Przejście z etatu na umowę B2B może być szansą na większy biznes. Jeśli jednak liczysz, że będzie jak dawniej…jesteś w błędzie. Cała operacja wiąże się z wydatkami. Oto zestawienie kosztów na start

Jeśli kusi Cię perspektywa prowadzenia własnego biznesu, lub Twój szef zachęca Cię do współpracy w wariancie B2B, musisz pamiętać, że cała operacja oznacza konkretne koszty na start. Jeśli liczysz, że będzie jak dawniej… jesteś w błędzie.

Współpraca B2B a koszty

Patrząc na statystyki dotyczące nowo powstających jednoosobowych działalności gospodarczych i wyraźnie rysujący się rosnący trend, trudno wykluczyć, że spora część tych biznesów to nic innego jak „swap” etatu na B2B.

Wiele osób podejmując decyzję o przejściu na własną działalność nie bierze pod uwagę początkowych kosztów, lub znacznie je zaniża. A nie są one niskie. Przygotowaliśmy wstępną kalkulację, która może być pomocna przy podejmowaniu decyzji o przejściu na B2B.

Komputer do pracy w JDG

Na początek podstawowe narzędzie pracy, które dotąd na etacie musiał zapewnić Ci szef. Teraz, kiedy sam jesteś sobie pracodawcą, musisz wyposażyć, się w niego we własnym zakresie. I nie są to małe koszty.

CZYTAJ TAKŻE: Jak wycenić jednoosobową działalność gospodarczą?

Między bajki trzeba włożyć opowieści o tym, że budżetowy komputer za 1.200 złotych spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Jeśli zależy Ci na stabilności działania, wyższej kulturze pracy, szybkości włączania systemu operacyjnego i niskiej awaryjności, wydasz na ten cel minimum 2.000 złotych w wariancie używanego komputera poleasingowego z biznesowej linii.

Optymalna decyzja, którą podejmuje wielu startujących z własnym biznesie to nowy sprzęt ze średniej półki za około 3-3,5 tys. złotych.

Jeśli jednak Twoja praca wymaga zaawansowanego sprzętu np. do obróbki grafiki, materiałów multimedialnych lub cyfrowych projektów, wówczas będzie to sprzęt, którego ceny zaczynają się od 5 tysięcy w górę.

Dla naszej kalkulacji, której łączną kwotę przedstawimy pod koniec, przyjmijmy średnią cenę za komputer w wysokości 3000 zł.

Doliczmy do tego drukarkę za 1000 złotych – mimo cyfryzacji wielu procesów, czasem trzeba coś wydrukować.

Telefon komórkowy dla JDG

Oczywiście, możesz zamienić swój prywatny telefon w służbowy. Jeśli jednak chcesz oddzielić obie sfery, lub dotąd używałeś służbówki również do połączeń prywatnych, musisz wkalkulować koszt zakupu nowego aparatu. Średniej klasy telefon, który nie jest ani flagowcem, ani budżetowym kompromisem kosztuje w okolicach 1.600-2.000 złotych.

CZYTAJ TAKŻE: TOP 5 telefonów do firmy do 2000 złotych (lato 2021)

Oczywiście, nawet jeśli weźmiesz przysłowiowy telefon „za złotówkę”, zapłacisz tyle samo, jednak na raty w ramach rocznego kontraktu. Doliczając do tego abonament z dużym pakietem danych np. 40 GB na poziomie 100 zł miesięcznie, roczny koszt samych usług telekomunikacyjnych będzie w granicach 1200 złotych (bez telefonu).

Do końcowej kalkulacji przyjmy sam zakup telefonu za 2.000 złotych – jako koszt początkowy.

Biuro dla JDG

Tu możesz sporo zaoszczędzić, jeśli planujesz pracować z domu. Co ciekawe, coraz więcej osób prowadzących JDG i niezatrudniających pracowników, decyduje się na wynajem miejsca, z którego będą mogli na spokojnie popracować, spotkać się z kontrahentem, gromadzić dokumentację. Cena najmu niewielkiego biura na przedmieściach dużego miasta to koszt około 400-500 złotych miesięcznie.

Problem w tym, że wielu miastach powiatowych brakuje takich biur i naprawdę ciężko jest znaleźć coś sensownego w takiej kwocie. Dość gęsto robi się także na rynku większych miast, gdzie coraz więcej osób nie chce dłużej pracować z domu i szuka kąta dla swojego biznesu. Stąd można się spodziewać, że ceny takiego najmu będą rosły.

Jeśli będziesz świadczył usługi dla jednej firmy w wariancie B2B, możesz „podnająć biurko” u swojego klienta. To dość często stosowana praktyka. Nie ma jednak nic za darmo. Często wiąże się to z symboliczną opłatą np. 100 lub 120 złotych, ale odchodzą wydatki na internet czy prąd.

Internet szerokopasmowy dla JDG

Jeśli Twoja praca nie wymaga „kosmicznego” transferu, a jedyne, do czego używasz komputera to przesyłanie ofert, księgowość, odbieranie maili, nie musisz wydawać wiele. Za kilkadziesiąt złotych miesięcznie znajdziesz internet do 100 Mb/s, który spokojnie wystarczy Ci, nawet na oglądanie filmów w VOD w przerwie (jeśli będziesz miał na to czas).

Koszty routera i podłączenia, często są w cenie usługi, jednak kontrakt musisz podpisać na 12 lub 24 miesięcy. Zwróć uwagę, czy bez problemu, Twój usługodawca zmieni punkt dostępowy jeśli np. po pół roku zdecydujesz się na zmianę lokalizacji biura. To ważne, by nie brnąć w niepotrzebne koszty. W ramach jednego miasta, aglomeracji lub gminy zazwyczaj nie ma z tym problemu. Przyjmijmy, że na start wydasz 100 zł z ewentualną aktywacją lub kosztami połączenia (choć wcale nie muszą się pojawić).

Biuro rachunkowe dla JDG

Tutaj jest wiele opcji – od prostych rozwiązań połączonych z bankowym kontem dla firm, po biura, które prowadzą księgowość i doradztwo w tym zakresie. Dla naszych kalkulacji przyjmijmy podstawowe usługi księgowo-rozliczeniowe z usługą gromadzenia dokumentów, za które zapłacimy  około 150-200 złotych miesięcznie. Może się okazać, że pierwsza opłata, będzie zawierała usługę wsparcia zakładania jednoosobowej działalności gospodarczej. Wtedy najpewniej zapłacimy nieco więcej.

Co pominęliśmy w kalkulacji?

Z oczywistych względów pominęliśmy w tej kalkulacji zakup samochodu na firmę. Większość osób podejmuje decyzję w tej kwestii na nieco dalszym etapie. Nie uwzględniliśmy także kosztów dodatkowych ubezpieczeń, które do tej pory brał na siebie pracodawca (oferta jest bardzo szeroka). Nie uwzględniliśmy także specyficznego sprzętu wykorzystywanego w różnych rodzajach działalności. Inne koszty w tym względzie poniesie płytkarz, a inne mała firma poligraficzna. Dlatego dla jasności przekazu, nie wchodziliśmy w szczegóły.

Ile kosztuje przejście z etatu na B2B?

Zsumujmy podstawowe koszty wystartowania z własną firmą. Wynika z nich, że na start musimy wydać przynajmniej 6.800 złotych, nie licząc dodatkowego wyposażenia wynikającego ze specyfiki naszej działalności. Jeśli przygotowujesz już biznesplan, koniecznie uwzględnij te wydatki w swoim budżecie.