Podwyżka w czasach inflacji nie jest dla każdego. Z tego artykułu dowiesz się m.in.:
Jeśli ktoś ma jeszcze złudzenia, że kobiety i mężczyźni mają takie same warunki płacy i pracy, niech spojrzą lepiej w najnowsze badania ARC Rynek i Opinia. Wynika z nich, że odsetek mężczyzn, którzy mogli pochwalić się wyższą pensją, jest dużo więcej niż kobiet. Wśród panów podwyżkę w ostatnim kwartale zadeklarowało 19% pracowników. Wśród pań dostało ją tylko… 10%.
Wyższą pensję najczęściej dostają osoby w wieki 35-44 lata. Aż 21% osób z tej grupy wiekowej odnotowało większe wynagrodzenie za pracę. Całkiem spory odsetek osób z podwyżką znajdziemy także w najmłodszej grupie wiekowej 18-24 lata. W najgorszej pod tym względem sytuacji są osoby w najstarszym przedziale wiekowym. Tylko co dziesiąty pracownik w wieku 45-65 lat mógł cieszyć się z wyższego wynagrodzenia.
A co zrobić jeśli podwyżki nie ma, a inflacja nie daje spokoju? Prawie co piąty respondent (19%) deklaruje w badaniu ARC Rynek i Opinia, że szuka dodatkowego zajęcia. Dużo mniej, bo 8% jest w trakcie poszukiwań lepiej płatnego zajęcia.
Wciąż zaskakuje niski procent osób, które są gotowe pójść z prośbą o podwyżkę do swojego szefa – tylko 5%. Co ciekawe podobny odsetek był notowany kilka miesięcy temu przed „wybuchem” wszechobecnej drożyzny.
W szybkie opanowanie inflacji nie wierzy prawie nikt. W badaniu ARC Rynek i Opinia aż 95% badanych twierdzi, że ceny w dalszym ciągu będą rosły. 69% spodziewa się "dynamicznego wzrostu".
CZYTAJ TAKŻE: Firma i inflacja. TOP5 Pomysłów jak radzić sobie z drożyzną
W zdecydowanej większości polscy konsumenci są gotowi wybierać tańsze produkty lub usługi. „W pierwszej kolejności ograniczą wydatki na kulturę, gastronomię i turystykę jak również na zakup słodyczy, alkoholu, ubrań czy obuwia. 33% respondentów rezygnuje z niektórych usług, a 32% próbuje zwiększyć swoje przychody. Ograniczenie konsumpcji dotyczy w największym stopniu najstarszej badanej grupy wiekowej 45-65 lat (41%) oraz osób z wykształceniem wyższym (44%)” - czytamy w inflacyjnym raporcie ARC Rynek i Opinia.
Mamy złe informacje dla firm specjalizujących się w sprzedaży słodyczy, alkoholi i ubrań. To właśnie w tych segmentach Polacy w pierwszej kolejności gotowi są na ograniczenie konsumpcji. Ponadto spora grupa respondentów z najstarszego przedziału wiekowego zamierza oszczędzać na kosmetykach (48%), odzieży (58%), książkach (41%). Najmłodsi konsumenci deklarują rezygnację ze słodyczy (71%).
W segmencie usług Polacy gotowi są w pierwszej kolejności oszczędzać na kulturze, gastronomii i turystyce. Ograniczenia wydatków nie są za to planowane w obszarze prywatnej opieki medycznej, czy oferty edukacyjnej.