magazyn-firma

Polskie firmy transportowe zdominowały rynek europejskich przewozów. Pozycja krajowych przewoźników jest jednak zagrożona. Wszystko przez pakiet mobilności. O co chodzi w pakiecie mobilności?

Co to jest pakiet mobilności?

Pakiet mobilności to zestaw przepisów, który wprowadza rewolucję w branży transportowej. Mówiąc wprost, spowodują ogromny wzrost kosztów prowadzenia działalności transportowej. Część z nich obowiązuje już od 2020 roku. Chodzi głównie o tzw. okresy odpoczynku.

Nowości, które wprowadzi pakiet mobilności w 2022 roku zakłada, że kierowca, który wykonuje transport międzynarodowy na terenie wspólnoty musi zarabiać tyle samo, co kierowca danego kraju Unii Europejskiej.

Polski kierowca jadący przez Niemcy, musi zarobić tyle samo co kierowca niemiecki. Jadąc przez Francję, tyle samo, co Francuz. Zapisy te powodują, że koszty działalności mogą być wyższe o ok. 40 proc.

Praca kierowcy, a pakiet mobilności

Pakiet mobilności wprowadza zmiany w czasie pracy kierowców, odpoczynku i delegowaniu kierowców. Kierowca nie może np. odbywać regularnych tygodniowych odpoczynków w kabinie, co 4 tygodnie musi wrócić co centrum operacyjnego lub miejsca zamieszkania

Delegowanie w transporcie międzynarodowym

Zdecydowanie najwięcej zmian obejmuje kwestię wynagrodzeń kierowców. Jak już wspomnieliśmy, podstawowa zasada zakłada, że kierowca musi zarabiać tyle samo co pracownik danego kraju.

CZYTAJ TAKŻE: Transport towarów na Białoruś. Mińsk rzuca kłody pod nogi polskim przedsiębiorcom

Przepisy te nie dotyczą sytuacji, gdy mamy do czynienia z tranzytem, czyli przejazdem bez załadunku lub rozładunku albo przewozem dwustronnym z maksymalnie dwoma dodatkowymi załadunkami lub rozładunkami. Przykład? Jeśli kierowca z polskiej firmy przewozi towar wewnątrz Niemiec (z rozładunkami i załadunkami) albo jedzie z Holandii do Francji to musi dostać wynagrodzenie odpowiadające minimalnej pensji w danym kraju.

Gdy kierowca jedzie z Polski do Francji i przejeżdża tylko przez Niemcy, to otrzyma wynagrodzenie zgodne z polskimi przepisami.

21 lutego 2022 wchodzą w życie jeszcze inne przepisy. Zakładają one, że każdy pojazd będzie musiał wrócić do bazy przynajmniej raz na 8 tygodni. Nie będzie więc możliwa sytuacja, że samochód polskiego przewoźnika przez kilka miesięcy jeździ po Europie, a dojeżdżają do niego pojedynczy kierowcy.

Dodatkowo kierowca będzie musiał wpisać w tachografie każdy kraj, do którego wjeżdża. Jeśli realizuje trzy przejazdy kabotażowe, czyli mówiąc w największym uproszczeniu, doładowuje się po drodze do miejsca docelowego, to będzie musiał zrobić dodatkowe 4 dni przerwy. Jeśli nie zastosuje się do przepisów, to grozi mu kara finansowa.

Licencja przewoźnika od 2,5 DMC

W maju 2022 roku zmieniają się też przepisy dotyczące licencji przewoźników. Firmy, które realizują przewozy międzynarodowe pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony będą musiały mieć licencję transportową.

Oznacza to, że np. właściciele dostawczych busów będą musieli mieć zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika. Wiąże się z tym też konieczność zabezpieczenia finansowego. Zabezpieczenie to 1800 euro na pierwszy pojazd i 900 euro na każdy kolejny.

Prócz tego przedsiębiorca transportowy będzie musiał mieć siedzibę. To spore utrudnienie dla małych firm i kierowców pracujących na samozatrudnieniu. Wymogi te nie będą dotyczyły przewozów na terenie kraju.

Koniec polskiej hegemonii transportowej?

Pakiet mobilności – co pewne – spowoduje wzrost kosztów przewozów. Polskie firmy transportowe staną się mniej konkurencyjne. Koszty związane z uzyskaniem licencji czy wyższych wynagrodzeń dla kierowców na pewno zmniejszą opłacalność branży transportowej

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

27 09 22

Kontrola konta przez skarbówkę. Kiedy fiskus może „wjechać” na rachunek?

Od 1 lipca tego roku fiskus może więcej. Kontrola konta przez skarbówkę jest możliwa dzięki nowym przepisom. „Wjazd”…
kontrola konta przez skarbówkę

Będzie porównywarka cen węgla. I to rządowa!

26 września 2022 rusza rządowa porównywarka cen węgla, a dokładnie możliwość rejestracji w niej przedsiębiorców. Kancelaria Premiera uruchomiła…
porównywarka cen węgla
26 09 22

Co się stanie z firmą po Twojej śmierci? W 2023 r. ruszą fundacje rodzinne

Od 2023 roku w Polsce będzie można zakładać fundacje rodzinne – poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ocenie…
fundacje rodzinne

Made in Poland. W jakich branżach Polacy są wśród liderów? (WIDEO)

W jakich branżach Polacy są wśród światowych liderów? Okazuje się, że etykieta made in Poland na niektórych towarach…
Made in Poland

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

OLX ma problem. Serwis z zarzutami UOKiK

OLX usłyszał zarzuty od Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o sortowanie ofert w serwisie, które może…
OLX
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier