Nawet 800 tys. złotych to niemałe wsparcie firm szukających klientów za granicą. Ruszył konkurs „Internacjonalizacja MŚP”. To środki na sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług. Wszystko jednak zależy od tego, w którym województwie działa twoja firma.

Wsparcie dla firm szukających klientów za granicą

Jak wyjaśnia Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, cel konkursu „Internacjonalizacja MŚP” to „sfinansowanie kosztów wprowadzenia na nowe rynki zagraniczne produktów lub usług firm”.  Inaczej rzecz biorąc to wsparcie dla firm szukających klientów za granicą. Pojedyncze przedsiębiorstwo może liczyć nawet na 800 tysięcy złotych (!). Trzeba przyznać, że to potężny zastrzyk gotówki, który pozwala na szereg działań. Na przykład tych, związanych z zagraniczną ekspansją przedsiębiorstwa.

Na co przeznaczyć wsparcie dla firm?

Pole działania dla firm szukających klientów za granicą jest w ramach konkursu bardzo szerokie. Pieniądze można przeznaczyć m.in na usługi doradcze. Przykładem może być consulting związany z opracowaniem oraz przygotowaniem do wdrożenia nowych modeli biznesowych.

Środki z konkursu mogą także zasilić budżet na usługi związane bezpośrednio z procesem wdrożenia nowego modelu biznesowego. Są to m.in koszty stworzenia materiałów reklamowych,  szkoleń, niezbędnych tłumaczeń, a także testów.

Co ważne pieniądze z konkursu można przekazać na konkretne działania, jak np. udział w międzynarodowych targach.  Udział w misjach gospodarczych również mieści się w tym zakresie.

Dodatkowo dofinansowanie obejmuje również środki trwałe. Z tego katalogu wyłączone są nieruchomości, a także wartości niematerialne i prawne.

CZYTAJ TAKŻE – Import-eksport. Z którym krajem najlepiej handlować?

Kto może uzyskać pieniądze na internacjonalizację firmy?

Tutaj niestety mamy złą informację, bowiem konkurs ograniczony jest jedynie do mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw, które działają na terenie pięciu województw z makroregionu Polski Wschodniej. Mowa zatem o regionach: warmińsko-mazurskim, podlaskim, świętokrzyskim, lubelskim oraz podkarpackim. Status i działalność firmy musi być potwierdzona wpisem do odpowiedniego rejestru, ujawnionego najpóźniej w dniu złożenia wniosku o wsparcie.

Dodatkowo firmy te muszą posiadać minimum jeden produkt (mowa o wyrobie lub usłudze), który posiada potencjał do internacjonalizacji. Mowa o przynajmniej jednym, nowym rynku zagranicznym.

Ile pieniędzy na internacjonalizację firmy?

W materiałach PARP czytamy, że łączna pula środków w omawianym konkursie to 50 mln złotych. Jedna firma może otrzymać maksymalnie 800 tys. złotych.

Wspomniane wsparcie może wynieść do 85% całkowitej wartości zgłoszonego projektu. To oznacza, że wkład firmy musi wynieść minimum 15% całkowitych kosztów. Przykładowo, jeśli rozpiszemy projekt udziału w zagranicznej wystawie na 200 tys złotych, z własnej kieszeni musimy wyłożyć co najmniej 30 tys. zł. Pozostała część będzie pochodziła z puli konkursowej.

Kiedy aplikować o wsparcie dla firm szukających klientów za granicą?

Zgodnie z regulaminem ogłoszonym na stronie internetowej Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, nabór wniosków o wsparcie dla firm szukających klientów za granicą rusza 18 października 2021 roku. Potrwa do 22 grudnia 2021 roku.