magazyn-firma
3 min. czytania

Nowe nawyki klientów szkodliwe dla firm?

pandemia nowe nawyki klientów
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
26 05 21

Jedna trzecia przedsiębiorców z obawą patrzy w przyszłość. Ich zdaniem wywołane przez pandemię nowe nawyki klientów zaszkodzą ich biznesom.

Jak lockdown zmienił świat

Obostrzenia i stworzona przez nie nowa rzeczywistość, trwają już ponad rok. Czy tego chcieliśmy czy nie musieliśmy się dostosować do nowych, pandemicznych zasad. Zrobiliśmy to. Karnie nosiliśmy maseczki, czas wolny spędzaliśmy w domu, dbaliśmy o higienę. W niemal każdej dziedzinie życia musieliśmy nauczyć się żyć według nowych reguł. Koronawirus wymusił także powstanie nowych nawyków klientów. Niestety przedsiębiorcy obawiają, że te ostatnie zostaną mimo znoszenia restrykcji.

Jak dowiadujemy się z wyników badania zleconego przez Rejestr Dłużników BIG InfoMonitor najbardziej wśród małych firm wystraszone są te reprezentujące usługi. Z kolei z największym optymizmem patrzą w przyszłość przedstawiciele branży transportowej.

CZYTAJ TAKŻE: Pracownik na kacu. Pandemia tuszuje nadużywanie alkoholu

Jak pandemia wpłynęła na handel

Przede wszystkim diametralnie wzrosła sprzedaż internetowa. Firmy z branży e-commers przez ostatnie miesiące osiągają bardzo dobre wyniki. Wzbudzając zazdrość pracowników handlu stacjonarnego.

Jak słusznie zauważają eksperci jest to skutek wielotygodniowych ograniczeń w dostępie do galerii handlowych. Na początku lutego w porównaniu z rokiem ubiegłym, frekwencja odwiedzin tego typu placówek była niższa o 26 procent.

Na zakupy do sieci. Sklepów internetowych przybywa jak grzybów po deszczu

Polacy przekonali się do zakupów w sieci. A sprzedawcy zadbali o to by proces ten był dla konsumentów jak najmniej uciążliwy. Między innymi uprościli procedurę zwrotów. Ale jak pokazują wyniki ilości odwiedzin w popularnych centrach po ich ostatnim otwarciu, może okazać się że nawet wspomniane ułatwienia nie zniechęcą zwolenników kupowania stacjonarnego.

Obostrzenia w dostępie do kultury

W czasie obowiązkowego dystansu społecznego nie działały kina, teatry, nie odbywały się koncerty. Wyjaśnia to wzrost zainteresowania aplikacjami muzycznymi czy VOD. Przyzwyczailiśmy się do wieczornych seansów Netflixa i abonamentów do Spotify.

Nie ma pewności, czy wielbiciele kultury i sztuki wrócą do o wiele droższych placówek stacjonarnych. A jeśli nawet, jak będzie wyglądał nowy podział budżetów przeznaczanych na ten cel.

Praca zdalna a nowe nawyki klientów

Swoje trzy grosze dorzuciła praca zdalna. Z pewnością spełniła swoje zadanie. Odseparowała pracowników, zapewniają im bezpieczeństwo. Ale zmniejszyła też znacząco budżety wydawane na odzież czy obuwie.

Po co się stroić, skoro nie wychodzi się dalej niż do sklepu spożywczego? – zastanawiali się konsumenci i odkładali decyzje zakupowe na bliżej nie znaną przyszłość.

CZYTAJ TAKŻE: Obowiązek przyjęcia gotówki w sklepie coraz bliżej

Co prawda coraz częściej pojawiają się informacje o powrocie do biur. Ale środowisko pracownicze wnioskuje o to by całkowity come back zastąpić trybę hybrydowym. Jak łatwo policzyć mniej dni w biurze, to mniej potrzebnych ubrań. Rynek może więc i po pandemii nie wrócić do poprzednich poziomów wskaźników.

Nowa rzeczywistość

W trakcie pandemii zmieniło się wszystko. Oczekiwanie, że wrócimy do zachowań znanych sprzed jej wybuchu jest zdaniem badanych niemożliwa. Jedynie 9 procent ankietowanych konsumentów i 17 procent przedsiębiorców stoi na stanowisku, że powrót to tego co było będzie miał miejsce.

Polski rynek dóbr luksusowych się kurczy. Które branże mają się najgorzej?

Aż jednak trzecia sceptyków uważa, że kierunek w jakim pójdzie ewolucja będzie miało negatywny skutek dla ich firm.

– Obecnie połowa sektora MŚP ma obroty niższe niż przed pandemią, ale z wyjątkiem 5 proc. firm, pozostałe liczą, że prędzej czy później uda się im zasypać lukę między obecnymi a dawnymi obrotami. Inne zachowania klientów mogą w tym jednak przeszkodzić lub też zmusić do zmian i dodatkowych inwestycji, na co nie każdy podmiot jest gotowy – ocenia Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

30 11 22

Będą nowe numery PKD? GUS wspomina o „piątym znaku”

Niewykluczone są zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) – wynika z komunikatu GUS. Obecnie Główny Urząd Statystyczny prowadzi…
PKD
29 11 22

Ustawa o fundacji rodzinnej może wejść w życie już w 2023 roku

Wyczekiwana przez przedsiębiorców Ustawa o fundacji rodzinnej, a dokładnie jej projekt, jest już w Sejmie. To oznacza, że…
Ustawa o fundacji rodzinnej
25 11 22

ING: BLIK bez kodu dla biznesu

Bank ING wprowadza usługę płatności BLIK bez kodu, czyli tzw. opcję „one click”. Jest ona dostępna w aplikacji…
BLIK bez kodu
25 11 22

Śmierć przedsiębiorcy. Już 40,5 tys. przypadków powołań zarządów sukcesyjnych

Śmierć przedsiębiorcy nie musi oznaczać końca jego firmy. Od 15 listopada 2018 roku, powstało już 40,5 tys. zarządów…
śmierć przedsiębiorcy

W tych województwach najtrudniej o pracownika

Z jednej strony spowolnienie gospodarcze i potężna inflacja, z drugiej… bardzo mocny, jeśli nie najmocniejszy od lat rynek…
w tych województwach najtrudniej o pracownika
23 11 22

Bank PEKAO S.A. z nową aplikacją dla firm. Co się zmienia?

Bank PEKAO S.A. wprowadził na rynek nową aplikację PeoBIZ. Według zapowiedzi, może skorzystać z niej każdy zarządzający firmą.…
Bank PEKAO S.A.
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier