magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Gdyby Bruksela wprowadziła takie preferencje dla zakupu samochodów elektrycznych jak Kijów, prawdopodobnie już teraz po polskich ulicach jeździłoby dużo więcej aut z zielonymi tablicami niż obecnie. Opór jest jednak duży, bo i koszty przedsięwzięcia w Europie byłyby większe. Jak wygląda odpowiednik programu „Mój elektryk” na Ukrainie? 

Samochody elektryczne bez VAT na Ukrainie

Mało kto wie, że Ukraina była jednym z pierwszych krajów w Europie, które wprowadziły daleko idące preferencje dla zakupu samochodów elektrycznych. Już od 2018 roku, każdy obywatel Ukrainy, który chce kupić auto na prąd, nie płaci podatku VAT. Kilka dni temu, prezydent tego kraju Wołodymyr Zełenski podpisał ustawę nr 1660-IX oraz nowelizację Kodeksu Celnego Ukrainy, które nie tylko przedłużają okres zwrotu VAT do 2026 roku, ale także zawieszają cła dla firm, które przed 2031 rokiem zdecydują się na produkcję takich samochodów na Ukrainie lub ich komponentów, np. baterii litowo-jonowych. Ma być to sposób na przyciągnięcie zagranicznych inwestorów. Ustawa wyłącza jedynie firmy „z krajów okupujących”, czyli jak łatwo się domyśleć Rosji.

Preferencje dla ekologicznego transportu

Aktualne przepisy nad Dnieprem wprowadzają szereg preferencji nie tylko dla samochodów elektrycznych, ale także dla innych aut o niskiej emisji np. na metan lub biogaz. Ministerstwo Infrastruktury Ukrainy bardzo mocno promuje ekologiczny transport. Póki co jednak średni wiek samochodów w tym kraju jest bardzo wysoki. Wciąż napływa tam wiele używanych pojazdów z Europy Zachodniej, w tym także Polski.

Niewielu Ukraińców może kupić sobie elektryka

Mimo zaawansowanego programu preferencji, wielu Ukraińców o nowym samochodzie, a szczególnie takim z napędem elektrycznym może pomarzyć.

Wielu z naszych wschodnich sąsiadów pobiera wynagrodzenie na poziomie płacy minimalnej, która wynosi tam 6000 UAH, czyli około… 790 PLN miesięcznie. Średnia pensja w przedsiębiorstwach na Ukrainie to niewiele ponad 1800 PLN. Stąd nie dziwi napływ pracowników z tego kraju do Polski, gdzie wielu z nich zarabia nawet trzy razy więcej niż w swojej ojczyźnie.

Samochody elektryczne głównie w dużych miastach

Na Ukrainie poza dużymi miastami i aglomeracjami brakuje infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Można jednak ją już spotkać m.in. w centrum Kijowa, Odessie czy Zaporożu. Samochody elektryczne głównie kupują firmy do swoich flot, przedsiębiorcy oraz najlepiej zarabiający pracownicy kadry zarządzającej, oraz przedstawiciele wolnych zawodów.

To Cię zainteresuje

25 01 23

Otwartość BNP Paribas Faktoring

Feminatywy pozostają jedną z najgłośniejszych kwestii poruszanych w dyskusjach o ewolucji języka polskiego. Sam temat nadal budzi wiele…
BNP Parbas
24 01 23

Ceny biletów PKP. Ma być taniej. Rząd ma plan

Ceny biletów PKP mają być niższe. I to jeszcze w styczniu. Będą też dodatkowe pieniądze dla PKP. Są…
ceny biletów
13 01 23

Inflacja w Polsce. Są nowe dane. Jest zaskoczenie?

Inflacja w Polsce w grudniu 2022 była zgodna z wcześniejszymi przewidywaniami GUS. Wyniosła 16,6 proc. w ujęciu rok…

Dyrektywa Omnibus. Tak sprzedawcy omijają prawo

Dyrektywa Omnibus nakłada na właścicieli sklepów nowe obowiązki. Chodzi m.in. o wyeliminowanie fałszywych promocji, które wprowadzały w błąd…
dyrektywa omnibus

Sklepy stacjonarne zamykają się na potęgę. Tylko w kilku segmentach znaczne wzrosty liczby otwarć

Blisko 4 tysiące sklepów stacjonarnych zamknęło się w Polsce w całym 2022 roku. To dane firmy Dun &…
sklep spożywczy

Deficyt pracowników. Pełna lista zawodów, w których brakuje rąk do pracy

W wielu branżach deficyt pracowników to wciąż normalność. Oto pełna lista zawodów, w których brakuje rąk do pracy.…
praca

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier