magazyn-firma

Cena brutto w dół, cena netto w górę. Tak najprościej należy wytłumaczyć to, co się wydarzyło przy okazji ostatniej cenowej operacji rządu. Przypomnijmy, wprowadzona Tarcza Antyinflacyjna 2.0. obniża VAT na benzynę, olej napędowy i LPG. Ale czy ktoś powiedział, że spadnie także cena netto? Otóż nic z tego.

Tarcza antyinflacyjna nie dla przedsiębiorców

Przeciętny Kowalski pracujący na etacie i podjeżdżający na stację paliw, efekt Tarczy widzi od razu. Na pylonie przed wjazdem ceny wyraźnie spadły. Przedsiębiorca, który odlicza VAT, musi jednak na to zagadnienie spojrzeć zupełnie inaczej. Jego interesuje bardziej cena netto. A ta, jak się okazało, ostatnio wzrosła. To oznacza, że osoba prowadząca działalność gospodarczą, na tarczy antyinflacyjnej nie skorzysta wcale.

CZYTAJ TAKŻE: Tarcza antyinflacyjna. Informacja przy kasie jak rządowa reklama

Na facebookowym fanpage’u „Biznes na ostro” pojawiło się ciekawe obliczenie jednego z przedsiębiorców. Pod koniec stycznia zatankował on pełny bak paliwa, płacąc 5,89 zł brutto, czyli 4,79 netto. Teraz, w czasie powrotu z ferii kupił paliwo za 5,32 zł brutto (mniej prawda?), ale 4,92 zł netto! To oznacza, że dla tego przedsiębiorcy litr paliwa zdrożał o około 10-12 groszy na litrze. Cuda? Nie. To matematyka, która znów demaskuje, że to, co ma być skuteczne, skutecznym wcale dla wszystkich nie jest

Ceny paliw dla przedsiębiorców

Ok. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że na cenę netto wpływ ma wiele czynników. Nie czas, i nie miejsce, by teraz po raz kolejny te mechanizmy opisywać. Jak ma jednak czuć się przedsiębiorca, który znów widzi, że to, z czego cieszą się inni, jego nie dotyczy? I to wyłącznie dlatego, że pewnego dnia wziął sprawy w swoje ręce, założył biznes i ciężko pracuje na dobry wynik PKB polskiej gospodarki? A przy okazji utrzymuje miejsca pracy.

Dlaczego tarcza antyinflacyjna nie działa?

Obniżenie samego VAT-u na paliwa to działanie obliczone w bardzo krótkiej perspektywie. Przeciętny Kowalski się ucieszy. Ba, powie nawet, że rząd walczy z jednym z czynników, który napędza inflację. Bo przecież droższe paliwa, to droższy transport – pieczywa, wędlin, makaronu, piwa… Guzik prawda.

Sami Państwo widzicie, że tak to nie działa. Bo skoro dostawca chleba, kiełbasy podwawelskiej, czy majonezu płaci za paliwo de facto więcej, to „paliwowy” element inflacyjny nadal istnieje i ma się doskonale! A inflacja nakręca się dalej. No cóż. Ta tarcza chroni wybiórczo.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

Podatek od nadmiarowych zysków. Która firma go zapłaci?

Podatek od nadmiarowych zysków, traktowany przez wielu jako „podatek Sasina” ma dotyczyć firm zatrudniających ponad 250 osób. Zapisano…
podatek od nadmiarowych zysków
27 09 22

Kontrola konta przez skarbówkę. Kiedy fiskus może „wjechać” na rachunek?

Od 1 lipca tego roku fiskus może więcej. Kontrola konta przez skarbówkę jest możliwa dzięki nowym przepisom. „Wjazd”…
kontrola konta przez skarbówkę

Będzie porównywarka cen węgla. I to rządowa!

26 września 2022 rusza rządowa porównywarka cen węgla, a dokładnie możliwość rejestracji w niej przedsiębiorców. Kancelaria Premiera uruchomiła…
porównywarka cen węgla

CEIDG czeka rewolucja! Co się zmieni w jednym okienku?

CEIDG czeka rewolucja. Zresztą kolejna już w ostatnich latach. Tym razem resort rozwoju przygotował nowelizację ustawy regulującej działanie…
CEIDG

Frankowicze w tarapatach. Najpierw cios od Moskwy, teraz od Berna

Ogłoszenie mobilizacji przez Putina umocniło w środę franka, uznawanego za bezpieczną przystań do rekordowych poziomów. 24 godziny później…
Frankowicze
20 09 22

Ile kosztuje polecony priorytet? Poczta Polska znów podnosi ceny

Ile kosztuje polecony priorytet? Odpowiedź na to pytanie znów zmieni się od 1 października 2022 r. Poczta Polska…
Ile kosztuje polecony priorytet?
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier