magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Skuteczna windykacja to umiejętność nie do przecenienia. Problem w tym, że wielu przedsiębiorców kompletnie nie radzi sobie z tą sztuką, bojąc się często utraty klienta. Zawstydzić ich może pewien kontroler lotu z Krakowa, który pokazał, jak windykuje się należności dla firmy. I trzeba przyznać, że był w tym niezwykle skuteczny.

Jak powinna wyglądać windykacja?

Windykacja nie zawsze jest przyjemna. A na pewno nie tak jak praca kontrolera lotów. A ponieważ inspiracji do działania w biznesie można szukać wszędzie, to zupełnie przez przypadek, nauczył nas czegoś nowego.

Szczerze mówiąc, nie spodziewaliśmy się, że perfekcyjną lekcję przeprowadzania windykacji znajdziemy na youtubowym kanale poświęconym… kontroli ruchu lotniczego. Jak to możliwe?

Wyobraźcie sobie kontrolera, który spokojnym, choć stanowczym głosem zawraca pasażerskiego airbusa pewnej znanej taniej linii do Bazylei tylko dlatego, że spółka nie zapłaciła za korzystanie z usług kontroli lotów w polskiej przestrzeni powietrznej. Krótki film nie jest jedynie „perełką” dla fanów lotnictwa, ale szkołą dla przedsiębiorców jak załatwia się takie sprawy. Wniosek z lekcji… trzeba mieć cojones, by tak poprowadzić windykacyjną rozmowę. Można ją odsłuchać w całości tutaj.

Jak zwindykować dłużnika?

Słowo windykator kojarzy się z dużym, smutnym panem, który puka do drzwi i nawet jeśli jest uprzejmy, bardzo nie lubi sprzeciwu. W naszych oczach miano „windykatora roku” należy się jednak anonimowemu pracownikowi wieży kontroli lotów w Krakowie… Ale od początku.

Jest początek lipca 2021 roku. Europa żyje piłkarskimi mistrzostwami kontynentu. Zapowiadają kolejną falę upałów. Z Bazylei do Krakowa startuje Airbus A320 pewnej popularnej, taniej linii lotniczej. Kiedy leci nad terytorium Czech, a dokładnie zbliża się do Ostrawy, zgodnie z procedurą łączy się z polską kontrolą ruchu lotniczego, za chwilę bowiem ma znaleźć się nad województwem śląskim.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Antywirus na firmowej komórce. Dlaczego warto w niego zainwestować?

Nie zapłaciłeś? No sorry...

Kontroler lotu „Kraków Zbliżanie” poprosił pilota o wejście na holding jeszcze nad Czechami. Oznacza to, że samolot musiał rozpocząć procedurę polegającą na locie okrężnym wokół określonego punktu, jednak jeszcze przed polską granicą. Pilot przyjął polecenie, jednak poprosił o to, by wieża podała powód wprowadzenia takiej procedury. Na odpowiedź długo nie czekał:

REKLAMA

Kontroler Kraków-Zbliżanie: „Mam informację, że wasza firma nie zapłaciła za nasze usługi . W tym przypadku nie możecie wlecieć do polskiej przestrzeni powietrznej. Nawet nie mam waszego planu lotu”.

Taki komunikat jakieś 10 km nad ziemią i kilkanaście minut drogi od lotniska docelowego mocno zaniepokoił pilota. Słuchając jego głosu, ma się wrażenie, że facet nie do końca wierzy w to co słyszy. Mówi o „dziwnej sytuacji”, oraz upewnia się, czy dobrze zrozumiał. Kiedy próbuje wejść bardziej w dyskusję, kontroler ucina temat „Szanowny Panie, to wykracza poza moje kompetencje, przepraszam”.

Zapłać i zapominamy o sprawie

Po wykonaniu kilku okrążeń nad czeską Ostrawą, samolot musiał wrócić do Bazylei. Linie zobowiązały się do uregulowania zaległej sumy, a następnego dnia odbył się lot Bazylea-Kraków bez problemów.

Nie nam oceniać tę sytuację. Nie znamy się na ruchu lotniczym, ale ten człowiek w wieży kontroli nam na serio zaimponował. Dlaczego?

Dlaczego windykacje nie wychodzą

Polscy przedsiębiorcy mają jeden podstawowy problem. Boją się upominać o własne pieniądze. Nie chcą stracić klienta. Znamy przypadki dłużników, którzy samo upomnienie lub wezwanie do zapłaty traktowali niczym wypowiedzenie wojny. Powiedzmy sobie to jasno – taka sytuacja jest mocno nie fair. Należności trzeba regulować, a tłumaczenie, że przecież płatność jest przeterminowana „tylko” miesiąc, pachnie patologią.

W tych kwestiach trzeba być jak kontroler z Krakowa. Stanowczym i niewdającym się w dyskusję. „Nie ma pieniędzy, nie ma usługi – dziękuję”.

P.S. Mamy nadzieję, że pan z wieży w Krakowie dostał za tę akcję premię. Skuteczna windykacja to nie są tanie rzeczy...

To Cię zainteresuje

12 01 23

Shopee niespodziewanie kończy działalność w Polsce. Allegro pozbyło się poważnej konkurencji

Shopee, platforma zakupowa kojarzona z krzykliwych reklam kończy działalność. 13.01.2023 platforma znika z polskiego rynku. Shopee kończy działalność…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy
05 01 23

Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłużyła okres finansowania terminali i softposów

Do 12 miesięcy Fundacja Polska Bezgotówkowa wydłuża okres finansowania terminali i aplikacji płatniczych na urządzenia mobilne (tzw. softposy).…
terminal
04 01 23

Rekord restrukturyzacji. Jak działa restrukturyzacja?

26 proc. więcej postępowań restrukturyzacyjnych niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy nie chcą bankrutować. Wolą restrukturyzację. Jak działa restrukturyzacja? W…
restrukturyzacja

Zła informacja dla początek roku. Gigantyczny wzrost składek ZUS.

Składki ZUS 2023 dla przedsiębiorców będą wysokie jak nigdy dotąd. A to jeszcze nie koniec. W latach 2016-2026 wzrost…
stopy procentowe

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier