Zmowa cenowa dealerów ciężarówek DAF. Zapłacą 122 mln zł

„Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał dwie decyzje dotyczące porozumień ograniczających konkurencję pomiędzy dealerami samochodów ciężarowych. Nabywcy tych pojazdów przez wiele lat nie mieli swobodnego wyboru sprzedawcy i płacili zawyżone ceny” – podał w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Łączna kara dla sześciu spółek i ośmiu menedżerów to ponad 122 mln zł
Jak ustalił UOKiK w zmowie brali udział dealerzy DAF:
Z analiz urzędy wynika, że przedsiębiorcy ustalili między sobą podział rynku. Każdy miał odpowiadać za dany teren i nie rywalizować o klientów w innych częściach kraju. Co za tym idzie przekazywali sobie również informacje o cenach. Cztery z wymienionych spółek (bez ESA Trucks Polska) wymieniały się też informacjami na temat ofert, które złożyły w przetargach.
Powodowało to sytuację, że jeśli klient chciał kupić ciężarówkę mógł to zrobić tylko u dealera odpowiadającego za jego region. Nie był w stanie kupić pojazdu taniej w innej części Polski. Jak pokreślił w komunikacie prezes UOKIK Tomasz Chróstny, takie działanie mogło mieć negatywne skutki nie tylko dla branży transportowej ale i dla całej gospodarki.
Warto bowiem pamiętać, że polskie firmy transportowe są potentatami jeśli chodzi o obsługę transportu w Europie.
CZYTAJ TAKŻE: Startuje e-Toll – co musi wiedzieć przedsiębiorca?
Porozumienie dealerów trwało przynajmniej od lutego 2011 roku do marca 2018 r.
Ustalenia UOKiK wskazują, że przedsiębiorcy działali z pełną świadomością, przekazując sobie informacje w korespondencji elektronicznej. Jeśli klient z terenu przypisanego jednej ze spółek chciał kupić ciężarówkę od innego dealera, ten wysyłał mu zawyżoną ofertę, tak by zniechęcić go do zakupu i skłonić do podpisania umowy z „przypisanym” terytorialnie dealerem. Firmy uczestniczące w zmowie na bieżąco kontrolowały siebie nawzajem i pilnowały przestrzegania ustaleń.
Poszczególni dealerzy będą musieli zapłacić:
Dwóm ostatnim firmom obniżono kary o połowę ponieważ przedstawiciele tych podmiotów przyznali się do zmowy i przekazali istotne dowody. Nie dało się w ich przypadku zastosować całkowitego odstąpienia od wymierzenia kary ponieważ już wcześniej UOKiK miał dowody, które wystarczyły by wszcząć postępowanie antymonopolowe.
CZYTAJ TAKŻE: Kto zarabia na polsko-białoruskim konflikcie? Migranci to dla nich żyła złota!
„Postępowanie wykazało również, że kadra zarządzająca brała aktywny udział w porozumieniu m.in. poprzez dyscyplinowanie swoich handlowców, aby trzymali się ustaleń, nawet pod groźbą zwolnienia z pracy lub odebrania im wynagrodzenia. Dlatego Prezes UOKiK nałożył na ośmiu menadżerów sankcje w łącznej wysokości blisko 1,7 mln złotych. Osoby zarządzające w spółkach TB Truck & Trailer Serwis i Van Tilburg-Bastianen Groep zostały objęte złożonym przez pierwszego z przedsiębiorców wnioskiem leniency i ich kary zostały obniżone o 50 proc. Dodatkowo przedstawiciel TB Truck & Trailer Serwis dobrowolnie poddał się karze i otrzymał kolejną obniżkę – o 10 proc.” – podał UOKiK.
I tak Jacek Bezlapowicz ukarany został karą pieniężną w wysokości 168 tys. zł; Beata Dębska karę w wysokości 13 tys. 125,00 zł; Marcus Koendersa karę 92,5 tys; Andrzej Luniak 495 tys. zł; Marek Ostojak otrzymał karę w wysokości 35 tys. zł; Ireneusz Sobieski musi zapłacić 367,5 tys., Jarosław Szymkowiak 495 tys. zł; a Antonie Verhoeven 15 750,00 zł.
Dodatkowo ukarano trzy spółki: Firma Wanicki z Mogilan, DBK z Olsztyna i WTC z Długołęki za to, że podzieliły między sobą rynek przy postępowaniach przetargowych.
Łączne kary nałożone na uczestników zmowy wyniosły ponad 2,65 mln zł, z czego DBK otrzymało 1 293 994,21 zł kary; WTC – 709 070,06 zł; Firma Wanicki – 652 766,02 zł. W przypadku ostatniej firmy kwota została obniżona o 10 proc. ponieważ przedsiębiorca dobrowolnie poddał się karze.
Wydane decyzje nie są prawomocne, przysługuje od nich odwołanie do sądu.
źródło: UOKiK
Jeśli zależy Ci na rozwoju Twojej firmy, powinieneś czytać “Magazyn Firma”. Triki biznesowe, porady marketingowe - najlepsze treści tworzone przez ekspertów dla przedsiębiorców, dostarczone wprost do Twojej skrzynki mailowej.
Podając swoje imię i adres e-mail oraz klikając przycisk "zapisz się" zapisujesz się do naszego newslettera. Będziemy przetwarzać Twoje imię oraz adres e-mail w celu przesyłania Ci informacji handlowych na podany przez Ciebie adres e-mail w postaci newslettera.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Ostko Spółka Z Ograniczoną Odpowiedzialnością. Przysługuje Ci prawo wniesienia sprzeciwu, prawo dostępu do danych, prawo żądania ich sprostowania, ich usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, a także ich przenoszenia. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.
1 Comment
Swloich roszczeń można dochodzić z http://www.truckrefunds.com – zapraszam 😉