3 min. czytania

Pozyskiwanie pracowników w czasie inflacji. Kolej ratunkiem?

Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
26 10 21
Z tego artykułu dowiesz się:

Inflacja mocno poturbowała rynek zatrudnienia. Pozyskiwanie pracowników dawno nie było tak trudne. W czasie wszechobecnej drożyzny odbywa się permanentna licytacja: kto da więcej! Działy HR sięgnęły po bardzo niestandardowe rozwiązania. Ostatnio cennym narzędziem stała się... kolej.

Pozyskiwanie pracowników z lokalnego rynku

Pozyskiwanie pracowników na lokalnym rynku teoretycznie jest najlepszym rozwiązaniem zarówno dla pracodawcy jak i pracownika. W negocjacjach płacowych znika bowiem argument „dojazdu”. W czasach paliwa po 6 złotych to bardzo trudny temat.

Tam gdzie pojawia się konieczność dojazdu, pojawiają się też problemy. I rosną proporcjonalnie do długości trasy.

Jeszcze 3-4 lata temu wielu pracodawcom wydawało się, że znaleźli sposób na większą penetrację okolicznego rynku pracy. Były firmy, które podpisały umowy z lokalnymi przewoźnikami obsługującymi połączenia busami. Te, niczym rosyjskie „marszrutki” objeżdżały na koszt zamawiającego trzy lub cztery razy dziennie określone trasy. W ten sposób przywoziły i odwoziły pracowników nie tylko z pobliskich miejscowości, ale czasem także powiatów. Pomysł jednak został dwukrotnie wystawiony na próbę. Pierwszy raz w czasie pandemii, kiedy busiki dalej jeździły, jednak co drugie miejsce musiało być wolne. To katastroficznie obniżyło rentowność przejazdów. Drugi cios spadł teraz, kiedy cena benzyny w Polsce notuje kolejne rekordy.

Pozyskiwanie pracowników wzdłuż linii kolejowych

Brzmi to zupełnie jak slogan z czasów gorączki złota, lub z rewolucji przemysłowej. Faktycznie, coraz bardziej opłacalne dojazdy do pracy są w przypadku połączeń kolejowych. Nie dziwią więc ogłoszenia firm poszukujących na przykład pracowników produkcyjnych, wzdłuż lokalnych linii. Niestety, nie każdy może sobie na to pozwolić, bo nie wszędzie takie połączenia istnieją.

Obecnie jest to jednak najtańsza forma dojazdu do pracy. Cena biletu miesięcznego nie zwala z nóg. Czasem wręcz wywołuje uśmiech na twarzy. Wielu pracodawców, kupuje je swoim pracownikom, nie odczuwając specjalnego obciążenia w kieszeni.

CZYTAJ TAKŻE: Ceny paliw a wypowiedzenia. "Nie stać mnie na tę pracę!"

Najtańszy sposób na dojazd do pracy

Przyjrzeliśmy się taryfikatorowi popularnego przewoźnika kolejowego, obsługującego lokalne połączenia niemal w całym kraju. Mowa o spółce Polregio (kiedyś Przewozy Regionalne). I tak za bilet miesięczny na 20-kilometrowej trasie (oczywiście w dwie strony) zapłacimy 178 złotych. Zakładając, że pracownik będzie dojeżdżał 22 dni w miesiącu w obie strony (2x22=44) koszt jednego przejazdu wyniesie go… 4 złote. Czyli mniej niż płaci się za otwarcie drzwi w taksówce.

Jeszcze większe korzyści dotyczą przejazdów na dalszych trasach. Bilet miesięczny na trasie od 41 do 47 kilometrów kosztuje 274 złote, co oznacza, że zgodnie z wyżej przedstawioną metodologią, koszt jednego przejazdu to zaledwie 6 złotych i dwadzieścia parę groszy.

To nie koniec oszczędności. Jeśli pracownik posiada kartę dużej rodziny, za imienny bilet miesięczny zapłaci 49% mniej! Czy znajdziecie inny sposób dojazdu do pracy, w którym za 3 złote pokonacie prawie 50 kilometrów?

Rekrutacja… wzdłuż linii kolejowych

Nie dziwi już więc dlaczego np. firmy produkcyjne działające w pobliżu lokalnej linii kolejowej, rozwieszają ogłoszenia o poszukiwaniach pracowników, właśnie wzdłuż linii kolejowych. Dla wielu to jedyna szansa, by pozyskać pracownika, kupić mu bilet i chociaż częściowo złagodzić presję płacową, w której istotnym argumentem są koszty dojazdu do pracy. Czas dojazdu już się tak bardzo nie liczy, chociaż w przypadku kolei, też nie wygląda to źle. Chyba że daną linię obsługują pociągi kursujące bardzo nieregularnie w ciągu dnia. Wtedy, po zakończonej zmianie, trzeba na nie czasem długo czekać.

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania
07 02 24

Żabka poza Polską. Stworzy sklepy stacjonarne za granicą?

Żabka planuje ekspansję za granicą. Pierwszym krokiem jest nowa jednostka. Utworzona właśnie Żabka International ma zajmować się rozwojem…
żabka

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier