magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Bierzemy co jest, albo czekamy kilka miesięcy. Jeśli chcesz nowy samochód dla firmy, przygotuj się na niemałe problemy. Kryzys na rynku półprzewodników mocno uderzył w branżę motoryzacyjną, a ta w dobie zwiększonego popytu popadła w ogromne problemy.

Samochód dla firmy – problemy z zakupem

Kto w ostatnich miesiącach odwiedził salon samochodowy z zamiarem zakupu konkretnego modelu w wybranej wersji wyposażeniowej, często przecierał oczy ze zdumienia. Termin odbioru auta, jaki padał w trakcie rozmowy, przypominał bardziej pierwszą wolną datę konsultacji u lekarza specjalisty na NFZ. Ten, kto potrzebował samochód dla firmy na „już”, zbyt dużego wyboru nie miał. Albo bierze się to, co jest aktualnie na stocku dealera, albo trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Półprzewodniki a branża motoryzacyjna

Przy okazji wrześniowych targów motoryzacyjnych w Monachium, dziennikarka CNBC rozmawiała z przedstawicielami czołowych producentów branży motoryzacyjnej. Zgodnie przyznawali oni, że problem z półprzewodnikami, które są kluczowym elementem nowoczesnych aut, z ogromną mocą uderza w ich biznes. Co więcej, przedstawiciele VW, Forda czy Daimlera zgodnie stwierdzają, że nie wiadomo kiedy ten problem zostanie rozwiązany.

CZYTAJ TAKŻE: 5 najciekawszych samochodów, na które można otrzymać dofinansowanie

Dlaczego chipy są tak ważne w branży motoryzacyjnej?

Szef europejskiego Forda, Gunnar Herrmann w rozmowie z CNBC wskazał, że niedobór na rynku chipów może zakończyć się w 2024 roku, ale pewności co tego nikt nie ma.

Dlaczego półprzewodniki są tak ważne w branży moto? Weźmy przykład. Bardzo popularny w polskich realiach samochód dla firmy Ford Focus ma na swoim pokładzie 300 chipów. W przypadku aut elektrycznych liczba ta, może być nawet… dziesięciokrotnie (!) wyższa. To pokazuje, że współczesny samochód bez chipów nie pojedzie. Branża motoryzacyjna również.

Co się stało na rynku półprzewodników?

Żeby być fair wobec naszych czytelników, powinniśmy powiedzieć „Dziwna sprawa, nikt tego do końca nie wie”. Rzeczywiście sytuacja jest złożona. Analizując jednak sytuację na rynku, można dostrzec pewną „historię choroby”. Około półtora roku temu pojawiły się problemy z dostępnością zaawansowanych kart graficznych i komputerów gamingowych. Tłumaczono to wzrostem popytu spowodowanym powstawaniem potężnych „koparek” kryptowalut w Chinach. Problem jednak okazał się głębszy. Producenci podzespołów komputerowych przyznawali, że nie wyrabiają się z zamówieniami. Krótko mówiąc - klęska urodzaju. Do tego doszło kilka zdarzeń losowych jak pożar jednej z fabryk w Japonii, załamanie pogody w Teksasie i… koronakryzys.

W czasie pandemii, najpierw branża motoryzacyjna się zamknęła. Spadła sprzedaż, a w salonach hulał wiatr. Taki stan trwał niedługo, bowiem szybko konsumenci doszli do wniosku, że w tych zwariowanych czasach własny samochód do podstawa egzystencji i ruszyli z zamówieniami. Równowaga dostaw półproduktów i surowców została naruszona, a ciężki jak nigdy portfel zamówień coraz bardziej ciążył na terminowości i dostawach. Efekt: z fabryk wyjeżdżały niekompletne auta, które czekały na parkingu „półproduktów” na brakujący jeden, dwa, lub kilkanaście podzespołów.

Samochód dla firmy – coraz częściej używany

Ze strony samych przedsiębiorców coraz częściej słychać, że samochody już eksploatowane we flotach zostaną w firmie na dłużej. Co ciekawe, niektórzy szukają tymczasowych rozwiązań na rynku wtórnym.

Są firmy, które w pilnej sytuacji wybierają auto wśród egzemplarzy poleasingowych, a nawet z komisu. Należy się więc spodziewać, że auta używane będą lepiej trzymać cenę. W tej sytuacji przeciętny Kowalski będzie sięgał po starsze i tańsze modele. Widać to już w statystykach. Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, średnia wieku sprowadzanych aut do Polski w sierpniu pobiła historyczny rekord – 12,1 roku. Takiego wyniku, nie było NIGDY w 21-letniej historii gromadzenia takich danych przez CEPiK.

To Cię zainteresuje

Finansowanie aut firmowych - jakie są ich rodzaje?

Posiadanie floty samochodowej jest bardzo istotne z punktu widzenia większości firm. Pojazdy firmowe są wykorzystywane do realizacji usług…

Izera – polski samochód elektryczny na platformie Geely

Spółka ElectroMobilty Poland (EMP) zdecydowała. Chiński Geely Holding będzie partnerem technologicznym marki Izera – polskiego samochodu elektrycznego. Izera…
Izera

10 najczęściej leasingowanych aut dostawczych. Ranking 2022

Zobacz 10 najczęściej leasingowanych aut dostawczych w Polsce. Dwóch potentatów, a potem długo, długo nic. Serwis fmleasing.pl na…
auta dostawcze

Kilometrówka 2023 - będzie podwyżka?

Znasz kilometrówkę na pamięć? Niebawem po wielu latach, stawka zostanie nareszcie uaktualniona. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt rozporządzenia, a…
kilometrówką

Licytacje komornicze. Samochody dostawcze da się kupić. Sprawdziliśmy jakie!

Kiedy na rynku auta drożeją, a wybór jest czasem iluzoryczny, warto zajrzeć na licytacje komornicze. Samochody dostawcze potrzebne…
Licytacje komornicze. Samochody dostawcze

Najgorszy biznes w Polsce? Tam pracodawców wspierają nawet związkowcy!

Wyobraźcie sobie prowadzenie firmy, która od 18 lat nie mogła podnieść cen za swoje usługi. Tak właśnie jest…
najgorszy biznes w Polsce

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier