Wszystko wskazuje na to, że ekologiczna rewolucja w handlu i usługach nie skończy się na papierowych słomkach, drewnianych widelczykach oraz tekturowych talerzach. Swoje trzy grosze do redukcji śladu węglowego chce dołożyć tandem dwóch dużych graczy na rynku e-commerce. Opakowania wielokrotnego użytku zamierza dokładnie przetestować tandem InPost (Paczkomaty) oraz Modivo (e-Commerce, eobuwie.pl)
#MODIVO jako pierwsze dołącza do innowacyjnego projektu #InPost i wprowadza bardziej ekologiczne rozwiązanie logistyczne!
Opakowanie każdej przesyłki, którą zamówisz w MODIVO, możesz zwrócić do najbliższego @PaczkomatyPL i dać mu kolejne życie. @eobuwie_plhttps://t.co/RH3GxD3e1P— Grupa CCC (@GrupaCCC) December 13, 2021
Pomysł brzmi nieźle. Założenia wskazują, że jedno opakowanie będzie mogło być użyte nawet dziesięciokrotnie. Rachunek jest więc prosty – zapotrzebowanie na opakowania jednorazowe może zatem spaść 10 razy. To oznacza oszczędność nie tylko dla środowiska, ale także dla całego biznesowego ekosystemu e-commerce.
Na początek jednak potrzebne są testy, których celem jest sprawdzenie rozwiązania w praktyce, a także przyzwyczajenie do nowego rozwiązania klientów. Zasada jest prosta: „Każde opakowanie ma wewnętrzną etykietę zwrotną – zeskanowanie jej w dowolnym Paczkomacie umożliwia zwrot opakowania do magazynu InPost, po czym wraca ono do e-sklepu” – tłumaczy InPost w komunikacie.
Ile opakowań potrzebnych jest co roku dla e-commerce? Dane przyprawiają o zawrót głowy.
„Tylko w ubiegłym roku w Polsce wysłanych zostało ponad 640 mln paczek. W tym roku będzie ich jeszcze więcej” – mówi prezes InPost, Rafał Brzoska.
Szef paczkomatowej spółki przyznaje, że opakowania to „pięta achillesowa” współczesnego e-commerce. Setki milionów opakowań każdego roku trafia na wysypiska. Jeśli chcemy myśleć o wydajności i ekologii opakowania wtórnego obiegu to jedyny kierunek.
Pomysłodawcy zaznaczają, że rozmiar opakowań jest ściśle związany z zawartością. Chodzi o to, by „nie przewozić powietrza”. Czy taki system będzie efektywny, a także przypadnie do gustu odbiorcom? To zadanie dla rozpoczynającego się testu. Jeśli pomysł wypali, branża e-commerce może liczyć na ogromne oszczędności, dzięki zredukowaniu kosztu zakupu tekturowych, jednorazowych pudeł.
Aby było to możliwe, konieczne jest odpowiednie podejście do wielorazowych opakowań samych klientów. Damian Zapłata, prezes eobuwie.pl wydaje się być w tym względzie optymistą. „Badania rynkowe wskazują, że konsumenci są coraz częściej zaniepokojeni nadmiarem opakowań znajdujących się w obiegu i zastanawiają się nad możliwościami ich recyklingu”.
Może się okazać, że pomysł uda się zrealizować. Dla coraz większego grona konsumentów troska o planetę wydaje się być zadaniem do wykonania. Dzięki opakowaniom wielokrotnego użytku mają szansę się wykazać. Oszczędności dla planety będą oznaczały niemałe oszczędności dla elektronicznego handlu.