magazyn-firma

Każdy kierowca wcześniej czy później spotyka się z kontrolą drogową. Kierowcy zawodowi zwykle są częściej kontrolowani, także poza granicami kraju. Jak wygląda kontrola drogowa w Niemczech? O czym każdy kierowca powinien pamiętać, gdy zostanie zatrzymany do rutynowej kontroli? Jakie ma wtedy obowiązki i prawa? Czy tylko niemiecka policja ma prawo do kontroli drogowej?

Kontrola drogowa w Niemczech – kto i kiedy przeprowadza?

Każdy, kto często jeździ po Niemczech, a do takich należą zawodowi kierowcy, wcześniej czy później zostanie zatrzymany do kontroli drogowej. Podobnie jak w Polsce, także za granicą rutynowa kontrola drogowa może być przeprowadzona wyłącznie przez uprawnione podmioty.

W Niemczech kontrolę mogą przeprowadzać policja, służba celna, służby specjalne oraz kontrolerzy BAG.

BAG, czyli Federalny Urząd ds. Transportu Towarowego to odpowiednik polskiego Inspektoratu Transportu Drogowego. Jego zadaniem jest egzekwowanie przepisów, które obowiązują podmioty transportu towarowego na terenie Niemiec.

Zgodnie z niemieckimi przepisami kontrola drogowa może się odbyć w każdej chwili i w dowolnym miejscu. Jednak mogą to robić jedynie rozpoznawalne służby.

Każdy kierowca ciężarówki za granicą może też spodziewać się kontroli BAG. Kontrolerzy sprawdzają nie tylko stan techniczny pojazdu, zabezpieczenie ładunku czy naciski na osie i masę całkowitą, ale także mogą kontrolować czas pracy, opłaty za drogi płatne czy przestrzeganie dopuszczalnych norm hałasu i emisji zanieczyszczeń. Kierowca C+E może się też spodziewać sprawdzenia, czy kierowca odebrał 45-godzinny odpoczynek.

Jakie obowiązki ma kierowca podczas kontroli. Jakie dokumenty musi pokazać​?

Kierowca ciężarówki za granicą w każdej chwili może spodziewać się kontroli drogowej. Powinien więc wiedzieć, jakie ma obowiązki.

Przede wszystkim musi zatrzymać pojazd na wezwanie policji czy innych służb. Obowiązkowo należy wyłączyć silnik i radio oraz opuścić okno. Służby mogą poprosić o opuszczenie samochodu, co należy uczynić.

Kierowca musi też przedstawić odpowiednie dokumenty podczas kontroli drogowej. To przede wszystkim prawo jazdy, dowód rejestracyjny. Podczas kontroli urzędnicy mogą też sprawdzać stan samochodu i przewożonego ładunku.

Jeśli kontrolę przeprowadza BAG, to niezbędne jest zwykle przedstawienie także innych dokumentów, takich jak licencje, certyfikaty, dokumentacji przewożonego towaru, polisy OC i ubezpieczenia od szkód towarowych. Jeśli transportowane są towary niebezpieczne to kierowca musi okazać aktualne zaświadczenie ADR i dokumenty przewozowe, a sam pojazd powinien mieć stosowne nalepki ostrzegawcze.

Jak się zachowywać podczas kontroli drogowej?

Każda kontrola drogowa za granicą wywołuje spory stres. Dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć, jak się podczas niej zachować. Przede wszystkim trzeba się zatrzymać na znak policjanta. Nie należy wysiadać, odpinać pasów bezpieczeństwa, tylko po zatrzymaniu zgasić silnik, otworzyć okno i spokojnie czekać na podejście zatrzymującego. Absolutnie nie wolno odmawiać kontroli.

Zatrzymujący zawsze najpierw się przedstawia i zwykle prosi o pokazanie dokumentów. I dopiero wówczas należy ich szukać.

Podczas kontroli BAG, kierowca oprócz swoich danych osobowych, powinien też udzielić informacji o przedsiębiorstwie, w którym pracuje oraz o przewożonym ładunku. Nie musi natomiast przyznawać się do winy czy też wyjaśniać stanu faktycznego.

Czego nie może BAG i policja oraz czy zawsze trzeba przyjąć mandat

Choć kierowca musi poddać się kontroli drogowej, powinien też wiedzieć, jakie ma prawa. Przede wszystkim nie jest zobowiązany do współpracy z organem kontrolującym. Nie musi się zgadzać na czynności, które wykraczają poza obowiązkowe sprawdzenie stanu i załadunku. Jednak sprzeciw powinien być wyrażony w sposób spokojny i rzeczowy.

Kierowca powinien też wiedzieć, że w Niemczech badania na obecność alkoholu czy narkotyków na miejscu kontroli nie są obowiązkowe. Może się na nie zgodzić ale nie musi. Policja ani BAG nie mogą też kontrolować telefonu czy zawartości prywatnego bagażu.

Zdarza się jednak czasami, że np. kierowca kat c za granicą dostanie mandat. Jeśli uważa, że grzywna jest słuszna, powinien ją od razu zapłacić. Wtedy nie będzie wszczynane dalsze postępowanie. Dlatego każdy kierowca zawodowy powinien wozić ze sobą także gotówkę. Nieopłacenie mandatu może skutkować zakazem dalszej jazdy.

Jeśli jednak kierowca uważa, że mandat dostał niesłusznie, to może nie zapłacić grzywny i odwołać się, zgodnie z obowiązującymi w Niemczech procedurami. Niezapłacenie mandatu w ciągu siedmiu dni od nałożenia oznacza w tym kraju to samo, co w Polsce nieprzyjęcie mandatu. W razie takich problemów kierowcom zawodowym radą i pomocą mogą służyć agencje pracy, takie jak Finde HR, która oferuje oferty pracy dla kierowców za granicą oraz wsparcie w nieprzewidzianych sytuacjach losowych.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Abonament RTV – w poszukiwaniu radia poczta zagląda do samochodów służbowych

Abonament RTV to chyba jedna z najsłabiej egzekwowanych danin publicznych w Polsce. Poczta Polska, która ma ustawowe prawo…
Abonament RTV

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

OLX ma problem. Serwis z zarzutami UOKiK

OLX usłyszał zarzuty od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sortowanie ofert w serwisie, które może…
OLX

Stacja benzynowa coraz bardziej niebezpiecznym biznesem. Liczba kradzieży bije rekordy

Ceny paliw nie maleją, rośnie też inflacja. To skłania do kradzieży na stacjach paliw. Wzrost liczby przestępstw i…
stacja benzynowa
15 09 22

Stacje Kontroli Pojazdów mają problem: nowe wymogi, a stawki ciągle niskie

Związek Pracodawców SKP wraz z Konfederacją Lewiatan krytykują planowane zmiany w ustawie o ruchu drogowym, które mają implementować…
stacje kontroli pojazdów

Transport: od 1 października 2022 Ukraina stroną Konwencji SAD

1 października 2022 roku Ukraina przystępuje do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej i Konwencji SAD – poinformowało Ministerstwo…
Ukraina SAD
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier