SEO, czyli pozycjonowanie stron to stosunkowo nowy zakres usług. Czym wyróżnia się SEO? Czy lepiej zaufać agencji, czy można skutecznie wdrożyć je na własną rękę?

SEO – co trzeba wiedzieć?

Jest to zbiór działań, które mają jeden nadrzędny cel: zwiększyć widoczność naszej strony w Google. Dlaczego właśnie w tej wyszukiwarce? Ponieważ szacuje się, że w Polsce odpowiada ona za około 96% zapytań w sieci. Oznacza to, że takie usługi, jak Bing czy DuckDuckGo są dość niszowe.

Na pozycjonowanie stron składa się wiele kwestii. Wbrew obiegowej opinii, SEO nie ogranicza się tylko i wyłącznie do kwestii technicznych. Warto pamiętać też o tym, że sam zakup linków może nie wystarczyć, by szybko zbudować widoczność serwisu.

Równie ważną rolę odgrywa content, czyli treści, jakie umieszczamy na naszej stronie. Warto wskazać też na artykuły w portalach zewnętrznych, które mają dać nam linka, tym samym budując autorytet naszego serwisu. Wreszcie, nie sposób nie docenić też jakości samej domeny. Dlaczego?

SEO a domena naszej strony

Istnieją dwa główne sposoby na pozyskanie domeny: możemy ją kupić z rynku pierwotnego (czyli wybieramy dla siebie nową domenę, której nikt przed nami nie rejestrował) lub z rynku wtórnego. W tym drugim scenariuszu można skorzystać na przykład z giełdy domen.

ZOBACZ TEŻ: Firmowa strona po ukraińsku – sposób na zwiększenie liczby klientów?

Jeśli serwis miał dobry profil linków to taka „używana” domena potrafi kosztować bardzo dużo, czasem nawet i kilkadziesiąt tysięcy złotych. Znacznie skraca to jednak czas niezbędny do optymalnego wypozycjonowania serwisu w Google.

Czy można pozyjonować serwis samodzielnie?

Tak, z technicznego punktu widzenia jest to możliwe. Warto jednak pamiętać o tym, że bezkosztowe pozycjonowanie strony to ogromne wyzwanie. Liczba darmowych narzędzi jest niewielka, a linki z forów dyskusyjnych, które będziemy samodzielnie umieszczać, mogą dawać znikome efekty.

Oczywiście, GSC oraz Google Analytics, czyli dwa najpopularniejsze narzędzia, jakie dostarcza nam Google, są darmowe. Jeśli jednak chcemy analizować dużo ważnych danych, a także typować frazy, to zwykle trzeba posiłkować się narzędziami płatnymi.

Dobrej jakości treści też można stworzyć samodzielnie, jednak odpowiednie nasycenie ich frazami i słowami kluczowymi (które oczywiście będą poprawnie wytypowane) to zadanie czasochłonne. W praktyce o wiele lepiej zlecić je fachowcom. Podobnie, jak cały proces pozycjonowania.

Jak wygląda pozycjonowanie przez fachowców i ile kosztuje?

Najważniejszym elementem jest audyt SEO, czyli raport o stanie witryny. Dokument musi poruszać wszystkie kluczowe obszary, a jego przygotowanie może trwać nawet i kilka tygodni. Audyt SEO to w pewnym sensie mapa drogowa, dzięki której można wdrożyć najlepszy zestaw działań. Czasem wystarczy zoptymalizować stronę, a kiedy indziej trzeba budować profil linków.

Niestety, ale nie istnieje jedna, uniwersalna wycena. Wiele zależy od wielkości naszej strony oraz od efektów, jakie chcemy uzyskać. O wiele łatwiej będzie nam „wbić się” na frazy, które nie są zbyt oblegane niż na te topowe, na które pozycjonują się też największe sklepy w Polsce i na świecie.