2 min. czytania

Polacy kupują mniej. Zły sygnał dla gospodarki

Polacy kupują mniej
Autor
Adam Adamski
Opublikowano
21 07 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Inflacja pogarsza sytuację materialną Polaków. Widać to po wynikach sprzedaży detalicznej w cenach stałych za czerwiec 2022 roku. Co prawda była wyższa niż przed rokiem o 3,2%, jednak spadła w porównaniu z majem spadła o 1,4%. To wyraźny sygnał, że w ujęciu miesięcznym Polacy kupują mniej. Co może oznaczać hamowanie sprzedaży detalicznej?

Polacy kupują mniej?

Dość powiedzieć, że równo rok temu, w czerwcu 2021 roku sprzedaż detaliczna notowała 8,6% wzrostu. Ostatni odczyt na poziomie 3,2% wygląda w tej sytuacji bardziej niż słabo. Do tego warto zauważyć miesięczny spadek sprzedaży detalicznej w cenach stałych (z uwzględnieniem inflacji) o 1,4%. Mamy więc czarno na białym – Polacy kupują mniej w sklepach, a także w internecie.

Kto notuje wzrosty sprzedaży?

Według danych GUS wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w ujęciu rocznym najbardziej widoczny był w kilku grupach. Pierwsza to „tekstylia, odzież i obuwie”. Tu wzrost wyniósł 13,2%. Dobrze sprzedają się też „farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny”. Ten sektor „urósł” o prawie 11%. Nie ograniczamy jeszcze zakupów w dziale „żywność, napoje", a także "wyroby tytoniowe”. Wzrost wyniósł 7,9%.

Gdzie sprzedaż maleje?

Powody do niepokoju ma branża najbardziej poturbowana przez inflację. Najgłębszy spadek sprzedaży dotyczy podmiotów handlujących paliwami. Wyniósł on aż -12,6%. Dodajmy, że dwucyfrowe wyniki na minusie w tej branży dotąd nie były notowane zbyt często.

Martwić może się także e-commerce, który w dobie pandemii mocno rozwinął biznesowe skrzydła. W czerwcu 2022 roku sprzedaż detaliczna przez internet spadła o 3,2% w porównaniu do maja. Co więcej, jak donosi GUS: „udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zmniejszył się z 8,9% w maju br. do 8,6% w czerwcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet spadek udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 22,3% przed miesiącem do 21,7%) oraz „meble, rtv, agd” (odpowiednio z 16,7% do 16,4%)”. W sieci lepiej sprzedają się tylko prasa i książki.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

16 04 24

Wypadek przy pracy — obowiązki pracodawcy

Wypadek przy pracy, zgodnie z definicją prawną, jest sytuacją, która ma miejsce podczas wykonywania pracy lub w związku…
02 04 24

Headhunting – jak przebiega poszukiwanie talentów?

Rekrutacja pracowników na stanowiska liderskie lub o kluczowym znaczeniu dla firmy wymaga dużego wysiłku. Najlepsi specjaliści raczej nie…

Kiedy zwrot podatku 2023r? Jak przyspieszyć zwrot podatku

Chcesz wiedzieć kiedy otrzymasz zwrot podatku 2023? Urząd Skarbowy pozwala sprawdzić dokładny termin zwrotu. W artykule tłumaczymy co…
zwrot podatku
21 03 24

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców. Znamy szczegóły.

Składka zdrowotna dla przedsiębiorców po nowemu. Właśnie poznaliśmy szczegóły zmian dotyczących składek płaconych przez przedsiębiorców. Zmiany mają wejść…
20 03 24

Najbardziej zadłużona branża w Polsce walczy z zatorami i wysokimi kosztami

Wysokie koszty zatrudnienia, zatory płatnicze i trudności w dostępie do finansowania to główne problemy branży handlowej. Ten najbardziej…
długi
11 03 24

Rynek leasingu bije rekordy. PKO Leasing umacnia się na pozycji lidera

PKO Leasing umocnił pozycję lidera w rekordowym dla leasingu roku W 2023 roku Grupa PKO Leasing udzieliła klientom finansowania…

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier