magazyn-firma
3 min. czytania

Mój elektryk dla firm. Od kiedy ruszają dopłaty?

Mój elektryk dla firm
Autor
redakcja
Opublikowano
05 11 21

12 lipca 2021 ruszyły rządowe dopłaty do samochodów elektrycznych dla osób fizycznych. Nikt wówczas nie potrafił jasno odpowiedzieć, kiedy zacznie działać program Mój elektryk dla firm. Znamy już konkretną datę, od której można starać się o dopłatę na firmowe auto na „zielonych blachach”.

Od kiedy Mój elektryk dla firm?

Na tę informację czekało wiele firm oraz instytucji. Nareszcie można się spodziewać, że na polskich drogach pojawi się więcej samochodów elektrycznych. I choć wciąż trwa dyskusja, czy aby na pewno e-samochód na prąd z węglowych kopalni jest bardziej ekologiczny niż ten na benzynę, nikt nie ma wątpliwości, że elektromobilność to przyszłość. Mój elektryk dla firm to także szansa na sporą zmianę modelu zarządzania flotą i ograniczenia wydatków na transport. A to dla każdej firmy, szczególnie w dobie turbodoładowanej inflacji bardzo ważny aspekt.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił właśnie, że ostatni komponent programu „Mój elektryk” ruszy 22 listopada 2021 roku. To właśnie tego dnia rozpocznie się przyjmowanie wniosków o dofinansowanie zakupu elektryka od innych podmiotów niż osoby fizyczne. Wiadomo już, że rządowa pomoc obejmie nie tylko osobówki dla prezesa lub handlowca, ale także auta dostawcze oraz pojazdy kategorii „L”.

 

Mój elektryk dla firm – większy budżet na samochody na prąd

Władze Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zdecydowały się powiększyć budżet programu „Mój elektryk” aż o 200 mln złotych. To oznacza, że zamiast wcześniej ogłoszonej kwoty pół miliarda złotych, na elektromobilność przeznaczonych zostanie łącznie do 700 mln złotych. Te pieniądze trafią na dofinansowanie zakupu pojazdów zeroemisyjnych w kategoriachM1, N1 oraz L1e-L7e przez przedsiębiorstwa, instytucje z budżetówki, instytucje badawcze, fundacje, stowarzyszenia, rolników indywidualnych, a nawet kościoły i związki wyznaniowe.

CZYTAJ TAKŻE: Mój elektryk - dopłaty do leasingu dla firm

Kiedy aplikować o dopłatę do samochodu elektrycznego?

Odpowiedzialny za program Mój elektryk, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stawia sprawę jasno. Pierwsze wnioski o wsparcie takich motoryzacyjnych zakupów można składać już 22 listopada 2021 roku. W założeniach taka możliwość ma obowiązywać do końca września 2025 roku. Tu jednak pojawia się jedno zastrzeżenie. Jeśli wcześniej wyczerpie się budżet, drzwi do garażu z elektrykami dofinansowanymi przez państwo zostaną zamknięte. A zatem wracamy do starej zasady – kto pierwszy ten lepszy.

Trudno, szczególnie w obecnej sytuacji spodziewać się ekstremalnych kolejek do NFOŚiGW po kasę na e-samochody, jednak zapewne na początku, to zainteresowanie może być dość duże.

Mój elektryk dla firm – przedsiębiorcy na końcu

Uruchomienie dotacji dla firm to kolejna, niezwykle istotna faza wprowadzenia programu Mój elektryk. Do tej pory uruchomiono dotacje dla osób fizycznych na zakup aut osobowych, a także dotacje do leasingu oraz najmu długoterminowego.

Czym są auta zeroemisyjne?

Warto w tym momencie wyjaśnić czym są auta zeroemisyjne. Do tej kategorii niestety nie zaliczymy hybryd (zarówno HEV, jak i PHEV), reklamowanych jako ekologiczne. Zeroemisyjne pojazdy to te, które z definicji rejestrowane są na zielonych tablicach rejestracyjnych. Są to zatem auta całkowicie elektryczne lub wodorowe. Innej możliwości nie ma.

Mój elektryk dla firm – jaka dotacja?

W sprawie dotacji z programu Mój Elektryk, głos zabrał wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Artur Lorkowski:

Dla osobowych „elektryków” przewidziano dotację w wysokości 18 750 zł lub 27 000 zł, o ile deklarowany roczny przebieg pojazdu wyniesie co najmniej 15 tys. km. W przypadku samochodów dostawczych dotacja będzie wyższa, w zależności od przebiegu rocznego – do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu, przy czym nie będzie obowiązywał limit cenowy”

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Licytacje komornicze. Samochody dostawcze da się kupić. Sprawdziliśmy jakie!

Kiedy na rynku auta drożeją, a wybór jest czasem iluzoryczny, warto zajrzeć na licytacje komornicze. Samochody dostawcze potrzebne…
Licytacje komornicze. Samochody dostawcze
30 09 22

Zatory płatnicze: Małe firmy wreszcie lepiej chronione?

Zatory płatnicze to zmora wielu firm. Sejm przyjął właśnie nowelizację ustawy antyzatorowej, której efektem ma być m.in. wzmocnienie…
zatory płatnicze

Nasza narodowa duma na skraju bankructwa. Piekarnie w głębokim kryzysie

Polacy od zawsze szczycili się pysznym i zdrowym pieczywem bez ulepszaczy. Jakość jednak ma swoją cenę, a ta…
piekarnia
29 09 22

Gigantyczna kara dla przedsiębiorcy. Chciał pomóc – musi zapłacić MILION złotych!

1.128.604 złote kary powinien decyzją urzędnika zapłacić właściciel małej firmy rodzinnej z Suwałk (Podlaskie). A wszystko zaczęło się…
kara dla przedsiębiorcy

Budowlanka hamuje, ale nie tak mocno jak w pandemii

Ogłaszanie wielkiego kryzysu w budowlance, póki co, należy traktować jako przedwczesne. Wprawdzie budowlanka hamuje, ale nie przebiła pod…
budowlanka hamuje
26 09 22

Co się stanie z firmą po Twojej śmierci? W 2023 r. ruszą fundacje rodzinne

Od 2023 roku w Polsce będzie można zakładać fundacje rodzinne – poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ocenie…
fundacje rodzinne
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier