Zastanawiasz się co mają przepisy prawa do twojej działalności w mediach społecznościowych? Całkiem sporo. Przeczytaj jak zorganizować konkurs na Facebooku aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Konkurs czyli co?

Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, ale od sposobu sformułowania postu ogłaszającego konkurs zależy, jak będzie on klasyfikowany prawnie. Nie ma w polskich przepisach definicji konkursu, co oznacza że trzeba się posiłkować innymi zapisami. Konkurs na Facebooku może być uznany za przyrzeczenie publiczne lub loterię. Lepiej, żeby spełniał warunki przyrzeczenia publicznego, wtedy organizacja jest o wiele prostsza.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje sklep internetowy?

Rozróżnienie jest bardzo łatwe. Z przyrzeczeniem publicznym mamy do czynienia, gdy nagroda wręczana będzie za najlepsze dzieło, w wyznaczonym terminie. A wybór zwycięzcy będzie należał do wskazanego w regulaminie podmiotu. Z kolei loteria charakteryzuje się losowym wybieraniem zwycięzcy. Mały szczegół a różnica ogromna, gdyż loteria to gra losowa. Dlatego jej organizacja i przebieg powinien być konsultowany z Urzędem Celnym.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku

Zanim opublikujesz konkursowy post, zredaguj go „na brudno”, sprawdź czy zawiera wszystkie niezbędne informacje:

  1. czas trwania
  2. opis zadania konkursowego
  3. jasne warunki otrzymania nagrody
  4. wskazanie podmiotu wybierającego zwycięzcę.

Jeśli wszystko się zgadza, opracuj regulamin. Każda tego typu inicjatywa musi posiadać regulamin. I co więcej regulamin trzeba opublikować w miejscu dostępnym dla zainteresowanych.

CZYTAJ TAKŻE: Zmiana danych firmy w CEIDG

Konkursowe regulacje Facebooka

Prawo prawem, ale skoro działasz na internetowej platformie, musisz dopasować się również do wewnętrznych wymogów tego medium. W regulaminie Facebooka, którzy zaakceptowałeś skoro z niego korzystasz znajdują się szczegółowe regulacje. Zgodnie z nimi nie możesz żądać udostępnień w zamian za dopuszczenie do konkursu. Nagrody nie mogą być nielegalne. I musisz zastrzec, że Facebook nie ponosi odpowiedzialności za twoją inicjatywę. Dodatkowo zadbaj o RODO.

CZYTAJ TAKŻE: Dlaczego budowanie społeczności wokół marki się opłaca

Jak zorganizować konkurs na Facebooku i co z nagrodami

Nagroda musi być, co więcej musi być dokładnie opisana. A jeżeli przedstawia dużą wartość, to jako organizator będziesz musiał odprowadzić należny podatek. Na szczęście, w przypadku konkursu mającego formę przyrzeczenia publicznego możesz skorzystać z tzw. kwoty wolnej. Co oznacza, że dopóki wartość nagród nie przekracza 2 tys. zł jesteś zwolniony z podatku.