magazyn-firma

Gdyby Bruksela wprowadziła takie preferencje dla zakupu samochodów elektrycznych jak Kijów, prawdopodobnie już teraz po polskich ulicach jeździłoby dużo więcej aut z zielonymi tablicami niż obecnie. Opór jest jednak duży, bo i koszty przedsięwzięcia w Europie byłyby większe. Jak wygląda odpowiednik programu „Mój elektryk” na Ukrainie? 

Samochody elektryczne bez VAT na Ukrainie

Mało kto wie, że Ukraina była jednym z pierwszych krajów w Europie, które wprowadziły daleko idące preferencje dla zakupu samochodów elektrycznych. Już od 2018 roku, każdy obywatel Ukrainy, który chce kupić auto na prąd, nie płaci podatku VAT. Kilka dni temu, prezydent tego kraju Wołodymyr Zełenski podpisał ustawę nr 1660-IX oraz nowelizację Kodeksu Celnego Ukrainy, które nie tylko przedłużają okres zwrotu VAT do 2026 roku, ale także zawieszają cła dla firm, które przed 2031 rokiem zdecydują się na produkcję takich samochodów na Ukrainie lub ich komponentów, np. baterii litowo-jonowych. Ma być to sposób na przyciągnięcie zagranicznych inwestorów. Ustawa wyłącza jedynie firmy „z krajów okupujących”, czyli jak łatwo się domyśleć Rosji.

Preferencje dla ekologicznego transportu

Aktualne przepisy nad Dnieprem wprowadzają szereg preferencji nie tylko dla samochodów elektrycznych, ale także dla innych aut o niskiej emisji np. na metan lub biogaz. Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy bardzo mocno promuje ekologiczny transport. Póki co jednak średni wiek samochodów w tym kraju jest bardzo wysoki. Wciąż napływa tam wiele używanych pojazdów z Europy Zachodniej, w tym także Polski.

Niewielu Ukraińców może kupić sobie elektryka

Mimo zaawansowanego programu preferencji, wielu Ukraińców o nowym samochodzie, a szczególnie takim z napędem elektrycznym może pomarzyć.

Wielu z naszych wschodnich sąsiadów pobiera wynagrodzenie na poziomie płacy minimalnej, która wynosi tam 6000 UAH, czyli około… 790 PLN miesięcznie. Średnia pensja w przedsiębiorstwach na Ukrainie to niewiele ponad 1800 PLN. Stąd nie dziwi napływ pracowników z tego kraju do Polski, gdzie wielu z nich zarabia nawet trzy razy więcej niż w swojej ojczyźnie.

Samochody elektryczne głównie w dużych miastach

Na Ukrainie poza dużymi miastami i aglomeracjami brakuje infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Można jednak ją już spotkać m.in. w centrum Kijowa, Odessie czy Zaporożu. Samochody elektryczne głównie kupują firmy do swoich flot, przedsiębiorcy oraz najlepiej zarabiający pracownicy kadry zarządzającej, oraz przedstawiciele wolnych zawodów.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Made in Poland. W jakich branżach Polacy są wśród liderów? (WIDEO)

W jakich branżach Polacy są wśród światowych liderów? Okazuje się, że etykieta made in Poland na niektórych towarach…
Made in Poland

Frankowicze w tarapatach. Najpierw cios od Moskwy, teraz od Berna

Ogłoszenie mobilizacji przez Putina umocniło w środę franka, uznawanego za bezpieczną przystań do rekordowych poziomów. 24 godziny później…
Frankowicze

Pieniądze dla firm. Będzie pomoc publiczna w związku z cenami energii

Będą pieniądze dla firm, w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024 – wynika z przyjętego…
Pieniądze dla firm

Inflacja ekstremalna, czyli inflacyjna krzywa cukrowa

Jeśli szukamy towaru, który najmocniej kojarzy się z obserwowaną inflacją, to bez chwili zastanowienia wskazalibyśmy lidera podwyżek cen.…
Inflacja

ZPP: Nastroje w MŚP najgorsze w historii. Jest bardzo źle

Nastroje w MŚP są najgorsze w historii, wynika z badania „Busometr ZPP” realizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.…
Nastroje w MŚP

Płaca minimalna 2023. Przedsiębiorcy: będą fatalne następstwa

To już przesądzone. Płaca minimalna 2023 wyniesie 3.490 złotych od 1 stycznia, oraz 3.600 złotych od 1 lipca.…
Płaca minimalna 2023
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier