2 min. czytania

Odmowa obsłużenia policjanta niestosowna, ale nie dyskryminująca

restauracja
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
10 03 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Czy właściciel restauracji może decydować o tym, od kogo przyjąć i zrealizować zamówienie? To trudne pytanie. Zgodnie z obowiązującym prawem odmowa obsłużenia policjanta, czy przedstawiciela innego zawodu nie jest formą dyskryminacji.

Policjantów nie obsługujemy

W ostatnich dniach głośno zrobiło się o sprawie restauratora z Torunia. Właściciel lokalu umieścił w witrynie informację, że nie obsługuje funkcjonariuszy policji i ich rodzin. Złość przedsiębiorcy jest w pełni uzasadniona i zrozumiała. Ponieważ rządowy zakaz prowadzenia biznesu w trybie stacjonarnym powoduje wielotysięczne straty. A kontrole sanepidu dokonywane w asyście policji albo samodzielne interwencje służb nie ułatwiają prowadzenia działalności i zarabiania. Przedstawiciele branży gastronomicznej od wielu miesięcy pozostawieni są sami sobie. Gdyż oferowana przez państwo pomoc albo do nich nie trafia, albo nie pokrywa strat.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Przedsiębiorca brał udział w proteście w Warszawie. Po interwencji służb trafił na komisariat w innym mieście, co skutecznie utrudniło mu powrót do domu. Po tym zdarzeniu i sposobie, w jaki został potraktowany zdecydował się na wywieszenie informacji o nieobsługiwaniu policjantów.

CZYTAJ TAKŻE: Punkt dla sanepidu. Pierwszy wyrok przeciwko zbuntowanemu przedsiębiorcy

Odmowa obsłużenia policjanta, a przepisy

Tablica z informacją o ograniczeniu świadczenia usług względem pewnej kategorii klientów to wyraz desperacji. A zarazem jeden z najprostszych sposobów na okazanie swojego niezadowolenia. Jednakże działający w ten sposób przedsiębiorca musi mieć świadomość, że taki ruch wywoła niezadowolenie. Jak informuje serwis money.pl , wypowiadający się w imieniu Komendy Głównej Policji podkomisarz Antoni Rzeczkowski wskazuje artykuł 135 Kodeksu wykroczeń jako podstawę ewentualnych roszczeń. Zgodnie z wspomnianym przepisem „kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny odmawia sprzedaży takiego towaru, podlega karze grzywny”.

CZYTAJ TAKŻE: Przedsiębiorcy nie ułatwią sanepidowi pracy. Mapa akcji #otwieramy za opłatą

Jednak od wskazania przepisu do ukarania droga jest daleka. Tym bardziej, że nie jest to pierwszy przypadek, w którym przedsiębiorcy odmawiają obsłużenia konkretnej kategorii osób. Adwokat Marta Kowalczyk przypomina sprawę restauratora z Poznania. Mężczyzna zakazał wstępu do swojego lokalu dzieciom poniżej 6 roku życia. Kolejnym przykładem jest drukarz z Łodzi, który odmówił wydrukowania plakatów związanych z ruchem LGBT.

Dyskryminacja tylko w określonych przypadkach

Jak podkreśla adwokat Kowalczyk, odmowa obsłużenia policjanta nie może zostać uznana za dyskryminację.

- Obszary związane z dyskryminacją w znaczeniu zgodnym z obowiązującymi przepisami stanowią katalog zamknięty. Nie znalazła się w nim dyskryminacja z uwagi na wykonywany zawód. Dlatego w przypadku restauratora z Torunia, który poprzez wywieszony w drzwiach lokalu plakat informuje, że nie obsługuje policjantów ani ich rodzin te przepisy nie znajdą zastosowania – wyjaśnia i dodaje, że Konstytucja RP w art. 32 zakazuje dyskryminacji m. in. w życiu społecznym z jakiejkolwiek przyczyny.

- Odmowa oferowania usług, w tym wstępu do restauracji lub innych lokali gastronomicznych stanowić może przykład dyskryminacji. O ile dotyczy naruszenia równego traktowania ze względu na: płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną. Wtym przypadku powyższy warunke nie został spełniony – podsumowuje Marta Kowalczyk.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
09 02 24

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak zrobić to skutecznie?

Niewypłacalność przedsiębiorcy. Jak to zrobić skutecznie? Prawnik radzi     Przedsiębiorcy w trudnej sytuacji finansowej mają na to…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier