Transport towarów na Białoruś jest coraz trudniejszy. Najnowszy pomysł władz w Mińsku na plomby geolokalizacyjne dla transportu z Polski trudno odczytywać inaczej, jak piętrzenie biurokracji i obowiązków. Specjalny komunikat w tej sprawie można przeczytać właśnie na platformie puesc.gov.pl

Transport towarów na Białoruś. Potrzebna plomba GPS

8 grudnia 2021 roku władze w Mińsku wprowadziły obowiązek używania tzw. plomb nawigacyjnych. Współpracują one z systemem geolokalizacyjnym GPS a także umożliwiają kontrolę przejazdu. Od tego dnia, muszą być one nakładane na pojazdy ciężarowe, które przewożą produkty z Polski na Białoruś.

Jak widać, mimo że granica dla transportu pozostaje otwarta, lista problematycznych spraw rośnie. Władze naszego wschodniego sąsiada, coraz bardziej utrudniają działalność polskim firmom transportowym i handlowym. Teraz przewoźnicy muszą się zmierzyć z kolejnym obowiązkiem, a także kosztami.

CZYTAJ TAKŻE: Czy Polska zamknie przejścia z Białorusią?

Kto zwolniony z obowiązku plomb GPS na Białorusi?

Z obowiązku, o którym mowa, zwolniony jest transport towarów, które są przewożone w tranzycie z obwodu kaliningradzkiego do Federacji Rosyjskiej przez teren RP. To samo dotyczy pojazdów, których przejazd związany jest z posiadaniem specjalnych zezwoleń – czytamy w najnowszym komunikacie na Platformie Usług ElektronicznychSkarbowo-Celnych.

Białoruś. Ile kosztuje plomba lokalizacyjna?

Niestety stosowanie plomb lokalizacyjnych to niemały wydatek, który przełoży się na koszty transportu. Jak czytamy na PUESC.gov.pl: Zmianie uległy także stawki opłat za stosowanie usługi, która wzrosła z 5 do 10 stawek bazowych (jedna stawka bazowa to 29 BYN – ok. 45 zł, a jednostkowy koszt założenia plomb wynosi ok. 100 Euro)”. 

Plomby lokalizacyjne – podstawa prawna

Obowiązujące od 8 grudnia 2021 roku przepisy w sprawie plomb lokalizacyjnych wynikają z Uchwały Rady Ministrów Republiki Białorusi z 6 grudnia 2021 r. Nr 699.

Czytamy w nim między innymi: „urządzenia nawigacyjne (plomby) stosuje się obowiązkowo przy wwozie drogowym towarów do Republiki Białoruś z terytorium Republiki Litewskiej i terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z wymogami niniejszej uchwały. Postanowień pierwszej części niniejszego akapitu nie stosuje się: do towarów przewożonych w ramach celnej procedury celnego tranzytu drogowego z Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej do Republiki Białoruś przez terytorium Republiki Litewskiej i Republiki Polski oraz w odniesieniu do pojazdów ciężkich i (lub) dużych, których przejazd wymaga specjalnego zezwolenia”.