak to nie do końca prawda. Kod „590” faktycznie oznacza, że produkt jest zarejestrowany przez polski oddział GS1. Może więc być wyprodukowany w Azji, Niemczech, czy Stanach i przywieziony w zbiorczym opakowaniu.

Logistyczny kod kreskowy

Kody kreskowe mogą być również używane do zastosowań wewnętrznych. Kody kreskowe używane w logistyce, przez firmy kurierskie, czy np. przy kartach lojalnościowych nie są objęte systemem europejskiej rejestracji. Mogą być opracowane w dowolnej formie, jednak w taki sposób by system komputerowy był w stanie je odczytać. Do użytku wewnętrznego, w ramach jednej firmy można ustawić dowolny kod.

Kod kreskowy do własnego zastosowania

Każda firma może opracować własny system kodów kreskowych. Warto jednak wiedzieć, ze będzie on możliwy do odczytania jedynie w ramach tej konkretnej firmy. I tak, np. można kodem kreskowym oznaczyć sprzęty firmowe lub kartony zbiorcze. Jeśli zdecydujemy się na to by kod kreskowy był odczytywany przez wszystkiego inne podmioty, to musimy wystąpić o nadanie nowego do GS1

Kod EAN a kod kreskowy

Pierwsze próby wprowadzania oznaczeń na produktach podjęli Amerykanie w czasach wielkiego kryzysu. Chodziło o to by wprowadzić automatyzację w handlu. Po wielu latach prób w 1970 roku producenci i handlowcy z USA i Kanady stworzyli pierwszą, transgraniczną organizację, która miała wprowadzić jednolity standard kodowania. Określono go mianem EAN

Sześć lat później konkurencyjny system opracowano w Europie. I właśnie dlatego brukselskie biuro wydaje kody dla europejskich producentów i firm handlowych. W 1998 zdecydowano o połączeniu obu systemów

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…

Ile trwa założenie działalności gospodarczej?

Założenie działalności gospodarczej wymaga spełnienia kilku formalności. Ile trwa założenie działalności gospodarczej? Formalności związane z uruchomieniem jednoosobowej działalności…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier