2 min. czytania

ZPP: Nastroje w MŚP najgorsze w historii. Jest bardzo źle

Nastroje w MŚP
Autor
Anna Nowakowska
Opublikowano
15 09 22
Z tego artykułu dowiesz się:

Nastroje w MŚP są najgorsze w historii, wynika z badania „Busometr ZPP” realizowanego przez Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Wniosek jest prosty – jest bardzo źle.

Nastroje w MŚP

Nastroje w małych i średnich firm (MŚP) są dalekie od ideału. Indeks nastrojów przedsiębiorców „Busometr ZPP” w pierwszym półroczu 2022 roku był najniższy w całej historii tego badania. Dodajmy, że Związek Przedsiębiorców i Pracodawców prowadzi je od dekady.

Zgodnie z najnowszym odczytem „Busometru”, indeks z pierwszą połowę roku wyniósł jedynie 34,4 pkt. W drugim półroczu wynik ten spadł do 32,4 pkt. To oznacza, dalszy spadek, a także pogłębienie pesymizmu wśród ankietowanych przedsiębiorców.

CZYTAJ TAKŻE: Płaca minimalna 2023. Przedsiębiorcy: będą fatalne następstwa

Jak ZPP bada nastroje przedsiębiorców?

Indeks Nastrojów Gospodarczych Małych i Średnich Przedsiębiorstw to cykliczne badanie, którego celem jest poznanie bieżących nastrojów wśród przedsiębiorców, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce oraz o planowanych przez nich działania w perspektywie kolejnych dwóch kwartałów. Na wynik badania składają się trzy komponenty: koniunktury gospodarczej, rynku pracy i inwestycji. Wartości prezentowane są w przedziale od 0 do 100. Wyniki poniżej 50 oznaczają pesymizm, a powyżej optymizm przedsiębiorców. Badanie zrealizowano w lipcu 2022 r. na grupie badawczej 583 przedstawicieli sektora MŚP (mikro, małych i średnich przedsiębiorców)” – wyjaśnia ZPP.

Co złożyło się na fatalne nastroje wśród MŚP

W opinii ZPP cały rok 2022 należy uznać za „wyjątkowo trudny dla biznesu”. Tym bardziej że wiele firm nie zdążyło dotąd podnieść się po pandemii, a także wciąż szuka możliwości odbicia po lockdownie. Teraz pojawiają się kolejne wyzwania – nie tylko te oczywiste związane z sytuacją geopolityczną, oraz coraz wyższymi kosztami. ZPP wymienia także chaos prawny, który w opinii związku jest pokłosiem zamieszania wokół „Polskiego Ładu”.

ZPP zwraca uwagę także na najwyższą od 25 lat inflację, która w sierpniu według wstępnego odczytu wyniosła 16,1%. Aż 35% firm twierdzi, że inflacja jest dziś bardzo dużym zagrożeniem. 38% odpowiada, że raczej dużym. To oznacza, że prawie trzech na czterech przedsiębiorców obawia się wpływu wszechobecnej drożyzny na biznes, a trzeba przyznać, że to dość duży odsetek.

Jak przedsiębiorcy oceniają koniunkturę?

Aż 71% przedsiębiorców spodziewa się pogorszenia koniunktury. Co dziesiąty liczy jednak na jej poprawę. 75% właścicieli firm nie planuje żadnych inwestycji, lub planuje rezygnację ze wcześniej zaplanowanych. 5% planuje znaczące inwestycje, a 10% - niewielkie.

 

Prenumerata i newsletter “Magazynu Firma”

Aby otrzymać bezpłatną prenumeratę e-wydania “Magazynu Firma”, dopisz się do naszej listy mailingowej

To Cię zainteresuje

Skuteczne rozwiązywanie problemów w przedsiębiorstwie

W organizacji napotykanie wyzwań i ich skuteczne rozwiązywanie to umiejętność, którą nie każdy posiada. Zwłaszcza gdy mówimy o…
05 03 24

Minimalna pensja nie ochroni przed komornikiem?

Minimalna pensja stała się skuteczną ochroną przed egzekucją komorniczą. Zdaniem komorników - tak skuteczną, że nie pozwala na…
minimalna pensja

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne

Aż 35% Polaków przyznaje, że problemy finansowe mają wpływ na ich zdrowie psychiczne Problemy finansowe to nie tylko…
problemy_finansowe

Jak zoptymalizować proces wysyłki w biznesie?

W czasach, kiedy każda sekunda liczy się w dostarczaniu produktów do klienta, sprawnie działający proces wysyłki jest niezbędny.…

Czy folder reklamowy to dobra forma promocji firmy i marki?

Czy folder reklamowy nadal może konkurować z dynamicznym światem marketingu cyfrowego. Czy to nadal skuteczna forma dotarcia do…

Rynek produktów bez opakowania notuje ogromne wzrosty. Ciekawy pomysł na biznes?

Rynek produktów bez opakowania notuje wzrosty. Bez pudełek sprzedaje się dziś nie tylko kaszę, ryż czy makaron ale…
produkty bez opakowania

Magazyn Firma

Magazyn Firma to serwis dla przedsiębiorców sektora MŚP. Prosto, konkretnie i praktycznie pokazujemy to, co ciekawe w zarabianiu pieniędzy.

Odwiedź nas na:

Magazyn Firma 2022. All Rights Reserved.
magnifier