Podróżowanie samolotami stało się obecnie powszechne. Ten środek transportu posiada szereg zalet, które nieustannie przyciągają coraz to nowych pasażerów. Jednak czasami zdarza się, że pasażerowie nie są zadowoleni z usług danej linii lotniczej. Z tego artykułu dowiesz się, w jakich sytuacjach możesz ubiegać się o odszkodowanie oraz w jaki sposób tego dokonać.
Zanim jednak omówimy przypadki, w których przysługuje Ci zwrot pieniędzy, postaramy się nieco przybliżyć regulacje prawne dotyczące tej kwestii. O zwrot kosztów od linii lotniczych możesz ubiegać się w związku z obowiązującymi unijnymi przepisami. Określa je rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Zgodnie z tym dokumentem odszkodowanie od linii lotniczych należy się również podróżującym, których lot został odwołany lub opóźniony oraz tym, których bagaż został zagubiony lub zniszczony. Więcej szczegółów
Według wspomnianego wyżej rozporządzenia odszkodowanie co do opóźnionego lub odwołanego lotu przysługuje w sytuacjach gdy:
Wówczas podróżujący mają prawo do zwrotu poniesionych kosztów bądź zapewnienia przez przewoźnika alternatywnego środka transportu. W większości przypadków po jego stronie leży także zapewnienie pasażerom transportu na lotnisko. Tym, którzy oczekują na opóźniony lot może przysługiwać prowiant, albo nawet nocleg w zależności od długości podróży. Jednak nie we wszystkich przypadkach pasażerowie dostaną zadośćuczynienie, występują bowiem pewne ograniczenia.
Podróżujący mają prawo do żądania odszkodowania w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu, chyba że:
Linie lotnicze mają także obowiązek wypłacić odszkodowanie w przypadku zagubienia, uszkodzenia lub dostarczenia bagażu z opóźnieniem (za zagubiony zostaje on uznany po upływie 21 dni). Warto podkreślić, że zadośćuczynienie to przysługuje Ci nawet w sytuacji, w której nie wykupiłeś specjalnego ubezpieczenia.
W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu o odszkodowanie lub zwrot kosztów za bilet powinniśmy ubiegać się składając stosowny formularz. Jest to specjalna skarga na przewoźnika, regulowana przez przepisy unijne. Jeśli zdarzy się tak, że linie lotnicze będą nasz wniosek ignorować, mamy możliwość skorzystania z procedury odwoławczej przed stosownym organem w kraju, w którym doszło do zdarzenia.
Sytuacja z zagubionym, zniszczonym lub uszkodzonym bagażem wygląda nieco inaczej. W takich sytuacjach należy wystosować do linii lotniczych specjalny wniosek, do którego powinniśmy dołączyć wykaz zawartości bagażu wraz i dokumentację podróży. Przewoźnicy mają 30 dni na rozpatrzenie tego typu skarg. Po upływie tego terminu mamy możliwość wniesienia skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.