2 min. czytania

W przemyśle zaczyna robić się źle. Rekrutacje wstrzymane

Rekrutacje wstrzymane
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
02 11 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Rekrutacje wstrzymane, zakupy nowych towarów zablokowane – takie decyzje podejmuje coraz więcej firm przemysłowych. Informuje o tym Konfederacja Lewiatan, analizując najnowsze wyniki badań nastrojów przedsiębiorców. Indeks PMI spadł z 43 punktów we wrześniu do zaledwie 42 w październiku.

Rekrutacje wstrzymane – co dalej?

Rekrutacje wstrzymane! Takie decyzje zapadają w wielu polskich firmach. Niemal równolegle podobne cięcia dotyczą zakupów. Patrząc na pomiar indeksu PMI za październik, dziś nikt nie ma wątpliwości, że to tylko kwestia czasu, kiedy firmy odczują brak nowych zamówień oraz spadek produkcji. Nie są to nastroje wyłącznie polskie. Zły klimat dla przemysłu panuje na rynkach praktycznie w całej Unii Europejskiej. Trudno w takiej sytuacji zatrudniać nowe osoby. Hamowanie gospodarki może przełożyć się na zgoła inne decyzje. Np. redukcji zatrudnienia. Póki co jednak, w danych makroekonomicznych gwałtownego wyhamownia… nie widzimy.

Gdyby brać pod uwagę wcześniejsze odczyty PMI oraz nastroje w firmach, solidne wyhamowanie już powinno nastąpić. Polska gospodarka, póki co, daje sobie radę, choć realia zdają się być coraz trudniejsze.

Zamówienia spadają

Zamówienia z zagranicy są coraz niższe z miesiąca na miesiąc. Według  "twardych liczb", to już ósmy miesiąc z rzędu, w którym widzimy coraz wyraźniej tę tendencję. Do tego dochodzi inflacja, nie tylko ta CPI, ale również producencka. „Koszty produkcji rosną z miesiąca na miesiąc. W takiej sytuacji trudno o wiarygodne prognozy. Klienci pytają o ceny za dwa, trzy miesiące, a nam naprawdę trudno odpowiedzieć na to pytanie. Działamy w warunkach dużej nieprzewidywalności” – przyznaje w rozmowie z Magazynem Firma jeden z menadżerów w firmie produkcyjnej na Mazowszu.

Mariusz Zielonka, ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan, w najnowszym komentarzu nie sili się na optymizm. Po prostu jest źle. „Prawdopodobnie zaczynają się też obawy o brak możliwości dalszego przekładania wzrostu kosztów działalności na cenę produktów i usług. Mimo tego, że popyt konsumpcyjny nie słabnie, tak jak można było tego oczekiwać, pracodawcy zaczynają podchodzić do tej sytuacji dużo bardziej pragmatycznie. Wstrzymywane są  rekrutacje oraz blokowane zakupy nowych towarów.  Te spadały w październiku w najszybszym tempie od niemal dwóch i pół roku. Firmy wolały wykorzystywać wcześniej zgromadzone zapasy, zwłaszcza, że wzrosły oczekiwania dotyczące obniżki cen materiałów w nadchodzących miesiącach”.

Oczekiwania rozmijają się z rzeczywistością

Pewnym pocieszeniem może być fakt, że choć PMI szoruje po minimalnych wartościach w 2022 roku, w tym roku, w ocenie Zielonki nie zobaczymy wyraźnego wyhamowania w polskim przemyśle. Miejmy więc nadzieję, że polskie firmy będą dużo odporniejsze, niż sugeruje to pesymizm przedsiębiorców.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne Problemy finansowe to nie tylko…
problemy_finansowe

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier