Kiedyś wystarczyło zaproponować kandydatowi umowę o pracę, a potem regularnie wypłacać pensję. To były jedyne uznawane przez szefów potrzeby pracowników. Te czasy już dawno przeszły do lamusa. Zamiast pytać podwładnych czy jesteś super szefem, przeczytaj niniejszy artykuł.
CZYTAJ TAKŻE: Niezbędnik szefa… 5 rzeczy, które koniecznie musisz mieć na biurku.
Oczekiwania zespołu zatrudnionych osób ewoluują. Coś, co kiedyś było luksusem, dzisiaj znajduje się w przedziale „must have”. Dlatego rośnie liczba pozapracowych benefitów. Karty do klubów sportowych, darmowe bilety do kina, firmowy ekspres do kawy z ogromnym zapasem ziaren, owocowe dni. Do tego pokój do odpoczynku czy darmowe masaże. Firmy prześcigają się w wymyślaniu zachęt dla najlepszych na rynku. Warto, bo dobrego pracownika trudno znaleźć, a ten który będzie zadowolony z pracy zostanie z tobą na długo. Ale poza infrastrukturą i systemem wewnętrznych korzyści coraz większe znaczenie ma osobowość szefa.
CZYTAJ TAKŻE: Dla ucha i oka – wieża hi-fi do gabinetu szefa. Czy ktoś jeszcze kupuje wieże hi-fi?
Kiedyś mówiło się, że szefem trzeba się urodzić. Na szczęście, nie. Ale w osiągnięciu sukcesu na tej zawodowej pozycji z pewnością pomogą wymienione niżej cechy. Tym bardziej, że pracownicy je bardzo cenią. Szczególnie ci młodsi nie zgadzają się na niesprawiedliwe traktowanie i nie chcą współpracować z osobami, które nie reprezentują nowoczesnego podejścia.
CZYTAJ TAKŻE: Szef może „siłą” wysłać pracownika na zaległy urlop za 2020 rok
Pracodawca posiadający wiedzę i chętnie dzielący się nią z pracownikami to marzenie wielu zatrudnionych. Kompetentny szef rozumie problemy i potrafi pomóc w ich rozwiązaniu. Nie stawia nierealnych wymagań. Jest niedoścignionym wzorem i motywatorem do poszerzania wiedzy i zdobywania nowych kompetencji.
Super szef podczas nagradzania kieruje się osiąganymi przez dają osobę wynikami, a nie osobistymi pobudkami. Każdy z prawników wie, co musi zrobić by dostać awans czy premię. Sprawiedliwość przydaje się także w czasie firmowych sprzeczek. Dobry szef rozwiązuje problemy niczym Salomon. Co nie oznacza, że w razie przewinienia pracownika puszcza je mimo uszu. Nie, ale podejmowane przez niego kroki są adekwatne do sytuacji. Co więcej, super szef wie, że czasem warto dać drugą szansę.
CZYTAJ TAKŻE: Jakie są dodatkowe obowiązki pracodawcy zimą
Dobre słowo potrafi zdziałać cuda. Nie doceniamy, jak motywująca może być pochwała. A super szef o tym wie, i co ważne stosuje to w praktyce. Dodatkowo dzięki posiadanej wiedzy i znajomości swoich podwładnych na bieżąco monitoruje realizowane przez nich działania i wykonywany progres. Poklepanie po ramieniu jest ważne, pamiętaj o tym.
Stosunek pracy jest specyficzny. Szef wydaje polecenia, pracownik je wykonuje. Ale zamiast bezwzględnego wymagania posłuszeństwa, warto spojrzeć na zespół bardziej wyrozumiałym okiem. Każdy jest człowiekiem, może mieć gorszy dzień, czy chore dziecko. Super szef nie ocenia danej osoby przez pryzmat jednej wpadki, umie i chce spojrzeć na całokształt. Nie wymaga też bezproduktywnego siedzenia przy biurku, gdy wie że w życiu osobistym pracownika dzieją się tragedie. Ludzi szef rozumie.
Wzloty i upadki to biznesowa codzienność. Pracownicy nie powinni jednak odczuć napięcia. Najlepsi szefowie potrafią opanować nerwy i strach, by nie burzyć bezpieczeństwa podwładnych. Nie wyładowują także swoich frustracji na zespole. Panowanie nad emocjami to bardzo cenna cecha, nie tylko w biurze, ale i w życiu.