magazyn-firma
2 min. czytania

Jak ustanowić pełnomocnictwo? O tym nie zapomnij

pełnomocnik
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
11 03 21

Pełnomocnictwo to upoważnienie innej osoby do załatwienia sprawy w twoim imieniu. Rozwiązanie to sprawdza się nie tylko w biznesie, ale i w życiu codziennym. Przedsiębiorcy dający pełnomocnictwo muszą pamiętać o kilku podstawowych kwestiach.

1. Wybierz odpowiednią osobę

Pełnomocnikiem powinna być osoba, którą darzysz zaufaniem, ponieważ skutki jej działań odczujesz bezpośrednio. To najważniejsze. Niedopuszczalnym jest, by w twoim imieniu występował ktoś, kto zamiast pomóc przysporzy ci problemów. U podstawy pełnomocnictwa, szczególnie tego wykorzystywanego w biznesie leży jego przydatność.

[et_bloom_inline optin_id="optin_4"]

Dlatego zapamiętaj, że pełnomocnictwo ma być ułatwieniem, nie komplikacją. Nie oznacza to, że pełnomocnikiem musi być twój najbliższy przyjaciel czy członek rodziny. Równie dobrze możesz skorzystać z usług profesjonalistów np. prawników. Jeżeli nie możesz samodzielnie dokonać pewnych czynności oczywistym jest skorzystanie z pomocy pełnomocnika. Tym bardziej, gdy jest to osoba posiadająca odpowiednią wiedzę. Ale nie zapominaj, że pełnomocnictwo jest stosunkiem dobrowolnym. Ty jako przedsiębiorca wybierasz osobę, która zostanie pełnomocnikiem i decyduje jak szerokim umocowaniem podmiot ten będzie dysponował.

CZYTAJ TAKŻE: Czym jest prokura

2. Zdecyduj o zakresie umocowania

Pełnomocnictwo to doprecyzowana w przepisach czynność prawna pomiędzy mocodawcą a jego pełnomocnikiem. Zgodnie z Kodeksem cywilnym są trzy rodzaje pełnomocnictw. Od ciebie zależy, które wybierzesz, ważne by pamiętać o różnicach.

Pełnomocnictwo ogólne, które ma szeroki zakres umocowania, ale wąski zakres spraw. Można je wykorzystywać tylko w przypadkach tak zwanego zwykłego zarządu. Należą do nich podstawowe bieżące czynności np. odbiór dokumentów.

CZYTAJ TAKŻE: Kim jest przedsiębiorca? Sprawdź ustawową definicję

Węższy zakres ma pełnomocnictwo rodzajowe, w którym od razu wskazuje się sprawy które może załatwiać pełnomocnik. Mogą to być np. sprawy kadrowe lub negocjacje z wybranym klientem.

Z kolei pełnomocnictwo szczególne to takie, które będzie ważne tylko w tej jednej wskazanej w nim czynności np. zawarcia w imieniu przedsiębiorcy konkretnej umowy.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes. Czy warto inwestować w srebrną gospodarkę?

3. Przygotuje pełnomocnictwo w formie pisemnej

Pełnomocnictwo może być udzielone w dowolnej formie, ale lepiej udokumentować je na piśmie, tak by nie było potem żadnych wątpliwości, co do jego rodzaju i zakresu. Przepisy wskazują, że wymagana jest szczególna forma pełnomocnictwa np. w postaci aktu notarialnego, jeśli działanie ma dotyczyć czynności przeprowadzanej w formie szczególnej. Przykładem może być sprzedaż nieruchomość, skoro umowa ma postać aktu notarialnego, pełnomocnictwo też powinno.

Elementami, które powinny znaleźć się w każdym pełnomocnictwie są:

  1. data i miejsce sporządzenia
  2. dane mocodawcy, wraz z numerem dowodu osobistego
  3. dane pełnomocnika, wraz z numerem dowodu osobistego
  4. zakres umocowania
  5. podpis mocodawcy.

CZYTAJ TAKŻE: Księga przychodów i rozchodów. Kto musi ją prowadzić

4. Pilnuj ważności pełnomocnictwa

Nic nie stoi na przeszkodzie, by w pełnomocnictwie umieścić czas jego obowiązywania. Możesz to zrobić przy pomocy daty, a także wskazania czynności po zakończeniu, której umocowanie wygaśnie. Jeżeli takiego zapisu nie wprowadzisz do dokumentu lub wzajemnych ustaleń, by umocowanie ustało niezbędne będzie wypowiedzenie pełnomocnictwa. W przeciwnym razie będzie nadal trwać.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Budowlanka hamuje, ale nie tak mocno jak w pandemii

Ogłaszanie wielkiego kryzysu w budowlance, póki co, należy traktować jako przedwczesne. Wprawdzie budowlanka hamuje, ale nie przebiła pod…
budowlanka hamuje
27 09 22

Kontrola konta przez skarbówkę. Kiedy fiskus może „wjechać” na rachunek?

Od 1 lipca tego roku fiskus może więcej. Kontrola konta przez skarbówkę jest możliwa dzięki nowym przepisom. „Wjazd”…
kontrola konta przez skarbówkę

Będzie porównywarka cen węgla. I to rządowa!

26 września 2022 rusza rządowa porównywarka cen węgla, a dokładnie możliwość rejestracji w niej przedsiębiorców. Kancelaria Premiera uruchomiła…
porównywarka cen węgla
26 09 22

Co się stanie z firmą po Twojej śmierci? W 2023 r. ruszą fundacje rodzinne

Od 2023 roku w Polsce będzie można zakładać fundacje rodzinne – poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ocenie…
fundacje rodzinne

Abonament RTV – w poszukiwaniu radia poczta zagląda do samochodów służbowych

Abonament RTV to chyba jedna z najsłabiej egzekwowanych danin publicznych w Polsce. Poczta Polska, która ma ustawowe prawo…
Abonament RTV

LikePOS – terminal płatniczy w smartfonie dla klientów firmowych PKO Banku Polskiego

Klienci biznesowi PKO Banku Polskiego mogą już korzystać z innowacyjnej aplikacji LikePOS, która zmieni ich smartfon w terminal…
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier