Spójrzmy najpierw na prognozy demograficzne naszego kraju. Jeszcze w połowie ostatniej dekady liczba osób w wieku poprodukcyjnym wynosiła około 7 mln osób. Analiza populacji wskazuje, że w 2035 roku będzie to już 10 mln osób. Grupa osób w wieku 80+ w najbliższych latach wzrośnie dwukrotnie.
Taka diagnoza, nawet jeśli jest obarczona pewnym błędem, pokazuje, że produkty i usługi srebrnej gospodarki będą dźwignią dla wielu branż. Nawet takich, które na pierwszy rzut oka mogą wydawać się dalekie od tej grupy odbiorców. W Europie Zachodniej coraz większa grupa programistów pracuje nad aplikacjami mobilnymi z wygodną, dużą i kontrastową czcionką. Nie brakuje także nowych patentów z zakresu produktów usprawniających ruch, czy wspierających proste ćwiczenia fizyczne. W srebrnej gospodarce, jak podkreślają specjaliści, aktualne jest amerykańskie powiedzenie sky is the limit. Niewykluczone, że w Polsce powinniśmy myśleć w tej właśnie kategorii.
CZYTAJ TAKŻE: Będzie boom na pompy ciepła? Pomysł na biznes
Oczywiście najprościej jest rysować dalekosiężne plany na czasy, w których baza odbiorców srebrnej gospodarki będzie bardzo szeroka. A dlaczego nie wziąć pod uwagę fakt, że już teraz potencjalnych klientów jest całkiem sporo? I choć polskie emerytury nie są spektakularne, a w dobie inflacji może się wydawać, że osoby starsze stać na niewiele, zapominamy o jednym czynniku: efekcie skali. Już teraz perspektywa wygląda imponująco. Wejście w srebrny biznes w 2022 roku może przy dobrym planie, zapewnić sukcesywny rozwój przedsięwzięcia.
Rząd właśnie ogłosił skalę tegorocznych podwyżek świadczeń emerytów i rencistów. Wbrew zapowiedziom, nie wyniesie ona 5,7% ale aż… 7%. To oznacza, że tylko w tym roku do dyspozycji emerytów trafi dodatkowe 18,4 mld złotych. Jeśli do tego doliczymy obiecane 13. i 14. emerytury, skala może być naprawdę spora.
To najtrudniejsza, część biznesplanu. Osoby starsze nauczone są, oglądać złotówkę z każdej strony. Długo zastanawiają się, czy sięgnąć po dany produkt, czy usługę. Zdobycie zaufania i przedstawienie realnych korzyści może być w tym aspekcie najtrudniejsze. Jak pokazują różnego rodzaju badania, szansę na sukces wśród starszych klientów mają nie tylko produkty i usługi związane ze zdrowiem i poprawą jakości życia. Szansę na odniesienie sukcesu mają także inne gałęzie gospodarki jak elektronika, sprzęt AGD, ergonomiczne meblarstwo oraz turystyka. Choć pewnie lista ta, powinna być o wiele dłuższa. Już teraz.