magazyn-firma
2 min. czytania

Sprzedaż w czasach inflacji. Wyniki zaskakują handlowców

sprzedaż
Autor
redakcja
Opublikowano
21 12 21

Sprzedaż w czasach inflacji w wersji turbo nie może być imponująca. Błąd! To, co się dzieje w polskiej gospodarce, nie pierwszy raz wymyka się z racjonalnych kalkulacji makroekonomistów. Mimo najwyższej w XXI wieku inflacji Polacy kupują na potęgę.

Sprzedaż w czasach inflacji, pandemii i niepewności

Kiedy oglądamy film katastroficzny, spodziewamy się nieuchronnej katastrofy. Kiedy wszystko drożeje, jesteśmy niemal pewni, że sprzedaż spadnie. Czarne wizje, przynajmniej na razie, możemy odłożyć jednak na bok.

CZYTAJ TAKŻE: Firma i inflacja. TOP5 pomysłów na drożyznę

Sprzedaż w czasach inflacji może wyglądać dobrze, a nawet lepiej niż spodziewają się tego ekonomiści. Jak donosi Główny Urząd Statystyczny, sprzedaż detaliczna liczona w cenach stałych urosła w listopadzie 2021 roku o… 12,1% w stosunku do sytuacji sprzed roku. Co takiego się stało? Dodajmy, że nawet optymiści wśród ekonomistów, jeśli wskazywali na wzrost, to maksymalnie jednocyfrowy.

Co się stało ze sprzedażą detaliczną?

Jeśli teraz opisujemy sprzedaż w czasach inflacji, to w ubiegłym roku, w listopadzie pisaliśmy o sprzedaży w czasach pandemii. Co prawda problemu z wirusem nie rozwiązaliśmy, ale w ubiegłym roku była zupełnie inna sytuacja. Listopad 2020 zaczęliśmy rządowym cmentarnym lockdownem. Potem doszły lekcje zdalne dla młodszych uczniów i kolejne branże wyłączane z normalnego działania. Tyle i aż tyle. Dziś, w środku czwartej fali takich obostrzeń nie ma.

Dochodzimy więc do pojęcia „efekt bazy”. O ile w listopadzie 2020 roku był spadek sprzedaży detalicznej o 5,3%, to teraz „zrobienie wyniku” było dużo prostsze. A gdzie w tym wszystkim efekt rekordowej inflacji? Spokojnie, pewnie nadejdzie, ale jeszcze nie teraz. Grudzień tradycyjnie też może wyglądać „nieźle”, bo przecież nadchodzą święta. Przełożenia inflacji na sprzedaż można zatem spodziewać się dopiero w nadchodzącym roku. Gorzej jeśli zadziała ze zdwojoną siłą.

Handel wraca do czasów sprzed pandemii

Skoro obostrzeń nie ma, handel powoli mógł powracać do normalności. O ile możemy tak nazwać czas z inflacją na poziomie 7,8% (odczyt za październik 2021 r.).  Ekspert ekonomiczny Konfederacji Lewiatan Mariusz Zielonka zwraca uwagę również na niską bazę. Dodaje jednak, że mimo wszystko wynik sprzedaży detalicznej z listopada osiągnął poziom znacznie przekraczający oczekiwania. Jak przyznaje – to duże zaskoczenie. „Pomimo efektu bazy, można wnioskować, że obywatele ruszyli wcześniej do sklepów z obawy o kolejne możliwe restrykcje. Dodatkowo pozytywnego efektu wzrostu można upatrywać w zaniepokojeniu o ciągle rosnące ceny produktów i usług” – czytamy w komentarzu Lewiatana.

CZYTAJ TAKŻE: Pomysł na biznes. Nie zgadniesz jakich zleceń firmy remontowe mają najwięcej!

Co sprzedaje się najlepiej mimo inflacji?

Kto zatem odpowiada za nadspodziewany wzrost sprzedaży? Wynik mocno wykręciły sklepy odzieżowe i obuwnicze (wzrost o prawie 56%!). Na drugim biegunie jest spadek w kategorii pojazdów, motocykli oraz części. Można było się go spodziewać. Kryzys mikroprocesorów robi swoje.

Czy grudzień tradycyjnie zaskoczy nas równie wysokim odczytem? Niewykluczone. Tu również możemy spodziewać się nie tylko „efektu św. Mikołaja”, ale także niskiej bazy, która w obliczu pandemicznych obostrzeń sprzed roku może być decydująca. Wszak zamkniętych galerii dziś nie ma. Wysokie ceny i owszem.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Made in Poland. W jakich branżach Polacy są wśród liderów? (WIDEO)

W jakich branżach Polacy są wśród światowych liderów? Okazuje się, że etykieta made in Poland na niektórych towarach…
Made in Poland

Frankowicze w tarapatach. Najpierw cios od Moskwy, teraz od Berna

Ogłoszenie mobilizacji przez Putina umocniło w środę franka, uznawanego za bezpieczną przystań do rekordowych poziomów. 24 godziny później…
Frankowicze

Pieniądze dla firm. Będzie pomoc publiczna w związku z cenami energii

Będą pieniądze dla firm, w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024 – wynika z przyjętego…
Pieniądze dla firm

Inflacja ekstremalna, czyli inflacyjna krzywa cukrowa

Jeśli szukamy towaru, który najmocniej kojarzy się z obserwowaną inflacją, to bez chwili zastanowienia wskazalibyśmy lidera podwyżek cen.…
Inflacja

ZPP: Nastroje w MŚP najgorsze w historii. Jest bardzo źle

Nastroje w MŚP są najgorsze w historii, wynika z badania „Busometr ZPP” realizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.…
Nastroje w MŚP

Płaca minimalna 2023. Przedsiębiorcy: będą fatalne następstwa

To już przesądzone. Płaca minimalna 2023 wyniesie 3.490 złotych od 1 stycznia, oraz 3.600 złotych od 1 lipca.…
Płaca minimalna 2023
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier