2 min. czytania

Poczta Polska. Ile kosztuje list wartościowy?

list wartościowy
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
03 02 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Bywają sytuacje, że jesteśmy zmuszeni przesłać list wartościowy. Mogą to być ważne dokumenty, które muszą dotrzeć do odbiorcy w nienaruszonym stanie. Podobnie sprzęt typu telefon czy tablet dla pracownika w drugiej części kraju. Jak wysłać te rzeczy? Ile kosztuje list wartościowy?

Czym jest list wartościowy

List wartościowy to przesyłka, w przypadku której, określamy zadeklarowaną jej wartość. Zgodnie z regulaminem Poczty Polskiej nie może ona przekroczyć 70 tysięcy złotych. To i tak sporo, jeśli np. zależy nam na bezpiecznym przesłaniu ważnych oryginałów dokumentów, których strata oznaczałaby dla nas dodatkowe koszty i problemy. Można sobie wyobrazić także sytuację, w której musimy wysłać np. drobny sprzęt elektroniczny. Może to być np. tablet dla handlowca pracującego w innej części Polski, lub nowy telefon komórkowy dla specjalisty, który pracuje zdalnie. Tego typu przedmioty można przesłać za pomocą usługi list wartościowy.

Pamiętajmy jednak, że zadeklarowana wartość zawartości przesyłki, wpłynie na koszt usługi pocztowej.

Ile czasu idzie list wartościowy?

Tu nie ma niespodzianki, ani dodatkowej straty czasu. W przypadku listu wartościowego o statusie przesyłki priorytetowej, dotrze on do adresata w następny dzień roboczy. Oczywiście pod warunkiem, że nadamy go przed godziną 15:00. Tę zasadę doskonale znają osoby, które często wysyłają polecony priorytet.

Jeśli nie zależy nam na czasie i zdecydujemy się przesłać list ekonomiczny, powinien dotrzeć w 3 dni robocze. Oczywiście następujące po dniu wysyłki.

Podobnie jak w przypadku poleconych priorytetów, terminy realizacji tej usługi nie są gwarantowane. A zatem pewności, że priorytet wysłany w poniedziałek dotrze najpóźniej we wtorek niestety nie mamy.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kosztuje polecony priorytet?

Ile kosztuje list wartościowy?

Teraz zaczyna się tabliczka mnożenia. To ile zapłacimy za list wartościowy zależy w dużej mierze od wymiarów, wagi i deklarowanej wartości przesyłki. Załóżmy że wysyłamy najmniejszy list o statusie przesyłki priorytetowej i wadze do 500g. Wartość przesyłki szacujemy na 1000 zł – wówczas za usługę zapłacimy 32 złote. Jeśli wartość wyniesie np. 3000 zł – wówczas koszt usługi wyniesie nas 72 złote.

A teraz inny przykład. Załóżmy, że chcemy wysłać naszemu handlowcowi niewielki tablet z oprogramowaniem, który pełni rolę terminala przy przyjmowaniu zamówień. Jeśli zmieści się w przesyłce w rozmiarze M, a całość (co raczej prawdopodobne) będzie ważyła mniej niż 1000 g, pozostaje nam jedynie określenie wartości sprzętu. Przyjmijmy, że jest to 2500 zł. Wówczas za taką przesyłkę o statusie priorytetowym zapłacimy 65,50 zł. Zaledwie 3 złote więcej niż w przypadku przesyłki ekonomicznej (choć nadal wartościowej).

Kalkulator przesyłki wartościowej

Aby dokładnie oszacować ile będzie nas kosztowało przesłanie przesyłki wartościowej, warto skorzystać z internetowego kalkulatora, który znajduje się tutaj. W ten sposób możemy sprawdzić koszt takiej usługi, a potem porównać ją na stronach innych usługodawców, czy w konkretnym przypadku cena jest konkurencyjna, czy też nie.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
07 02 24

Żabka poza Polską. Stworzy sklepy stacjonarne za granicą?

Żabka planuje ekspansję za granicą. Pierwszym krokiem jest nowa jednostka. Utworzona właśnie Żabka International ma zajmować się rozwojem…
żabka

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier