Prowadzenie firmy – niezależnie od tego, czy jest to jednoosobowa działalność, czy spółka prawa handlowego – niesie za sobą konieczność zakupienia sprzętu niezbędnego do jej funkcjonowania. Postanowiliśmy sprawdzić jakie urządzenia RTV/AGD można wziąć na firmę. Czy wybierając się na takie zakupy, trzeba dopełnić jakichś konkretnych formalności?

Zakup RTV/AGD na firmę – o czym warto pamiętać?

Wybierając się na zakupy do sklepów ze sprzętem RTV/AGD z pewnością macie już przygotowaną listę urządzeń, na których zakup chcecie się zdecydować, prawda? Jeśli chcecie dokonać zakupu na firmę, to koniecznie musicie pamiętać o tym, żeby realizując zakup przy kasie poprosić o wystawienie faktury na dane prowadzonego przez Was przedsiębiorstwa. Dzięki takiemu posunięciu możliwe jest rozliczenie danego wydatku jako koszt uzyskania przychodów. Nie zawsze jednak zakup wartościowego sprzętu RTV i AGD na firmę może być korzystny. W jakich sytuacjach może przysporzyć nam problemów?

Zakup na firmę nie zawsze opłacalny!

Rozliczenie zakupu sprzętu RTV/AGD w ramach kosztów uzyskania przychodów to dla wielu przedsiębiorców duża pokusa. Nie zawsze jednak może być to rozwiązanie opłacalne z innego względu. Przede wszystkim kupując elektronikę i sprzęt AGD na fakturę, pozbywacie się statusu konsumenta i wielu przywilejów z tego tytułu wynikających, wśród których warto wymienić:

  • krótszy czas rozstrzygnięcia reklamacji w odniesieniu do reklamacji składanych przez podmioty prowadzące działalność gospodarczą,
  • niejednokrotnie dłuższy okres gwarancji niż w przypadku produktów sprzedawanych przedsiębiorcom na fakturę,
  • prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny w czasie dwóch tygodni.

Jeśli więc zdecydujecie się na zakup na przykład na zakup telewizora na fakturę, a po przywiezieniu go do firmy dojdziecie do wniosku, że jest to nietrafiona inwestycja, lub że jest na przykład za duży do pomieszczenia, w którym chcemy go umieścić, to nie będziemy mogli zwrócić go do sklepu i liczyć na zwrot środków ze względu na to, że nie jesteśmy konsumentami. Warto więc dwa razy przemyśleć kwestię zakupu danego produktu na fakturę.

Czy Urząd Skarbowy może zakwestionować zakup danego sprzętu na firmę?

Oczywiście! Jeśli decydujecie się na zakup sprzętu RTV bądź AGD na firmę, to musicie się spodziewać, że US prześwietli Wasze wydatki w razie ewentualnej kontroli bądź w momencie, w którym będziecie się rozliczać. Obowiązkiem przedsiębiorcy decydującego się na rozliczenie danego wydatku jako koszt uzyskania przychodów jest udowodnienie związku takiego zakupu z przedmiotem prowadzonej działalności.

ZOBACZ TEŻ: Zwrot towaru zakupionego na firmę – nowe prawo

Jeśli więc Wasza działalność gospodarcza w dużej mierze opiera się na przykład na prowadzeniu samochodu (na przykład na dostarczaniu paczek kurierskich lub na sprzedaży obwoźnej) to ciężko będzie skarbówce udowodnić, że zakup telewizora lub pieca gazowego na firmę ma związek z jej funkcjonowaniem. Jeśli natomiast prowadzicie lokal gastronomiczny, to zakup sprzętu AGD na firmę będzie wydatkiem jak najbardziej uzasadnionym – w końcu owe kuchenki, lodówki itp. są w owej knajpie narzędziami pracy, dzięki którym uzyskujemy dochody.

Jak uniknąć problemów podczas zakupów sprzętu na firmę?

Przede wszystkim mocno przemyślmy każdy zakup dokonywany na fakturę, na dane naszej firmy. Nie ulegajmy pokusie kupowania na firmę wszystkiego, co popadnie. Jak już zostało wspomniane wcześniej, kupując na firmę na potęgę, nie możemy skorzystać z dobrodziejstw, które przynoszą nam prawa konsumenta.

Nieprzemyślane, nierozsądne zakupy na fakturę są najczęściej powodem sporów na linii Urząd Skarbowy – przedsiębiorca. Z fiskusem nie ma żartów, więc może lepiej polegać na głosie rozsądku, niż nabawić się kłopotów, z których potem ciężko wybrnąć?