magazyn-firma

21 maja 2022 to dzień, od kiedy wymagana jest licencja wspólnotowa dla firm transportowych, które wożą ładunki pojazdami do 3,5 tony. Problem w tym, że dla połowy firm licencja transportowa wciąż nie jest dostępna lub w ogóle nie chce się o nią postarać.

Polskie firmy transportowe oferujące przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony (busy) dominowały przez lata na europejskich trasach. Tzw. ekspresy, czyli szybkie przewozy ładunków o niewielkich rozmiarach i wadze pozwoliły zbudować krajowym firmom pozycję lidera. Przyczyniło się do tego chociażby to, że w zwykłych „dostawczakach” nie ma tachografów, czyli urządzeń mierzących czas pracy kierowców. To pozwalało na jazdę po kilkanaście godzin bez przerwy i realizowanie naprawdę szybkich dostaw.

Pakiet mobilności – licencja transportowa

Rynek transportowy czekają jednak gigantyczne zmiany. Jednym z jej elementów w ramach tzw. pakietu mobilności jest konieczność uzyskania dokumentu jakim jest licencja transportowa dla firm, które wożą po zagranicznych drogach towary samochodami dostawczymi. O wymaganiach jakie trzeba spełnić, żeby taką licencję dostać pisaliśmy już w Magazynie Firma.

Problem jednak w tym, że ponad połowa firm może nie zdążyć z uzyskaniem licencji w terminie. Ostateczna data to 21 maja. Powód? Zbyt późne złożenie wniosków o licencję transportową w GITD. Proces uzyskiwania licencji miał zajmować nie więcej niż miesiąc. Obecnie jest to już około półtora miesiąca. Jeszcze dłużej trwa to, gdy trzeba wyrobić dodatkowe dokumenty takie jak chociażby karta kierowcy czy certyfikat kompetencji zawodowych.

Brak licencji transportowej

Jeśli firma nie będzie miała licencji, to po 21 maja 2022 nie będzie mogła realizować przewozów międzynarodowych. Efekt jest jeden. Albo przewoźnik zaczeka na taką licencję albo całkowicie zrezygnuje z działalności. Z badań firmy spedycyjnej Done! Deliveirs, opublikowanych na łamach Pulsu Biznesu, wynika, że co 10. przewoźnik nie ma zamiaru wyrabiać licencji transportowej lub planuje całkowicie zawiesić transport międzynarodowy w swojej firmie. Wszystko dlatego, że dla wielu firm transportowych konieczność takiej inwestycji przekracza możliwości. Licencja transportowa to koszt 4000 zł na 5 lat (+ 440 zł za każdy wypis) lub 8000 zł na 10 lat (+880 zł za każdy wypis)

Branża transportowa

Taka sytuacja może spowodować radykalną zmianę na rynku przewozów. Polskie firmy odpowiadają za 30% transportu międzynarodowego w Europie. Polskie busy wielokrotnie ratowały łańcuch logistyczny, gdy trzeba było przewieźć towar bardzo szybko. Było to ważne szczególnie podczas pandemii. Konieczność uzyskania licencji transportowej utrudnia też zatrudnianie pracowników ze Wschodu, którzy stanowili trzon kadry w polskich firmach transportowych. Konieczność uzyskania karty kierowcy, zgłaszanie każdego samochodu do wypisu z licencji wydłuża znacząco czas przygotowania do świadczenia usługi.

Szansa dla rynku

Jak pisze Rzeczpospolita, cytując prezesa Done! Deliveries Damian Miśka, są nawet przedsiębiorcy, którzy dostrzegają szansę na rozwój dla tego segmentu branży po przystosowaniu się do zmienionych regulacji. – Zachowania społeczne wymuszają upowszechnienie usług i towarów dostępnych na życzenie. Wszystko przechodzi na funkcjonowanie w trybie „on demand”. Z branży e-handlu wyłonił się quick commerce, w którym na zakupiony produkt czekamy kilkadziesiąt minut. W związku z tym sektor transportowy i organizacji transportu musi zmierzać w kierunku „on demad”

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Budowlanka hamuje, ale nie tak mocno jak w pandemii

Ogłaszanie wielkiego kryzysu w budowlance, póki co, należy traktować jako przedwczesne. Wprawdzie budowlanka hamuje, ale nie przebiła pod…
budowlanka hamuje

Będzie porównywarka cen węgla. I to rządowa!

26 września 2022 rusza rządowa porównywarka cen węgla, a dokładnie możliwość rejestracji w niej przedsiębiorców. Kancelaria Premiera uruchomiła…
porównywarka cen węgla
26 09 22

Co się stanie z firmą po Twojej śmierci? W 2023 r. ruszą fundacje rodzinne

Od 2023 roku w Polsce będzie można zakładać fundacje rodzinne – poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ocenie…
fundacje rodzinne

Made in Poland. W jakich branżach Polacy są wśród liderów? (WIDEO)

W jakich branżach Polacy są wśród światowych liderów? Okazuje się, że etykieta made in Poland na niektórych towarach…
Made in Poland

Abonament RTV – w poszukiwaniu radia poczta zagląda do samochodów służbowych

Abonament RTV to chyba jedna z najsłabiej egzekwowanych danin publicznych w Polsce. Poczta Polska, która ma ustawowe prawo…
Abonament RTV

LikePOS – terminal płatniczy w smartfonie dla klientów firmowych PKO Banku Polskiego

Klienci biznesowi PKO Banku Polskiego mogą już korzystać z innowacyjnej aplikacji LikePOS, która zmieni ich smartfon w terminal…
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier