magazyn-firma
2 min. czytania

Wodór: czy już teraz warto inwestować w paliwo przyszłości?

auta na wodór
Autor
Krzysztof Swoboda
Opublikowano
29 09 21

Najnowsze trendy w motoryzacji jednoznacznie wskazują na to, że rynkowi giganci coraz częściej kierują swój wzrok ku zero-emisyjności. Już za kilkanaście lat na terenie Unii Europejskiej nie będzie możliwe prowadzenie sprzedaży samochodów wyposażonych w silniki spalinowe. A czy już teraz warto inwestować w paliwo przyszłości i stawiać na przykład na auta zasilane wodorem w przypadku flot firmowych? Wyjaśniamy!

Samochody na wodór — co trzeba o nich wiedzieć?

Przede wszystkim trzeba zdawać sobie sprawę, że jeżdżące po naszych ulicach auta na wodór dzielimy na dwie podstawowe grupy. Te korzystające z silników spalinowych na wodór oraz takie, które zasilane są silnikami elektrycznymi na wodór. Warto więc, żebyśmy ustalili, jakie są między nimi różnice.

Samochody spalinowe na wodór

Samochody korzystające z silników spalinowych zasilanych wodorem nie są  wielką rynkową rewolucją. Zasady ich pracy są  bardzo zbliżone do działania innych silników na paliwa gazowe (na przykład na LPG). Sam gaz przetrzymywany jest w dedykowanym zbiorniku pod wysokim ciśnieniem.

Z tego pojemnika jest on wstrzykiwany do komory silnika, gdzie następuje jego spalanie. Co sprawia, że spalinowe samochody na wodór są przyjazne dla środowiska? W wyniku spalania wodoru nie wydzielają się do atmosfery trujące lub zanieczyszczające środowisko substancje. Jedynym produktem spalania wodoru z tlenem jest oczywiście… woda!

Samochody elektryczne na wodór

Czas na kilka słów odnośnie tego, jak działają samochody elektryczne z napędem wodorowym. I w tym przypadku gaz przechowywany jest w dedykowanym pojemniku. Doprowadzany jest jednak nie do silnika, a do ogniwa, gdzie ulega utlenieniu.

W wyniku tego procesu dochodzi do rozbicia wodoru na kationy oraz aniony. Pierwsze swobodnie przechodzą przez ogniwa. Aniony natomiast prowadzone są przez obwód, gdzie wytwarzają napięcie napędzające z kolei silnik.

Ogniwa wodorowe we flotach firmowych? To jeszcze nie czas!

Mimo że bardzo korzystne dla środowiska, silniki napędzane wodorem zdecydowanie nie są dobrym rozwiązaniem dla flot firmowych w Polsce. Silniki bazujące na wodorze przed każdorazowym uruchomieniem muszą być rozgrzewane przez kilkanaście sekund. Może to być bardzo uciążliwe dla potencjalnych kierowców.

O wiele poważniejszym mankamentem jest jednak problem z infrastrukturą dla takich pojazdów. W Polsce brakuje stacji umożliwiających tankowanie wodoru. Nad Wisłą mamy ich dopiero jedenaście. To prawdziwy dramat. Tym bardziej że większość z nich służy do tankowania autobusów komunikacji miejskiej zasilanych wodorem. Tak naprawdę „cywilne” stacje można napotkać wyłącznie w dwóch polskich miastach — w Gdańsku i Warszawie.

Minie jeszcze sporo czasu, nim zero emisyjność stanie się w Polsce chlebem powszednim. Nie dość, że infrastruktura dla samochodów napędzanych wodorem to w naszym kraju istny dramat, to wcale nie lepiej sytuacja wygląda w przypadku samochodów elektrycznych. Stacje ładowania to rzadkość szczególnie w mniejszych miastach i na słabiej zurbanizowanych obszarach.

Dlatego właśnie floty firmowe jeszcze przez kilkanaście dobrych lat z pewnością będą bazowały na samochodach napędzanych silnikami spalinowymi. Szkoda, bo zero emisyjność nie tylko jest w modzie, ale i jest mimo wszystko bardzo ekonomicznym rozwiązaniem.

REKLAMA
(Wideboard)

To Cię zainteresuje

30 09 22

Zatory płatnicze: Małe firmy wreszcie lepiej chronione?

Zatory płatnicze to zmora wielu firm. Sejm przyjął właśnie nowelizację ustawy antyzatorowej, której efektem ma być m.in. wzmocnienie…
zatory płatnicze

Nasza narodowa duma na skraju bankructwa. Piekarnie w głębokim kryzysie

Polacy od zawsze szczycili się pysznym i zdrowym pieczywem bez ulepszaczy. Jakość jednak ma swoją cenę, a ta…
piekarnia
29 09 22

Gigantyczna kara dla przedsiębiorcy. Chciał pomóc – musi zapłacić MILION złotych!

1.128.604 złote kary powinien decyzją urzędnika zapłacić właściciel małej firmy rodzinnej z Suwałk (Podlaskie). A wszystko zaczęło się…
kara dla przedsiębiorcy

Budowlanka hamuje, ale nie tak mocno jak w pandemii

Ogłaszanie wielkiego kryzysu w budowlance, póki co, należy traktować jako przedwczesne. Wprawdzie budowlanka hamuje, ale nie przebiła pod…
budowlanka hamuje
26 09 22

Co się stanie z firmą po Twojej śmierci? W 2023 r. ruszą fundacje rodzinne

Od 2023 roku w Polsce będzie można zakładać fundacje rodzinne – poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. W ocenie…
fundacje rodzinne

Abonament RTV – w poszukiwaniu radia poczta zagląda do samochodów służbowych

Abonament RTV to chyba jedna z najsłabiej egzekwowanych danin publicznych w Polsce. Poczta Polska, która ma ustawowe prawo…
Abonament RTV
REKLAMA
(Wideboard)

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier