magazyn-firma
Z tego artykułu dowiesz się:

Podróżowanie samolotami stało się obecnie powszechne. Ten środek transportu posiada szereg zalet, które nieustannie przyciągają coraz to nowych pasażerów. Jednak czasami zdarza się, że pasażerowie nie są zadowoleni z usług danej linii lotniczej. Z tego artykułu dowiesz się, w jakich sytuacjach możesz ubiegać się o odszkodowanie oraz w jaki sposób tego dokonać.

Odszkodowanie - aspekt prawny

Zanim jednak omówimy przypadki, w których przysługuje Ci zwrot pieniędzy, postaramy się nieco przybliżyć regulacje prawne dotyczące tej kwestii. O zwrot kosztów od linii lotniczych możesz ubiegać się w związku z obowiązującymi unijnymi przepisami. Określa je rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Zgodnie z tym dokumentem odszkodowanie od linii lotniczych należy się również podróżującym, których lot został odwołany lub opóźniony oraz tym, których bagaż został zagubiony lub zniszczony. Więcej szczegółów

Kiedy przysługuje odszkodowanie?

Według wspomnianego wyżej rozporządzenia odszkodowanie co do opóźnionego lub odwołanego lotu przysługuje w sytuacjach gdy: 

  • wylot ma miejsce z dowolnego lotniska na terenie UE,
  • przylot do UE zapewnia przewoźnik z UE, Islandii, Norwegii lub Szwajcarii.
  • lot został opóźniony na tyle, że do miejsca docelowego pasażerowie dotarli z opóźnieniem wynoszącym ponad 3 godziny.

Wówczas podróżujący mają prawo do zwrotu poniesionych kosztów bądź zapewnienia przez przewoźnika alternatywnego środka transportu. W większości przypadków po jego stronie leży także zapewnienie pasażerom transportu na lotnisko. Tym, którzy oczekują na opóźniony lot może przysługiwać prowiant, albo nawet nocleg w zależności od długości podróży. Jednak nie we wszystkich przypadkach pasażerowie dostaną zadośćuczynienie, występują bowiem pewne ograniczenia.

Podróżujący mają prawo do żądania odszkodowania w przypadku opóźnionego lub odwołanego lotu, chyba że:

  • zostali poinformowani o odwołaniu co najmniej dwa tygodnie przed planowanym odlotem,
  • informacja dotarła do nich w okresie od dwóch tygodni do siedmiu dni przed planowanym wylotem oraz zaoferowano im zmianę planu podróży (zmiana ta musi jednak umożliwiać wylot najpóźniej dwie godziny przed planowanym czasem odlotu i dotarcie do miejsca docelowego najwyżej cztery godziny po planowym czasie przylotu),
  • pasażerów poinformowano odwołaniu w czasie krótszym niż siedem dni przed wylotem i zaoferowano modyfikację planu podróży umożliwiającą wystartowanie nie więcej niż godzinę przed pierwotnym odlotem (warunkiem jest wówczas również dotarcie do miejsca docelowego najwyżej dwie godziny po planowym czasie przylotu).

Linie lotnicze mają także obowiązek wypłacić odszkodowanie w przypadku zagubienia, uszkodzenia lub dostarczenia bagażu z opóźnieniem (za zagubiony zostaje on uznany po upływie 21 dni). Warto podkreślić, że zadośćuczynienie to przysługuje Ci nawet w sytuacji, w której nie wykupiłeś specjalnego ubezpieczenia. 

Odszkodowanie za odwołany lot

Jak dochodzić swoich praw?

W przypadku opóźnienia lub odwołania lotu o odszkodowanie lub zwrot kosztów za bilet powinniśmy ubiegać się składając stosowny formularz. Jest to specjalna skarga na przewoźnika, regulowana przez przepisy unijne. Jeśli zdarzy się tak, że linie lotnicze będą nasz wniosek ignorować, mamy możliwość skorzystania z procedury odwoławczej przed stosownym organem w kraju, w którym doszło do zdarzenia.

Sytuacja z zagubionym, zniszczonym lub uszkodzonym bagażem wygląda nieco inaczej. W takich sytuacjach należy wystosować do linii lotniczych specjalny wniosek, do którego powinniśmy dołączyć wykaz zawartości bagażu wraz i dokumentację podróży. Przewoźnicy mają 30 dni na rozpatrzenie tego typu skarg. Po upływie tego terminu mamy możliwość wniesienia skargi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. 

To Cię zainteresuje

07 03 23

Czy abonament RTV można wrzucić w koszty działalności?

Telewizor lub radio w firmie nie zwalnia od obowiązku opłacania abonamentu radiowo-telewizyjnego. Pojawia się jednak pytanie, czy można…
koszty firmowe

Kalendarz dni wolnych od pracy. Kiedy jest ustawowo wolne?

Osoba prowadzącą działalność gospodarczą rzadko ma przerwy w pracy. Jeśli jednak zatrudniasz pracowników, pokaż wszystkim kalendarz dni wolnych…
dni wolne od pracy

Minimalne wynagrodzenie 2023. Rekordowa stawka godzinowa. Czy pensja minimalna będzie różna zależnie od regionu?

Minimalne wynagrodzenie w 2023 roku zmieni się dwa razy. Pierwszy raz nowa stawka zacznie obowiązywać od 1 stycznia,…
płaca_minimalna

Certyfikat kompetencji zawodowych w transporcie – co to jest?

Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych? Jak zdobyć taki dokument?   Co to jest certyfikat kompetencji zawodowych? Certyfikat…
certyfikat kompetencji
30 11 22

Będą nowe numery PKD? GUS wspomina o „piątym znaku”

Niewykluczone są zmiany w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) – wynika z komunikatu GUS. Obecnie Główny Urząd Statystyczny prowadzi…
PKD

Nieodpłatna praca na próbę. Co na to prawo?

W ostatnim czasie pojawiają się pogłoski o weryfikacji potencjalnego pracownika w czasie tzw. próbnego dnia pracy. Ma być…
Nieodpłatna praca na próbę

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier